وزیر جهاد کشاورزی در بدو ورود به آذربایجان غربی

رفع موانع صادراتی سیب درختی در دستور کار قرار دارد

۱۳۹۹/۱۰/۱۵ - ۲۲:۱۲:۲۰
کد خبر: ۱۱۱۵۴۰۷
رفع موانع صادراتی سیب درختی در دستور کار قرار دارد
وزیر جهاد کشاورزی از رشد ۴.۴ درصدی ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور در نیمه نخست سال خبر داد و گفت:امیدواریم با وجود تحریم های اقتصادی علیه کشور در نیمه دوم سال نیز شاهد افزایش ارزش افزوده در این بخش باشیم.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، کاظم خاوازی دوشنبه شب در بدو ورود به آذربایجان غربی در گفتگو با خبرنگاران در فرودگاه بین المللی ارومیه با بیان اینکه کمبود نهاده های بخش کشاورزی بسیاری از تولیدات و معیشت کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: بر اساس برنامه ریزی و سیاست های تدوین شده و ظرفیت تولید نهاده های کشاورزی تا چهار میلیون تن را در کشور داریم.

وی با اشاره به وضعیت فعلی بخش کشاورزی در کشور افزود: در حوزه باغبانی با تولید و تنوع بالایی وضعیت بسیار خوبی داریم فقط باید زمینه صادرات این محصولات به درستی فراهم شود.

خاوازی با اشاره به قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی عنوان کرد: با تصویب این قانون و اعطای اختیارات خرید تضمینی، صادرات و واردات به وزارت جهاد کشاورزی اتفاقات خوبی را در این بخش شاهد هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به تولید ۱.۵ میلیون شکر طی سالجاری در کشور گفت: این میزان با ظرفیت سازی می تواند تاپایان سال به دومیلیون تن برسد اما مسئله مهم فرهنگ سازی در زمینه مصرف محصولات زراعی و باغی است.

وی با اشاره به تولید ۲.۶ میلیون تن برنج، ۱۱ میلیون تن گندم در کشور طی سالجاری اضافه کرد: در بحث تولید گندم به تولید پایدار رسیده ایم اما برای ذخایر کشور در بخش گندم نیاز به واردات ۵ میلیون تنی گندم وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی به عدم توسعه نیافتگی بخش تولید روغن خوراکی در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون ضریب خوداتکایی کشور در بخش روغن به ۱۶ درصد رسیده اما اقداماتی برای افزایش تولید روغن خوراکی در دست اجراست.

خاوازی تولید ۲.۶ میلیون تن مواد پروتئینی، ۱۱.۵ میلیون تن شیر در کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: هم اکنون سرانه مصرف در بخش مرغ ۳۲ کیلوگرم و بالاتر از میانگین کشوری است .

وی با اشاره به مشکلات صنعت آبزی پروری و پرورش میگو در کشور گفت: به دلیل مشکل در تامین نهاده ها این صنعت با مشکلات زیادی مواجه است هم اکنون ۷۵۰ هزارتن در بخش صیادی و هزارتن در بخش آبزی پروری تولید میگو داریم.

خاوازی از رشد ۴.۴ درصدی ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور در نیمه نخست سال خبر داد و گفت: رفع موانع صادراتی سیب درختی و رونق صادرات در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد.

وزیر جهادکشاورزی در سفری دو روزه که با هدف بررسی وضعیت بخش کشاورزی این استان، پیگیری رفع موانع صادرات سیب درختی و بازدید از چند واحد تولیدی اعم از واحد سورت و بسته بندی و سردخانه نگهداری میوه، شرکت رویان پژوهش این استان و افتتاح ۱۳۱ طرح عمرانی، تولیدی و خدماتی بخش کشاورزی به آذربایجان غربی سفر کرده است.

شرکت معاونین در جلسه کارگروه زنجیره سیب استان ، کارگروه زیر بنایی، کارگروه رونق تولید و تشکل‌ها، شرکت در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی با حضور استاندار و مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، حضور در نشست خبری با اصحاب رسانه برای ارائه گزارش سفر دو روزه از اهم برنامه‌های سفر وزیر جهاد کشاورزی و هیئت همراه به استان خواهد بود.

نظر شما