استاندار :

برای دفاع از منافع استان کردستان می‌جنگیم

۱۳۹۹/۱۱/۰۲ - ۰۹:۳۹:۴۵
کد خبر: ۱۱۲۳۹۶۳
برای دفاع از منافع استان کردستان می‌جنگیم
استاندار کردستان بە صراحت از آبگیری سد ژاوە حمایت کرد و گفت منافع سدی کە ۷٦۰ میلیارد تومان برای احداث آن هزینە شدە است باید بە مردم استان برسد.

بە گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ بهمن مرادنیا در جلسه هم اندیشی پیرامون سد ژاوه که با حضور دستگاه های متولی و تعدادی از اساتید دانشگاهی برگزار شد از مباحث مطرح شده در خصوص وضعیت سد ژاوه و گزارشات ارائه شده تقدیر کرد وگفت؛ معتقدم مطالب بیان شده در خصوص آبگیری سد ژاوه از سر دلسوزی است اما نباید مطالب به شکل وارونه در جامعه مطرح شود.


وی با بیان اینکه سد ژاوه سال ۹۴ تکمیل و عملا آبگیری آن تاکنون به تعویق افتاده است، گفت: اگر وضع به همین منوال پیش برود آبگیری این سرمایه بزرگ تا چند سال دیگر نیز اتفاق نخواهد افتاد.


مرادنیا در خصوص هزینه احداث سد ژاوه که با هدف استفاده در کشاورزی و انتقال به سد سورال طراحی شده است، افزود: برای این سد با ارز هزار تومانی ۷۶۰ میلیارد تومان هزینه شده و اکنون زمان آن است تا مردم از منافع این سد بهره مند شوند و تاخیر بیش از این جایز نیست.


وی اضافه کرد: دغدغه های به حق و درستی در خصوص مسائل زیست محیطی و آلاینده ها وجود دارد، اما همزمان برای رفع بخش عمده ای از این مشکل ارتقا تصفیه خانه سنندج در حال انجام است و تجهیزات مورد نیاز آن نیز تامین شده است.


استاندار کردستان یادآوری کرد: با ارتقا تصفیه خانه سنندج بخش عمده دغدغه ها برطرف می شود و برخی مشکلات دیگر نیز به مرور و با هم اندیشی قابل حل خواهد بود.


وی افزود: مسئولیت ها میان بخش های مختلف و مرتبط با سد ژاوه تقسیم شده و ما نیز نقش خود را در این زمینه پذیرفته ایم و تلاش خواهیم کرد مشکلات را به حداقل ممکن برسانیم.


مرادنیا با بیان اینکه در حوزه آب های مرزی تنها دو سد آزاد و ژاوه برای استان مانده و اگر در این زمینه جدیت به خرج ندهیم آنها نیز از دسترس استان خارج خواهند شد، گفت: ای کاش تعصبی که امروزه در استان وجود دارد ۲۰ سال پیش برای تخصیص آب استان وجود می داشت که در آن صورت وضع استان به گونه دیگری می بود.


استاندار کردستان اظهار کرد: ۲٨ کیلومتر از مسیر سامانه انتقال آب سد ژاوه به سورال لوله گذاری شده و همزمان با آن ارتقا سد سورال و افزایش ارتفاع آن نیز در دستور کار قرار دارد.


وی در ادامه به مشکل آب شرب سنندج و ایجاد وضعیت کنونی طی فرایندی چندین ساله اشاره کرد و گفت: برای حل مشکل آب شرب سنندج از وزارت کشور ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته و در بودجه سال آینده نیز ۱۰۰ میلیارد تومان دیگر ردیف وجود دارد تا با آن آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج برسد.


استاندار کردستان در ادامه با بیان اینکه من خود را فرزند استان می دانم و توسعه کردستان همواره یکی از دغدغه های من است گفت: برای منافع استان و دریافت اعتبارات در مرکز هم التماس کرده ایم و هم جنگیده ایم و تا پایان نیز خود را متعهد به خدمت صادقانه به مردم می دانیم.


مرادنیا اضافه کرد: فعالان و تشکل های گوناگون و افراد دلسوز نباید مباحث را در جامعه به نحوی بیان کنند که جای خادم و خائن عوض شود.


استاندار کردستان همچنین در پاسخ به زمان آبگیری سد ژاوه در زمستان امسال نیز گفت: اگر اصرار به آبگیری این سد تا پایان سال جاری وجود دارد به این دلیل است که می خواهیم از سیلاب ها و بارش های سالیانه استفاده کرده و کمتر آلوده گی به مخزن سد از طریق رودخانه وارد شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز