آیا واقعا آبی شدن کرونایی برای هر استان می تواند خطرناک هم باشد؟

۱۳۹۹/۱۰/۳۰ - ۱۲:۵۰:۵۱
کد خبر: ۱۱۲۲۸۱۱
آیا واقعا آبی شدن کرونایی برای هر استان می تواند خطرناک هم باشد؟
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه خوشبختانه حدود دو هفته است که در وضعیت مطلوبی قرار داریم و فعلا آمار نزولی استان خوزستان پایدار است، مطرح کرد: آبی شدن رنگ استان نباید باعث عادی انگاری مردم و فشار مسئولین برای باز شدن تالارها، مدارس و غیر شود زیرا امکان دارد به پیک دیگری گرفتار شویم.

به گزارش برنا؛ دکتر سید محمد علوی با بیان اینکه طرح شهید سلیمانی از روز 4 آذر ماه شروع و خوشبختانه از 15 آذر ماه در تمام شبکه های استان خوزستان در حال اجراست،گفت: براساس دستورالعمل های وزارت بهداشت اجرای این طرح را در قالب نظام شبکه ای خود در  خانه های بهداشت روستایی، پایگاه سلامت شهری و مراکز خدامت جامع سلامت و مراکز منتخب اجرا کردیم.

وی افزود: اهداف اصلی طرح شهید سلیمانی شامل کاهش موارد انتقال (80 درصد در ماه اول و 90 درصد در 4 ماه بعد)، کاهش موارد بستری(30 درصد در اول طرح و 50 درصد در اواخر طرح) و کاهش موارد مرگ و میر ( 10 درصد در ابتدای طرح و 30 درصد در انتهای طرح ) بوده است.

او خاطرنشان کرد: حدود یک ماه و نیم از طرح گذشته و خوشبختانه در این مدت ما به اهداف عالی خود در این طرح رسیده ایم؛ یعنی در حال حاضر کاهش موارد انتقال را تا حدود 67 درصد،کاهش موارد بستری را تا حدود 85 درصد و کاهش مرگ را نیز حدود 84 درصد داریم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در خصوص میانگین آمار فوتی ها و بستری استان نیز عنوان کرد: میانگین آمار فوتی های روزانه ما طی ماه گذشته  به حدود دو مورد رسیده و حتی در برخی روزها مرگ بر اثر ویروس کرونا نداشته ایم. میانگین روزانه بستری ما به حدود ده مورد است در حالیکه قبلا حدود 100 مورد بستری را هم در هفته داشتیم.

وی گفت: میانگین سنی فوتی های ما بر اثر کووید 19 در تابستان که اولین پیک بیماری را داشتیم، حدود 67 سال و میانگین مبتلایان هم حدودا بین 40 تا 70 سال بود. اما در پیک دوم ما که در آبان ماه اتفاق افتاد، میانگین سنی فوتی های ما دو سال کمتر شد و به  65 سال رسید و شاهد مرگ در سنین پایین تر بودیم.

او ادامه داد: تفاوت جنسیتی خاصی از نظر ابتلا به کرونا دیده نمی شود اما چون بعضی بیماری های قلبی و عروقی در مردان بیشتر از زنان است و بیماری های دیابت نیز در زنان بیشتر از مردان است و از طرفی چون بیماری های زمینه ای عمدتا باعث مرگ می شوند، بنابراین بسته به نوع بیماری زمینه ای درصد جنسیتی مرگ و میر قدری متفاوت خواهد شد.

وی گفت :میانگین آمار فوتی های روزانه ما طی ماه گذشته به حدود دو مورد رسیده و حتی در برخی روزها مرگ بر اثر ویروس کرونا نداشته ایم. 

دکتر علوی در رابطه با میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در استان اهواز هم اظهار داشت: درصد رعایت پروتکل ها در ادارات استان حدود 80 درصد است ولی در اماکن عمومی مانند نانوایی ها، مراکز توزیع غذا، پایانه های مسافربری چیزی حدود 60 درصد است و با درصد ایده ال ما که حدود 95 درصد است هنوز فاصله داریم.

او گفت: خوشبختانه حدود دو هفته است که در وضعیت مطلوبی قرار داریم و فعلا آمار نزولی ما پایدار بوده است اما ویروس جهش هایی داشته مانند ویروس انگلیسی و ویروس برزیلی که این ها ما را نگران می کند چون رفتار ویروس قابل پیش بینی نیست و امکان دارد همه ی کشورها در معرض ویروس های جهش یافته قرار گیرند.

وی در رابطه با آبی شدن رنگ استان اهواز از نظر وضعیت  شیوع کرونا بیان کرد: این تغییر رنگ به سمت کم خطر شدن خوشحال کننده است اما اگر اعلام آن باعث شود که مردم فکر کنند همه چیز تمام شده و مسئولین فشار بیاورند که باشگاه ها، مدارس، تالارهای عروسی و  استخرها و غیره باز شوند، اصلا اتفاق خوبی نیست و امکان دارد دوباره به پیک های قبلی برگردیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایان گفت: طرح شهید سلیمانی را در کاهش اخیر آمار ابتلا، بستری و مرگ بر اثر کرونا خیلی مؤثر می دانم اما ویروس هنوز ناشناخته است و رفتار ویروس را هنوز نمی توانیم پیش بینی کنیم و ممکن است طی روزهای دیگر رفتار ویروس به علت سهل انگاری و عادی انگاری مردم و مسئولین تغییر و موارد بیماری بالا برود.

منبع :بهداشت نیوز

 

نظر شما
پرونده ویژه