اگر کشاورزان در کنار ما نباشند، نمی‌توانیم مصرف آب را مدیریت کنیم

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۱۳:۱۲:۱۹
کد خبر: ۱۱۱۳۷۹۲
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: اگر کشاورزان در کنار ما نباشند، نمی‌توانیم مصرف آب را مدیریت کنیم، باید آب به گونه‌ای مدیریت شود که اقتصاد و معیشت کشاورز آسیب نبیند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، محمد علایی درخصوص وضعیت منابع آب در حوزه کشاورزی استان در برنامه تلوزیونی اشاره اظهار کرد: ما در سرزمین خشک و کم آبی زندگی می‌کنیم، شرط ماندگاری و پایداری ما نگه داشتن حرمت آب و استفاده به اندازه از آن است.

وی افزود: ما 136 درصد از منابع آبی خود را مصرف کرده‌ایم در استانی که آب سطحی کمی داریم و رودخانه‌های پرآبی نداریم و بیش از 92 درصد از منابع آبی ما از آب‌خانه‌های زیرزمینی برداشت می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی بیان کرد: از 37 محدوده مطالعاتی 34 مورد آن بیش از مقدار تغذیه، برداشت شده و عدد آن نیز بسیار سنگین بود، یک میلیارد و 150 میلیون متر مکعب ما اضافه برداشت داشتیم بنابراین سال به سال سطح آب‌خانه‌های زیرزمینی کمتر می‌شد.

علایی گفت: باید به زبان، درک و فهم مشترکی در مسئله آب برسیم، هیچ دولتی به تنهایی نمی‌تواند آب را مدیریت کند، باید با کشاورزان به این درک و فهم مشترک برسیم و به عنوان دولت شفاف صحبت کنیم و اعتماد کشاورزان را جلب کنیم تا کشاورزان حاضر شوند به ما در مدیریت آب کمک کنند.

مهم‌ترین مسئله در استان ما کمبود آب است

وی با بیان اینکه باید در استان آب‌خوان داری، آب‌خیزداری و تغذیه مصنوعی انجام شود، افزود: اینکه استان به سمت صنعتی شدن پیش رود به معنای بی توجهی نسبت به کشاورزی نیست، کشاورزی باید باشد اما مدرن شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی ادامه داد: ما باید نهادسازی کنیم و از مجلس بخواهیم قانون توزیع جدید به گونه‌ای نوشته شود که دیگر حق صدور پروانه چاه جدید نداشته باشیم، بنده حق مدیریت آب را بر مبنای نظر شخصی خود و کارشناسان خود نداشته باشم، در کنار آن نظر کشاورزان، دانشگاهیان و فرهیختگان نیز وجود داشته باشد.

علایی بیان کرد: سند سازگاری با کم آبی که یک افتخار برای ما محسوب می‌شد را توانستیم با کمک دانشگاه، کشاورزان، فرمانداران، دادستان‌ها، فرهیختگان اجتماعی و... تهیه کنیم.

تشکل‌های کشاورزی زینتی نیستند

وی عنوان کرد: برای اولین بار در کشور تمامی چاه‌ها در استان خراسان رضوی به کنتور حجمی مجهز شده‌اند، این چاه‌ها توسط شرکت آب منطقه‌ای استان کنترل می‌شوند، همچنین کارت آب برای کشاورزان صادر شده است و زمانی که شارژ آن کارت آب تمام شود، سیستم به‌صورت خودکار آب را قطع می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه از دیگر نکات مهم پرهیز از اجازه حفر چاه غیرمجاز و کمک به بستن این چاه‌ها است، اظهار کرد: ما انتظار نداریم کشاورزان با افرادی که چاه غیرمجاز حفر کرده‌اند درگیر شوند، تنها باید به ما اطلاع دهند تا در جهت پر کردن این چاه‌ها اقدام کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز