مدیرکل حفاظت محیط زیست:

مرکز پایش سیستماتیک آلایندگی هوا در یزد راه اندازی می‌شود

۱۳۹۹/۱۱/۰۱ - ۱۴:۰۶:۳۰
کد خبر: ۱۱۲۳۶۲۲
مرکز پایش سیستماتیک آلایندگی هوا در یزد راه اندازی می‌شود
مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد گفت: مرکز مجهز پایش سیستماتیک آلایندگی هوا در آینده نزدیک در این استان راه اندازی و اطلاعاتی تکمیلی و زمان افتتاح آن متعاقبا اطلاع رسانی می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ "نیره پور ملائی" مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد صبح امروز چهارشنبه در گفت و گوی مجازی با خبرنگارانبه مناسبت هفته هوای پاک  با بیان اینکه اجرای قانون هوای پاک نیازمند مشارکت همگانی است ،اظهار کرد: قانون هوای پاک برای ۱۷ وزارتخانه‌ و دستگاه‌  اجرایی وظایفی را تعریف کرده است که باید اجرا شود. 

وی خاطرنشان کرد: محیط‌زیست تنها متولی هوای پاک نیست، لازم است برای حفظ محیط و هوای پاک همه بخش‌ها و مردم همکاری کنند.

پور ملائی با اعلام اینکه بیشترین آلایندگی زیست محیطی استان مربوط به حوزه جغرافیایی دشت  یزد - اردکان است، در خصوص علت آن اظهار کرد : توسعه نامتوازن ناشی از استقرار کارخانه های فولاد و کاشی، واقع شدن در کریدور شاهراه اقتصادی شمال - جنوب و تردد زیاد ناوگان حمل و نقل سنگین  است که مشکلات زیست محیطی زیادی را ایجاد کرده است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد، با اشاره به کانون‌ اصلی تولید گرد و غبار در دشت یادشده اظهار کرد: با توجه به بادهای غالب استان آلودگی در شهرهای یزد، اشکذر، اردکان و میبد دیده می شود.

وی  اقدام محیط زیست در خصوص کنترل آلایندگی‌ها را در سه حوزه نظارتی، اصلاحی و اقدامات آمایشی اشاره کرد و گفت: هم اکنون مجوز استقرار صنایع در دشت یزد _ اردکان صادر نمی‌شود. 

پورملائی با اشاره به افزایش سه برابری نظارت‌ها و پایش‌های شبانه از صنایع با وجود محدودیت نیروی انسانی و واحدهای متعدد صنعتی استان از سال ۹۷ تاکنون، گفت: اگر تعهد مسوولان صنایع در خصوص کنترل آلایندگی‌ها نباشد، کار سخت است،

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد، اظهار امیدواری کرد که صاحبان صنایع به حوزه محیط‌ زیست و انسان سالم به عنوان محور توسعه پایدار توجه بیشتری داشته باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه مسوولان تعدادی از صنایع استان به تعهد زیست محیطی خود عمل نمی کنند. 

 به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد از ابتدای سال ۱۳۹۹ تاکنون ۴۸۶ مورد اخطار برای صنایع آلاینده استان صادر و در سامانه ثبت که بیشتر منجر به اصلاح آلایندگی‌ها شده است.

وی خاطرنشان کرد: از این تعداد، مسوولان ۱۶۲ واحد به تعهد اجتماعی خود عمل نکردند و در لیست واحدهای آلاینده استان قرار گرفتند. 

پور ملائی با اشاره به استقرار ایستگاه سنجش آلایندگی هوا در برخی مناطق استان تاکید کرد: دیماه سال ۹۹ ،شهر اردکان ۱۶ روز و میبد ۱۰ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشت ولی شهر یزد روز ناسالمی را در این ماه نداشته است.

وی یادآور شد : از سه هزار واحدی تولیدی و صنعتی استان ۸۰۰ واحد آن براساس فاکتورها و دستورالعمل های مربوطه مشمول پایش زیست محیطی تشخیص داده شد که هر سه ماه عملکرد این واحدها از سوی بازرسان رصد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست  یزد، افتتاح سامانه کنترل آلودگی هوا در صنایع فولاد و واحد سنگ شکن کاشی، وبینار مشترک با دانشگاه علوم پزشکی ، وبینار آموزشی خبرنگاران، برگزاری مسابقه زیست محیطی در فضای آموزشی شاد را از برنامه های هفته هوای پاک عنوان کرد.
 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز