هیچ کمبود داروی مصرفی در کرونا در آذربایجان‌غربی وجود ندارد

۱۳۹۹/۱۰/۱۷ - ۰۸:۲۶:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۰۷۲
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی در برنامه زنده ساغلیق و یاشاییش درباره دارو های موثر در کرونا گفت: در بحث کرونا داروی قطعی برای درمان این بیماری وجود ندارد و داروهای مصرفی عمدتا داروهای عمومی و معمولی هستند اما ۹ قلم دارو نسبت به سایر داروها در این بیماری موثرتر واقع شدند و همین موضوع موجب تجویز بیشتر آنها برای بیماران سرپایی و بستری شده است.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، جلال غفارزاده درباره قرص های مصرفی افزود: در حال حاضر قرص فاویپیراویر در کلیه داروخانه های بیمارستانی سطح استان جهت بیماران بستری و سرپایی و داروخانه های سرپایی دولتی تدبیر و بیمارستان طالقانی و امام خمینی (ره) موجود است و در چهارچوب ثبت در سامانه TTAC قابل تحویل به نسخه بیماران سرپایی می‌باشد.

وی درباره داروی رمدسیور بیان کرد: آمپول رمدسیور در کلیه داروخانه های بیمارستانی سطح استان جهت بیماران بستری موجود است ودر صورت نیاز به بیماران سرپایی با ثبت در سامانه TTAC قابل تحویل می باشد.  این دارو از طریق داروخانه های سرپایی دولتی تدبیر ،  هلال احمر ، بیمارستان‌های عارفیان ، تامین اجتماعی ، طالقانی و امام خمینی (ره)  به نسخه بیماران سرپایی داده خواهد شد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بیان کرد: با توجه به فلوچارت هشتم درمان کووید-۱۹ داروی هیدورکسی کلروکین جهت درمان بیماران سرپایی به مقدار کافی در داروخانه های سطح استان موجود می‌باشد.

غفارزاده درباره سایر داروهای مصرفی در کووید ۱۹ بیان کرد: مجوز توزیع داروهای کلترا و ریباورین و اوسلتامیویر برای داروخانه های سرپایی دولتی و سرپایی بیمارستانی و منتخب صادر شده است و در صورت تجویز در اختیار این داروخانه ها قرار خواهد گرفت. همچنین داروهای مذکور در حال حاضر در داروخانه های تدبیر و سرپایی طالقانی و امام خمینی (ره) هم موجود هستند.

وی درباره داروی رسیژن نیز افزود: داروی اینترفرون بتا که با نام های رسیژن و زیفرون نیز شناخته می شود جهت درمان بیماران کووید ۱۹ در بخش بستری تجویز می‌گردد که در حال حاضر این دارو نیز به مقدار مورد نیاز در داروخانه های بیمارستانی و دولتی جهت استفاده در بخش بستری موجود می‌باشد.

به گفته غفارزاده، مجوز توزیع توسیلیزومب هم در داروخانه های دولتی و بیمارستانی صادر شده است اما این دارو خیلی کم تجویز می شود در صورت تجویز در سرپایی همانند رمدسیور قابل تحویل می‌باشد.

وی درباره شرط اصلی تحویل دارو افزود: به منظور توزیع دارو به بیمار، می بایست دارو حتما در سامانه TTAC ثبت شوند تا با این کار از شبکه نیز خارج نشود.  درواقع شرط تحویل همه داروها ثبت در تیتک TTAC می‌باشد.

غفارزاده درباره سامانه ۱۹۰ گفت: سامانه ۱۹۰ سامانه تلفنی اطلاع رسانی دارو و سموم است که همکاران در این سامانه در حوزه‌های درمان، بهداشت و مسایل کمبود دارو و شکایات حوزه دارو پاسخگو هستند.

نظر شما