مدیر کل امور عشایری لرستان خبرداد:

جمعیت عشایری لرستان ۸۴ هزار نفر است / تولید ۲۵ درصد پروتئین استان توسط جامعه عشایری

۱۳۹۹/۱۱/۲۱ - ۱۲:۱۶:۳۶
کد خبر: ۱۱۳۴۷۵۹
جمعیت عشایری لرستان ۸۴ هزار نفر است / تولید ۲۵ درصد پروتئین استان توسط  جامعه عشایری
سید ضیاء موسوی نیا گفت:در استان لرستان ۱۴ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری سکونت دارند که ١١ هزار و ٢٠٠ خانواده آن در فصل‌های سال کوچرو می باشند.

 به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان؛  موسوی نیا در جشن ایلات وعشایر درمنطقه پل زال پلدختر در تبیین و تشریح جامعه عشایری استان ،اظهار کرد:در استان  لرستان ۱۴ هزار و ۶۰۰ خانوار عشایری سکونت دارند که ١١ هزار و ٢٠٠ خانواده آن در فصل‌های سال کوچرو می باشند  و جمعیت عشایری استان ۸۴ هزار نفر است و ۵ درصد جمعیت استان را تشکیل می دهد.

اوضمن اشاره به ویژگی تاریخی و هویتی جامعه عشایری استان ،افزود: عشایر استان لرستان بخشی از تاریخ زنده این استان و حافظ تمدن و فرهنگ این دیار هستند.

 موسوی نیا تصریح کرد: هرچادر عشایری در این استان نماد یک پاسگاه برای پاسداری از این استان است.

اوبا اشاره  به سبک زندگی و اقتصادی عشایر استان ،خاطر نشان کرد: زندگی عشایری مصداق اقتصاد مقاومتی است و این جمعیت کمترین بهره را از امکانات دولتی دارد اما بیشترین تولید را در استان دارد.

 مدیر کل  امورعشایری لرستان بیان کرد: جامعه عشایری ۲۵ درصد پروتئین استان را تولید می‌کنند،تولیدات  جامعه عشایری استان لرستان  حدود ۱۳۰ هزار تن است و ارزش ناخالص آن بیش یکهزار  میلیارد تومان می باشد.

او خاطر نشان کرد: ارزش دام زنده در جامعه عشایری لرستان  بیش از ۴ هزار میلیارد تومان می‌باشد برهمین اساس دولت دستگاه‌های ملی و استانی را بسیج کنند تا بتوانند خدمتی در شأن و منزلت این مردم داشته باشند تا در راستای شاخصه‌های توسعه جامعه عشایری گام بردارند.

 موسوی نیا به  اقدامات و برنامه‌های اداره امور عشایری استان اشاره کرد وادامه داد: تا کنون اقداماتی که در راستایی خدمات رسانی مردم عشایری استان داشته ایم برنامه‌ریزی برای استفاده از انرژی های نور بوده به خصوص در پنل های خورشیدی که حدود ۱۰۰۰ نفر به اداره برق معرفی کردیم که برای قبل از سال جدید این مجوزها صادر خواهد شد تا خانواده‌ها بتوانند ازظرفیت‌ پنل‌های برای وسایل برقی استفاده کنند و فارغ از این خدمات سیاست‌گذاری‌های اساسی ایجاد اشتغال پایدار است که به عبارتی نباید جامعه عشایری صرفاً متکی به دامپروری باشد چون در بلند مدت ممکن است با آسیب‌ها و چالش‌های اقتصادی مواجه شوند و برای جلوگیری از این آسیب باید راهکارهای عملی برای ایجاد اشتغال در کنار دامپروری داشته باشیم.

او عنوان کرد: اداره کل اموز عشایری استان امسال حدود ۶۶ پروژه را در دست اجرا دارد وبا رقمی معادل  ۱۵ میلیارد تومان که حدود ۷ هزار خانوار عشایری از این پروژه بهره مند می شوند و در ارتباط با اشتغال پایدار نیز ١٧/٥ میلیارد تومان تسهیلات بانکی بین جامعه عشایری و تشکلات توزیع کرده‌ایم.

این مسئول یادآورشد: در این ایام مبارک  ۷ پروژه  با اعتباری حدود ۳ میلیارد تومان و بهره مندی ۳۲۱ خانوار افتتاح و مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز