معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی البرز:

مردم به حرف‌های غیرعلمی در خصوص واکسن کرونا توجه نکنند/ایران سابقه ۱۰۰ ساله در تولید واکسن دارد

۱۳۹۹/۱۰/۱۸ - ۱۰:۳۱:۲۲
کد خبر: ۱۱۱۶۸۷۲
مردم به حرف‌های غیرعلمی در خصوص واکسن کرونا توجه نکنند/ایران سابقه ۱۰۰ ساله در تولید واکسن دارد
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی البرز در مورد واکسن کرونا ، اثر بخشی و استفاده از آن گفت : کسانی که هیچگونه دانشی در این زمینه ندارند حق ندارند در خصوص کیفیت ، زدن یا نزدن واکسن و ... اظهار نظر کنند .

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز، دکتر محمد نوری سپهر اظهار کرد: وجود واکسن برای بسیاری از بیماری های واگیر ، انقلابی در دانش پزشکی بود و دلیل مهم در مهار بسیار از بیماری ها و ریشه کن شدن  آنها ، تولید واکسن  بوده است مثل واکسن فلج اطفال ، سرخک ، سرخجه ، دیفتری ، کزاز ، سیاسرفه ، آبله و ... از جمله واکسن هایی است که در طول تاریخ بشریت را از درد و رنج این بیماری ها در امان نگه داشته است .

وی افزود : بیماری واگیردار کرونا هم یکی از بیماری های نوظهور است که دنیا در تلاش برای تولید واکسن آن است و به موفقیت هایی هم دست یافته است .

دکتر نوری سپهر ادامه داد : در جمهوری اسلامی ایران وزارت بهداشت مرجع تصمیم گیری و تشخیص در این زمینه است . تولید واکسن در دنیا فرآیندی دارد که اگر از تمامی این مراحل و آزمونها با موفقیت عبور کند و سازمان بهداشت جهانی تایید کند ، برای استفاده از آن اقدام می گردد . لذا واکسن هایی که تاکنون از این سازمان مجوز گرفتند  مورد تایید هستند . بنابراین واکسن هایی که وزارت بهداشت قرار است از خارج کشور تهیه کنند ، چنانچه تمام مراحل را گذرانده باشند قابل استفاده است .

وی تصریح کرد : با بروز عوارض  در تعداد اندکی از جامعه نمی شود ، واکسن را زیر سوال برد و  مردم به  حرفهای غیر علمی در  شبکه های مجازی توجه نکنند و فقط به نظرات مراجع ذیصلاح ، همچون  دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت بهداشت توجه کنند.

این مسئول در خصوص تزریق عمومی واکسن گفت : مرحله اول کادر بهداشت و درمان و گروههای پر خطر می باشند  پس از آن در صورت  نیاز برای متقاضیان دیگر هم اقدام می شود .‌

معاون تحقیقات علوم پزشکی البرز گفت:  کشور ایران سابقه ۱۰۰ ساله در تولید واکسن دارد و زمانی که در کشور ما واکسن تولید و صادر می شد بسیاری از کشورها این دانش را نداشتند .

وی در پایان افزود: خوشبختانه در کشور چند واکسن در حال تولید و انجام مراحل آزمایشی است و مطمئن هستیم به دست متخصصان خودمان ، بزودی واکسن مناسب تولید خواهد شد .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز