تصویب ۹۰۹ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی

۱۳۹۹/۱۰/۱۶ - ۱۸:۱۹:۳۱
کد خبر: ۱۱۱۶۰۰۸
تصویب ۹۰۹ میلیارد تومان تسهیلات برای توسعه بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی
وزیر جهاد کشاورزی از اختصاص ۹۰۹ میلیارد تسهیلات برای رونق و توسعه کشاورزی آذربایجان‌غربی به صورت سرمایه در گردش و طرح های اولویت دار خبر داد.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی ، کاظم خاوازی عصر سه شنبه در جلسه کارگروه آب وکشاورزی که با حضور جمعی از معاونین وزارتی، استاندار و مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی استان و مسئولان استانی در سالن جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: تخصیص این اعتبارات محدودیتی ندارد و در صورت وجود طرحهای اثر بخش و نوآورانه برای توسعه این بخش این میزان اعتبار قابل افزایش است.

وی ادامه داد: از این میزان تسهیلات ۸۲ میلیارد تومان به بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی، ۱۰۶ میلیارد تومان در بخش دام، ۱۱ میلیارد تومان شیلات و آبزیان و ۴۱۲ میلیارد تومان در بخش گلخانه ای  هزینه خواهد شد ، البته استان علاوه بر این رقم ها اگر طرح قابل سرمایه گذاری با هدف ایجاد اشتغال و رونق کشاورزی داشته باشد ما قادر به پرداخت تسهیلات بیشتری هستیم.

خاوازی در ادامه بر پیگیری تخصیص این اعتبارات از سوی نمایندگان استان در مجلس شوری اسلامی و مسئولان آذربایجان‌غربی تاکید کرد و افزود: اعتبارات به میزان کافی موجود است و در صورت نیاز و داشتن طرح های قابل سرمایه گذاری هیچ محدودیتی برای پرداخت تسهیلات وجود ندارد.

وزیر جهاد کشاورزی از آذربایجان‌غربی به عنوان استان با ظرفیت و پتانسیل بالا در بخش کشاورزی نام برد و اضافه کرد: نشست ها و دیدار های خوبی این دو روز سفر به این استان به همراه معاونین وزرات داشتیم که امیدواریم با هماهنگی بین دستگاهی و پیگیری مستمر مسئولان استانی در ماه های آتی شاهد حل برخی موانع و مشکلات به خصوص در امر صادرات محصولات کشاورزی مخصوصا سیب درختی  باشیم.

خاوازی با اشاره به مشکل حق آبه در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: در اسرع وقت در نشست با وزیر نیرو و رئیس سازمان محیط زیست به صورت نشست اضطراری بحث حق آبه بخش کشاورزی استان از مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه را بررسی و راه های حل مشکل کم آبی در این حوزه را برطرف می کنیم.

وی با بیان اینکه به دلیل تعهد کاهش ۴۰ درصدی آب در بخش کشاورزی برای احیای دریاچه ارومیه امروز شاهد بروز مشکلات اساسی در برخی شهرستانها و روستاهای استان هستیم، افزود: مشکلات اجتماعی با توجه به نبود اشتغال و محرومیت در این منطقه در اثر عدم بررسی درست تخصیص حق آبه بخش کشاورزی در حال رخ دادن است و باید این موضوع به صورت ویژه بررسی شود.

وزیر جهاد کشاورزی از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی ومسئولان آذربایجان‌غربی خواست مستندات کافی وقوی در خصوص مشکل حق آبه بخش کشاورزی با توجه به احیای دریاچه ارومیه را تهیه کنند، گفت: باید با این مستندات بحث کشاورزی و مشکلات اجتماعی شهرها و روستاهای آذربایجان غربی در نشست با وزارت نیرو و سازمان حفاظت محیط زیست کشور بازنگری و بررسی شود.

خاوازی با بیان اینکه صادرات سیب استان یکی از مطالبات جدی این بخش است که مشکلات در حال رفع شدن هستند و تنها نیازمند هماهنگی بین دستگاهی با وزارت صمت هستیم، گفت: با رفع موانع صادراتی در ماه های آتی شاهد رونق صادرات سیب خواهیم بود.

وزیر جهاد کشاورزی، قانون خرید تضمینی را اقدامی موثر در حمایت از کشاورزان برشمرد و اظهار کرد: با تصویب این قانون و اعطای اختیارات خرید تضمینی، صادرات و واردات به وزارت جهاد کشاورزی اتفاقات خوبی را در این بخش شاهد هستیم.

خاوازی از تعیین تکلیف دامداری های سنتی تا آخر هفته جاری در کشور خبر داد و گفت: برای توسعه و رونق بخشی این حوزه تمامی دامداری های سنتی کشور تا آخر هفته تعیین تکلیف شده و مجوزهای قانونی لازم به صاحبان این بخش اعطا می شود.

وی همچنین از ایجاد شهرک های کشاورزی در مناطق محروم استان خبر دادو گفت: در صورت بررسی زیرساخت های لازم و دارا بودن زمین مناسب وزارت جهاد کشاورزی آمادگی لازم برای احداث شهرکهای کشاورزی در مناطق محروم آذربایجان غربی به صورت ویژه را داراست.

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه از آرتمیا به عنوان ظرفیت کم نظیر در بخش کشاورزی آذربایجان‌غربی نام برد و گفت: هر کیلو سیست آرتمیا در دنیا ۵۰ تا ۱۵۰ دلار ارزش اقتصادی دارد با توسعه این صنعت ضمن ارزآوری می توان اشتغال خوبی در منطقه ایجاد کرد.

وی با ابراز گلایه از خرد شدن اراضی کشاورزی در کشور گفت: متاسفانه در برخی مناطق کشور شاهد تجزیه شدن اراضی کشاورزی هستیم که این موضوع به عنوان خط قرمز در حوزه کشاورزی با متخلفین  مورد برخورد جدی قرار می گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز