به دستور رئیس جمهور و از طریق ویدئو کنفرانس انجام شد؛

بهره برداری از چندین طرح بزرگ صنعت آب و برق استان کردستان به ارزش ۶۷۶ میلیارد تومان

۱۳۹۹/۱۱/۱۲ - ۱۱:۵۴:۰۱
کد خبر: ۱۱۲۹۵۳۵
بهره برداری از چندین طرح بزرگ صنعت آب و برق استان کردستان به ارزش ۶۷۶ میلیارد تومان
همزمان با اولین روز از چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، هفت طرح صنعت آب و برق در کردستان با 676 میلیارد تومان اعتبار و به دستور رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ آیین بهره‌برداری از این طرح‌ها روز یکشنبه به صورت ویدیو کنفرانس با دستور دکتر روحانی و با حضور وزیر نیرو، قاسم تقی‌زاده خامسی معاون آب و آبفای وزیر نیرو، استاندار کردستان و در قالب هفته سی و نهم پویش "هر هفته_الف_ب_ایران" برگزار شد.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو در آیین افتتاح این پروژه‌ها اظهار داشت: افتتاح بخشی از شبکه واقع در نواحی عمرانی یک و ۲ مریوان در قالب شبکه آبیاری و زهکشی گاران، یکی از این طرح‌ها است.

قاسم تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه برای اجرای این طرح ۱۳۲ میلیارد تومان هزینه شده است، افزود: طرح شبکه آبیاری و زهکشی گاران در مجموع ۸۵ درصد پیشرفت دارد و سال ۸۱ عملیات آن آغاز شد و برای تامین آب اراضی کشاورزی پایاب سد گاران به مساحت کلی چهار هزار و ۵۵۶ هکتار شامل واحدهای عمرانی اول و دوم(یک هزار و ۹۰۰ هکتار)، واحد عمرانی سوم (یک هزار و ۵۶ هکتار) و جنوب دریاچه زریوار(یک هزار و ۶۰۰ هکتار) در نظر گرفته شده که بخشی از ناحیه عمرانی یک و ۲ به مساحت یک هزار و ۱۰۰ هکتار آماده بهره‌برداری است.

افتتاح سد مخزنی رمشت

افتتاح ساختمان سد مخزنی رمشت دومین طرحی بود که امروز به بهره‌برداری رسید.

وی با بیان اینکه این سد چهل و نهمین سد در دولت تدبیر و امید است که به بهره‌برداری می‌رسد، اضافه کرد: برای این طرح ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است و با افتتاح آن تعداد سدهای کردستان به ۱۹ مورد رسید.

زمان آغاز اجرای این طرح سال ۸۸ است و هدف از اجرای این سد تامین آب شهر موچش و اراضی کشاورزی پایین دست روستای رمشت، محمدآباد و مارنج است.

سد رمشت از نوع خاکی همگن بر روی رودخانه رمشت از سرشاخه‌های سیروان، ارتفاع سد ۳۰.۷ متر، طول تاج ۴۳۱ متر، عرض تاج در بالاترین نقطه هفت متر و حجم کل مخزن ۵.۸ میلیون مترمکعب است.

بهره‌برداری از ساختمان شبکه آبیاری و زهکشی سد رمشت

ساختمان شبکه آبیاری و زهشکی سد رمشت عنوان سومین طرحی بود که امروز با حضور معاون وزیر نیرو به بهره‌برداری رسید.

برای اجرای این طرح که سال ۸۹ شروع و ۵۶۳ هکتار از اراضی روستای رمشت، محمدآباد و مارنج را تحت پوشش قرار می‌دهد، ۱۵ میلیارد تومان هزینه شده و برای ۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.

لوله‌گذاری با لوله سایز ۷۰۰ میلیمتر به طول یک هزار و ۴۰۰ متر و لوله‌گذاری با لوله پلی اتیلن از سایز ۱۶۰ تا ۷۱۰ میلیمتر به طول هشت هزار و ۱۰۶ کیلومتر، از اقدامات انجام شده برای اجرای این طرح است.

آبرسانی به شهر سقز

امروز همچنین طرح آبرسانی به شهر سقز از سد چراغ ویس( تصفیه‌خانه شماره ۲ سقز) با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده به بهره‌برداری رسید. این طرح که سال ۸۹ شروع شده است، ۷۸ درصد پیشرفت دارد و امروز مدول اول آن افتتاح می‌شود.

هدف از اجرای آن، انتقال و تصفیه آب خام ذخیره شده در پشت دریاچه سد چراغ ویس به میزان ۳۳ میلیون مترمکعب در سال برای تامین آب شرب ۱۴۰ هزار نفری شهر سقز تا افق ۱۴۲۵ است.

این تصفیه‌خانه ظرفیت تصفیه ۶۰۰ لیتر بر ثانیه با فرآیند متعارف در ۲ مدول اجرایی را دارد. احداث خط انتقال آب خام و تصفیه شده به میزان ۳۱.۵ کیلومتر و احداث یک مخزن یک هزار مترمکعبی و ۲ مخزن پنج هزار مترمکعبی با ظرفیت تامین آب یک هزار لیتر در ثانیه از اقدامات انجام شده برای اجرای این طرح است.

افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب کامیاران

امروز همچنین طرح تصفیه‌خانه فاضلاب شهر کامیاران با اعتباری به میزان ۴۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید که با افتتاح این پروژه جمعیت ۸۷ هزار نفری شهر کامیاران زیر پوشش قرار می‌گیرد.

تصفیه خانه فاضلاب کامیاران با ظرفیت تصفیه ۱۲ هزار و ۸۴۰ مترمکعب فاضلاب در شبانه روز  طراحی و سیستم تصفیه در آن از نوع MLE و طول شبکه و خط انتقال اجرا شده در این طرح ۹۱ کیلومتر است.

در حال حاضر جمعیت شهر کامیاران بیش از ۷۶ هزار نفر و تعداد انشعابات فاضلاب نیز بیش از ۲۰ هزار فقره انشعاب است که با به مدار آمدن تصفیه خانه فاضلاب این شهر، تعداد تصفیه خانه‌های فاضلاب استان به ۱۰ واحد( ۹ تصفیه خانه فاضلاب شهری و یک تصفیه خانه فاضلاب روستایی) خواهد رسید.

این طرح اهداف مختلفی را در حوزه اقتصادی و اجتماعی دنبال می کند که از جمله اهداف اجتماعی آن می توان به حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلودگی منابع آب خاک و هوا، ارتقاء سطح بهداشت و سلامت عمومی، جلوگیری از آلودگی سفره آبهای زیرزمینی، جلوگیری از مصرف فاضلاب خام جهت کشاورزی و بهبود مسائل زیباشناختی سطح شهر، اشاره کرد.

در حوزه اقتصادی نیز اثرات اجرای طرح تصفیه خانه فاضلاب شهر کامیاران، افزایش رفاه عمومی و سطح زندگی، تبدیل هزینه های سنگین درمان به هزینه های اندک پیشگیری، تزریق پساب به آبخوان های اطراف برای تغذیه سفره آبهای زیرزمینی، تبدیل آب از چرخه یکبار مصرف و مخرب به چرخه چندبار مصرف و سازنده، درآمدزایی و ایجاد اشتغال و ایجاد زمینه توسعه آینده شهر است.

امروز همچنین ۲ طرح نیروگاه مقیاس کوچک ۱۴ مگاواتی مریوان و سه پروژه پست و شبکه انتقال فوق توزیع برق کردستان با هدف تامین و شبکه پایدار برق با ۱۰۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. پست ۲۳۰ کیلوولت کامیاران، پست ۶۳ کیلوولت سرنجیانه، پست ۶۳ کیلوولت مریوان، طرح‌های ذکر شده است که افتتاح شد.

کردستان، استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

میزان بارندگی سالانه در شرایط عادی اقلیمی معادل ۴۵۵ میلی‌متر و بیشترین میزان بارندگی سالیانه مربوط به شهرهای مریوان و بانه با حدود ۸۰۰ میلی‌متر و کمترین میزان بارندگی در شرق استان حدود ۴۰۰ میلی‌متر و در قسمت مرکزی یعنی سنندج نزدیک به ۵۰۰ میلی متر است.

از حوضه های آبریز اصلی استان کردستان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه های زرینه و سیمینه اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد بوده که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است و دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان است و چهار سد قشلاق، سنگ‌سیاه، عباس آباد بانه و سد زریوار به بهره‌برداری رسیده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز