رییس قوه قضاییه:

قلم قاضی باید بر مدار عدالت بچرخد و انتظار مردم برای عدالت از قضات انتظار حقی است

۱۳۹۹/۱۱/۰۲ - ۱۳:۰۶:۴۸
کد خبر: ۱۱۲۴۱۲۶
قلم قاضی باید بر مدار عدالت بچرخد و انتظار مردم برای عدالت از قضات انتظار حقی است
رییس قوه قضائیه، جایگاه قاضی را جایگاه امام علی(ع) دانست و گفت: قلم قاضی باید بر مدار عدالت بچرخد و انتظار مردم برای عدالت از قضات انتظار حقی است و شان قضا از شئون ممتاز اولیای الهی است.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛ حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در نشست با قضات و کارکنان دستگاه‌های قضائی استان سمنان با تاکید بر اینکه بن‌بست در امور قضایی کشور وجود ندارد گفت: باید برای امور و رسیدگی به پرونده‌ها راهکار پیدا شود.
وی افزود: گاهی پیچیدگی‌های پرونده ها به گونه ای است که کارکنان باید مشورت بگیرند و مشورت قاضی نافی استقلال او نیست ولی برای کشف حقیقت گاهی نیاز به نظر کارشناس است. 
رئیسی ادامه داد: گاهی برای کمک به قاضی احتیاج به نظر محلی، تحقیقات از افراد یا مراجعه حضوری است. 
وی  با تاکید بر اینکه اساس در دادگستری انجام به هنگام امور و مجاز نبودن تاخیر در هیچ موردی نیست اظهار داشت: هیچ گونه تاخیری به محض شکایت به دادگستری و کلانتری مجاز نیست و در هیچ جایگاهی تاخیر حتی به اندازه یک روز مجاز نیست. 
وی ادامه داد: گاهی ممکن است رسیدگی زمان‌بر باشد اما کمبود نیرو یا قاضی مجوزی برای تاخیر در امور مردم نیست و باید وقت بیشتری گذاشت. 
رئیسی با اشاره به کمبود نیروی قاضی و کمبود نیرو در دستگاه قضا گفت: با تلاش و مجاهدت نیروها و فشار کاری امور پیش می رود و این گره‌گشایی از کار مردم است. 
وی گفت: به دنبال کارسنجی و استانداردهای تعریف شده هستیم ولی تا تامین نیروها در استانها باید کار جهادی شود. 
وی با اشاره به سازش ۴٠ درصدی پرونده ها در استان سمنان گفت: این دستاورد استان اررشمند است. 

رئیس قوه قضائیه با اشاره به لزوم توجه به اسناد رسمی برای کاهش دعاوی و به رسمیت شناختن مالکیت افزود: تغییر وضعیت نیروها در دستگاه قضا در حال انجام است تا انگیزه برای کارکنان باشد. 
رئیسی با بیان اینکه افزایش بهره وری در نیروهای انسانی در دستگاه قضا ضروری است گفت: در بدنه دستگاه قضایی بیشتر قضات را جوانان تشکیل می دهند و گرایش ها نباید مانع رسیدگی به حق شود. 
وی با اشاره به اینکه دستگاه قضایی باید پناه مظلومان باشد، گفت: ظلم به هیچ عنوان در هیچ جایگاهی پذیرفته نیست. 
وی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر مساله ای است فراگیر و باید کاری کرد که اصلا منکری وجود نداشته باشد متذکر شد: امر به معروف و نهی از منکر فرهنگی دینی است و همه باید نسبت به هم احساس مسوولیت داشته باشند. 
رئیسی افزود: اجرای تحول سند قضایی الزامی است و در تمام سطوح دستگاه قضا باید به آن توجه لازم داشته باشند و برای بازدارندگی در تمام مراحل باید باشد. 
وی با تاکید بر اینکه نظارت پذیری ارزش برای کارکنان و مدیران و نظارت‌ گریزی ضدارزش محسوب می شود ادامه داد: مدیران در سازمانها باید خود را موظف به کنترل و نظارت بر نیروها کنند تا از فساد، کم‌کاری‌ها و نارضایتی مردم جلوگیری شود. 
رئیس دستگاه قضا با قدردانی از مجلس شورای اسلامی و دولت درباره قانون شوراهای حل اختلاف گفت: این شوراها از ابتدا مشکلاتی داشتند که با این قانون سامان می یاید و گله‌مندی کارکنان برطرف می شود و به هدف اصلی یعنی حل اختلافات کارآمد مردم منجر شده و از ورودی به دادگستری ها جلوگیری می کند. 
رئیس قوه قضائیه تاکید کرد : اعلام شد که امسال موضوع کرامت مساله محوری است، توجه به کرامت مردم، کارکنان، متهم و همه، یعنی با وجود مشغله کارکنان، توجه به اخلاق فردی و حرفه ای دارای اهمیت بالاست. 
وی گفت: توجه به جایگاه هر فردی که مراجعه می کند به عدلیه حل مساله آن است. 
رئیسی با اشاره به برخی رفت و برگشت‌های ارباب رجوع بین دستگاه های زیر مجموعه دستگاه قضائی، افزود: برای حل مساله های این چنین باید تلاش شود تا مشکلات مردم برطرف شود. 
وی خاطرنشان کرد: شناخت مساله، راهکارهای حل مساله و تعیین هویت‌ها سرلوحه کارکنان دستگاه قضائی قرار گیرد. 
وی در خصوص فساد گفت: فساد از نپرداختن و نبود احساس مسوولیت و فقدان حساسیت شکل می گیرد. 
رئیسی با اشاره به اینکه یکی از روش های مستکبران حساسیت سنجی مسلمانان است گفت: سنجش اینکه مجموعه یا جامعه‌ای به مساله ای حساسیت دارند یا نه، دستاویزی برای اقدام های بعدی می شود. 
وی با اشاره به استفاده دشمنان از همین روش در برخورد با جامعه مسلمانان افزود: هر جا مسلمانان در برابر استکبار و منکر حساسیت داشتند، دشمن نتوانست به اهداف‌ خود برسد. 
رئیسی گفت: ظلم و رشوه های بزرگ از میزان کوچک آغاز می شود، باید کاری کرد فساد از کم آغاز نشود و فساد و کم کاری کم هم زیاد است. 
رئیس قوه قضائیه گفت: بعد از واجبات، هیچ حسنه ای به اندازه گره گشایی از کار مردمی که در شرایط معیشتی و کرونا با زحمت مواجه هستند، ضروری نیست. 
رئیس دستگاه قضا تاکید کرد :شاخص های ارائه‌شده از فعالیتهای استان سمنان راضی کننده بود و امید است در بخش های کمی و کیفی بازهم ارتقا یابد.
در این سفر یک روزه جمعی از مقامات ارشد دستگاه قضا، رئیسی را همراهی می کنند و رئیس قوه قضائیه علاوه بر حضور در شهرستان سمنان در شاهرود نیز سفر می کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز