لزوم پرداختن به پژوهش‌های تخصصی در کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد

۱۳۹۹/۱۱/۰۷ - ۱۰:۵۲:۱۳
کد خبر: ۱۱۲۶۷۳۳
لزوم پرداختن به پژوهش‌های تخصصی در کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد
نشست فوق‌العاده کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد با محوریت آسیب شناسی و ارائه راهکار جهت بهبود عملکرد کانون به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ دکتر "حبیب انصاری سامانی" دبیرکانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد در این نشست با طرح مسائلی چون لزوم پرداخت به پژوهش‌های تخصصی ذیل اهداف کانون، تغییر جهت عملکرد و بازبینی اهداف کانون تفکر اقتصاد، اعضاء نشست را به ارائه نقطه نظرات و انتقادات خود پیرامون موارد مربوطه دعوت کرد.

وی رویکرد کانون تفکر اقتصاد را در حل مشکلات، توصیه‌ای و انتقادی عنوان کرد که طبق جمع‌بندی‌های سالانه، جهت سرعت بخشیدن حصول نتیجه به صورت خرد دنبال می‌شود.

دکتر "زهرا نصراللهی" عضو هیئت علمی دانشگاه یزد تنوع برداشت از گفته‌های افراد را واقعیتی غیرقابل انکار عنوان کرد که در حوزه علوم انسانی شدت و اهمیت دوچندانی یافته است و در کنار ارزش‌ها، طرز تفکر و نظریه‌های مختلف، پیچیدگی و ایرادات روش‌شناسی حوزه علوم انسانی درک متقابل را با مشکلات جدی مواجه می‌کند. اقتضای زمان، مکان و چند بعدی بودن جنس بشر از دیگر عوامل موثر در این حوزه بود که مورد توجه دکتر نصراللهی قرار گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه یزد با اشاره به انفکاک کانون‌های تفکر از یکدیگر، عضوگیری افراد نخبه در حوزه‌های مختلف ذیل هر کانون را پیشنهاد کرد که پتانسیل نظریه پردازی را ایجاد می‌کند. دکتر زهرا نصراللهی با اشاره به منافع و مضرات حضور رسانه در جلسات کانون شفافیت بیش از حد بازتاب خبری را نیازمند تعدیل دانست. به عقیده وی رسانه باید حدی از خطا را برای اعضا به عنوان انسان قائل شود و با توجه به عدم تمایل اعضا به انتشار برخی گفته‌ها با توجه به اقتضای زمان و فضای جامعه، سخنان مطرح‌شده را مستلزم ویرایش محتوایی پیش از انتشار دانست.

دکتر "سعید عطار" رئیس دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد با اشاره به سرمایه‌های اجتماعی در قالب ارتباط افراد با سازمان‌ها، مسئله عدم پیوندها در استان یزد را مطرح کرد و گفت: باوجود قدرتمند بودن یزد در حوزه سرمایه‌های انسانی، سازمانی و مالی، به جز در شبکه تجارت، یزد شهر فقدان ها، شهر قهرها و دوری‌هاست. وی تشکیل کانون‌های تفکر را به منزله پروژه‌ای برای حل مسئله ساختاری عدم پیوندها در استان یزد تشریح کرد که  نیازمند افق بلند مدت برای حصول نتیجه است.

عطار همچنین با اشاره به به نبود ابزاری مشخص برای سنجش تاثیر بیانیه‌ها از تاثیر عملکرد کانون بر اساس مشاهدات خود سخن گفت و تاثیر بر دایره واژگان و دیدگاه مدیران را مهمترین اثر کانون در بلند مدت تلقی کرد.

دکتر "عباس علوی‌راد" عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی یزد تعیین سقف انتظارات از کانون و کارکردهای آن را لازمه قضاوت عملکرد کانون دانست و تعامل هرچه بیشتر با سایر واحدهای مرتبط با اهداف کانون را خواستار شد.

وی کانون تفکر اقتصاد را به ماکت کوچک‌شده مرکز پزوهش‌های مجلس شورای اسلامی تشبیه کرد که می‌بایست ویژگی‌هایی از جمله: به روز بودن گزارش‌های منتشرشده، سبک عام‌فهم و توصیه‌ای متن گزارش‌ها و سرعت گزارش‌دهی بالا همگام با تحولات جامعه بشری را که عامل موفقیت آن بوده، سرلوحه خود قرار دهد.

دکتر "رضا تقی‌زاده" استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد به لزوم بررسی بازخورد بیانیه‌های کانون تفکر اقتصاد در جهت برنامه‌ریزی و بهبود عملکرد کانون اشاره کرد. دکتر حبیب انصاری سامانی در این رابطه خروجی شهودی جلسات و بیانیه‌های کانون تفکر اقتصاد را تنها راه سنجش موجود دانست و ارزیابی شخصی خود را از تاثیر خروجی کانون مثبت اعلام کرد.

در پایان نشست دکتر "کاظم یاوری" عضو هیئت علمی بخش علوم اقتصادی دانشگاه یزد با اشاره به تفاوت آنچه نوشته و یا بیان می‌شود، پیشنهاد انتشار مواضع افراد کانون را بدون ذکر نام سخنگو مطرح کرد. وی در ادامه اطلاع از عملکرد کانون‌های تفکر در دنیا را مزیتی معرفی کرد که می‌توان از تجربیات موفق آن‌ها در جهت بهبود عملکرد کانون بهره برد.

در این نشست دکتر "محمد دهقان " معاون اداره کل اقتصاد و دارایی استان یزد، دکتر مرتضی محمودی، عضو هیئت علمی دانشگاه امام جواد(ع)، دکتر محمدرضا مشاهیری رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری اتاق بازرگانی یزد و فاطمه زارع کارشناس پژوهشی دبیرخانه کانون‌های تفکر دانشگاه یزد نیز حضور داشتند.

نظر شما