استاندار ایلام عنوان کرد:

استانداردسازی پروژه‌ها منجر به توسعه پایدار می شود

۱۳۹۹/۱۱/۰۶ - ۰۷:۵۰:۴۴
کد خبر: ۱۱۲۵۸۷۷
استانداردسازی پروژه‌ها منجر به توسعه پایدار می شود
استاندار ایلام با اشاره به اینکه استانداردسازی پروژه‌ها منجر به توسعه پایدار می شود، گفت:اعتبار لازم برای ایجاد آزمایشگاه مکانیک در شهرستان های استان اختصاص یابد.

به گزارش خبرگزاری برنا ایلام، قاسم سلیمانی دشتکی در دیدار با مدیرعامل شرکت مادرتخصصی آزمایشگاه فنی مکانیک خاک کشور با اشاره به اینکه  رعایت استانداردها در روند اجرای پروژه های نفتی و زیرساختی موجب توسعه پایدار عمرانی استان می شود، افزود: از جمله عوامل بروز برخی مشکلات حادث شده در ابنیه و پروژه ها انجام نشدن آزمایش های درست و دقیق در روند اجرای آنهاست.

وی با بیان اینکه  شرکت فنی مکانیک خاک استان در پروژه های مهمی چون سامانه گرمسیری، نفت و گاز، ابنیه، تونل و راه سازی حضور پررنگ و غیرقابل انکاری داشته است، اظهار داشت: استان ایلام ظرفیت‌ و پتانسیل زیادی برای توسعه عمرانی دارد و فاکتور اصلی در این مسیر استانداردسازی طرح هاست که آزمایشگاه فنی مکانیک خاک در این زمینه وظیفه و مسئولیت سنگینی را بر عهده دارد.

استاندار ایلام تصریح کرد: باتوجه به اینکه دولت درصدد کوچک سازی بدنه خود و واگذاری بیشتر خدمات و اقدانات به بخش خصوصی است، آزمایشگاه فنی مکانیک خاک می تواند با استفاده از جوانان تحصیلکرده جویای کار آزمایشگاه های خصوصی را دایر و بر پروژه های بخش خصوصی نظارت کند.

نماینده عالی دولت در استان در ادامه خواستار اعتبار لازم برای شهرستان های تازه تاسیس و دورافتاده استان جهت ایجاد نمایندگی آزمایشگاه مکانیک شد و خاطرنشان کرد: لازم است در جهت ایجاد نمایندگی آزمایشگاه مکانیک با مرکزیت شهرستان های که امکان دسترسی باقی شهرستان ها فراهم باشد اعتبارات لازم اختصاص یابد.

وی افزود: راه اندازی شعبات و تجهیزات طرح های آزمایشگاهی نیازمند تزریق اعتبارات لازم است که انشاءالله در این زمینه مساعدت لازم صورت پذیر.

آزمایشگاه فنی مکانیک خاک ایلام  بر 124 پروژه عمرانی نظارت می کند

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فنی و مکانیک خاک با اشاره به اینکه حضور و مشارکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک استان ایلام در طرح ها و پروژه های مختلف عمرانی و زیرساختی اشاره کرد و گفت:از مجموع ۲۱۳ پروژه عمرانی مهم در استان ایلام، این شرکت بر ۱۲۴ پروژه نظارت و کنترل دارد.

مجید کیان پور با بیان اینکه آزمایشگاه فنی مکانیک خاک ایلام بیش از 60 درصد پروژه های عمرانی استان نظارت و کنترل می کند ، افزود: در دهه سوم دیماه سال جاری برداشت شریان ها و مسیرهای مواصلاتی استان به طول ۹۵۸ کیلومتر انجام شد تا فرآیند نگهداری و روکش راه ها سهل تر شود.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه های این شرکت به طور میانگین در بیش از ۵۰ درصد پروژه های عمرانی و زیرساختی بخش دولتی و خصوصی نظارت و مشارکت دارند،اظهار داشت: بیش از ۶۰ هزار کیلومتر از راه ها و شریان های کشور از مهرماه امسال با دستگاه های اسکنر پیشرفته مورد اسکن، کنترل و نظارت قرار گرفته است و این برنامه ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۳۵ هزار کیلومتر از این راه ها اسکن غیرمخرب شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی فنی و مکانیک خاک  کشور تصریح کرد:بیش از ۵۰۰ نوع آزمایش در کشور انجام می شود و دامنه آزمایش ها گسترده و منحصربه فرد است و از یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان بازار ژئوتکنیک که در کشور وجود دارد ۲۲ درصد آن متعلق به آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک است.

کیانپور با بیان اینکه  تلاش و هدف عمده آزمایشگاه فنی مکانیک خاک این است که مدیریت و کنترل بیشتری بر روی پروژه ها و طرح ها داشته باشد و طبق اساس نامه این شرکت هدف ارائه خدمات کیفی و فنی به مجریان پروژه ها و بهره برداران است، خاطرنشان کرد: در ۲ دهه اخیر میزان خسارت های جانی و مالی و بروز خسارت ها در برابر حوادثی چون زلزله در کشور کاهش یافته و توجه ویژه ای به بخش ساخت و سازها و روند نوسازی بافت های روستایی انجام گرفته و ۲۰۰ هزار مسکن روستایی در ۱۵ سال اخیر نوسازی می شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شیوه ساخت و سازها نوین و تجدید نظرهایی در روش های طراحی ساخت و سازها صورت گرفته و این شیوه نامه ها به سمت بهینه سازی رفته است و نیز آیین نامه موسوم به ۲۸۰۰ که برای مقابله با ویرانی های زلزله است، تاکنون چهار بار ویرایش و در هر مرحله از ویرایش، تجارب و پژوهش هایی در مورد زلزله گنجانده شده است.

کیان پور افزود: اتفاقات مثبتی در زمینه ساخت و ساز در کشور رخ داده و وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی به همراه بانک مرکزی به عاملیت بانک مسکن دستورالعمل های مناسبی برای بافت های فرسوده دارند و به هر منزل مسکونی بافت فرسوده ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت تا تخریب و نوسازی و مقاوم سازی شود.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آزمایشگاه فنی مکانیک خاک در نشست شورای فنی استان ایلام با بیان اینکه عمر مفید ساختمان ها در کشور ۳۰ سال است، گفت: هدف اصلی این شرکت افزایش عمر مفید ساختمان ها به بیشتر از ۳۰ سال است.

کیان پور با اشاره به اینکه  افزایش عمر مفید پروژه های عمرانی، زیرساختی و ساختمان ها در گرو کنترل کمی، کیفی و تضمین کیفیت پروژه ها و مصالح به کار رفته در این طرح هاست، افزود: کنترل کمی و کیفی پروژه ها موجب کاهش هزینه کردهای مالی و نیز نگهداری ابنیه بعد از ساخت و بهره برداری می شود و در این راستا باید استانداردسازی ها در همه پروژه های بخش دولتی و خصوصی لحاظ و نظارت شود.

وی اظهار داشت: یکی از مواردی که به افزایش نظارت ها و کنترل کمی و کیفی پروژه ها منجر می شود، حضور سرزده و بدون اطلاع قبلی کارشناسان و ناظران شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با همکاری سازمان نظام مهندسی و اعضای شورای فنی استان بر سر اجرای پروژه ها حین انجام کار است.

کیانپور اضافه کرد:همچنین همکاری و مراوده بیشتر آزمایشگاه فنی خاک استان ایلام با اداره کل استاندارد برای کنترل کیفی پروژه های ساختمانی و عمرانی به ویژه بخش خصوصی از دیگر مواردی است که مسئولان استان باید به آن توجه بیشتری بکنند.

وی بر حضور و نظارت ناظران آزمایشگاه بر پروژه های بخش خصوصی و شخصی تاکید کرد و اظهارداشت: هرچند سرمایه ایجاد این طرح ها از خود افراد یا شرکت های بخش خصوصی است، اما یک سرمایه ملی محسوب می شود بنابراین نظارت بر سلامت و استاندارد سازه ها اجتناب ناپذیر است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی آزمایشگاه فنی مکانیک خاک با بیان اینکه ایران کشوری حادثه خیز است و در طول سال شاهد حوادث مخربی چون سیل و به ویژه زلزله هستیم، گفت: یکی از راه های کاهش آثار مخرب زلزله و سیل تقویت استحکام سازه های زیرساختی نظیر جاده، پل، تونل و ساختمان هاست.

کیان پور اضافه کرد: یکی از مواردی که باید نظارت بر آن بیشتر شود، تولید بتون مورد نیاز پروژه ها است، نظارت بر تولید کیفی بتون براساس نوع سازه ها بیشتر و این نظارت کنترل کیفی بتون در محل اجرای پروژه انجام شود تا استحکام، مقاومت و عمر مفید آن بنا افزایش یابد.

دستگاههای اجرایی همکاری خوبی با آزمایشگاه فنی مکانیک خاک دارند

همچنین معاون امور عمرانی استاندار ایلام نیز در این نشست گفت: نکته حائز اهمیت در استانداردسازی ساختمان ها و ابنیه، ایجاد فرهنگ مطالبه گری در بین مردم، مسئولان و پیمانکاران پروژه هاست که خواهان و مطالبه گر مصالح کیفی، اجرای پروژه های مطابق با استانداردهای روز دنیا باشند.

احمد کرمی افزود: با نظارت هوشمند و مطالبه گرانه، بدون شک سرمایه های کلان پروژه ها در جای درست و با کمترین هزینه ها به کارگیری می شود و کنترل کیفیت مصالح و ابنیه، ماندگاری و افزایش عمر مفید بنا را در پی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: آزمایشگاه فنی و مکانیک استان ایلام در زمینه تجهیز دستگاه های نوین و بروز باید بیشتر تقویت شود تا نتایج آزمایش ها و کنترل کمی و کیفی پروژه ها نزدیک به واقعیت و استانداردهای تعریف شده باشد.

معاون استاندار ایلام با بیان اینکه مجموعه استانداری و دستگاه های اجرایی همکاری مطلوبی با شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک دارند، یادآور شد: گاهی مواقع جلسات شورای فنی در محل اجرای پروژه برگزار می شود.

نظر شما