منظومه فضایی ایران و ماهواره فضایی اروم ست رونمایی شدند

۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۱۵:۰۹:۱۳
کد خبر: ۱۱۳۶۶۰۰
منظومه فضایی ایران و ماهواره فضایی اروم ست رونمایی شدند
با حضور نایب رییس مجلس، منظومه فضایی ایران و ماهواره فضایی اروم ست رونمایی شدند.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، با حضور نایب رییس مجلس ، نخستین منظومه فضایی ایران در ارومیه رونمایی شد.

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در این مراسم با تاکید بر اینکه در راه پیشرفت و مجاهدت علمی حمایتگر بخش خصوصی که مجاهدانه در این عرصه تلاش می کنند، خواهیم بود، اظهار کرد: مصادف شدن این رونمایی در عرصه علمی با حلول ماه رجب و دهه فجر برای ما خوش یمن است و امیدواریم این تقارن به استقلال و پیشرفت کشور در حوزه فضایی بیانجامد.

وی با یادآوری اینکه انقلاب اسلامی موجب شد که جوانان ما بتوانند فعل ما می توانیم را صرف کنند، افزود: این جسارت و شجاعت را مدیون انقلاب اسلامی هستیم که منجر به شکوفایی استعداد جوانان شده است. اگر حکومت پهلوی هزار سال دیگر نیز ادامه داشت هرگز چنین استعدادهایی شکوفا نمی شد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص پیشرفت علمی، عنوان کرد: ایشان تاکید دارند که توقف در حوزه پیشرفت علمی معنا ندارد و به همین دلیل ما به عنوان سرباز ولایت باید با اعتقاد راسخ به این باورها در راستای پیشرفت علمی تلاش خود را دوچندان کنیم. همچنین رهبر معظم انقلاب در جمع نخبگان تاکید کرده بودند که ما باید به قدری در حوزه علمی پیشرفت داشته باشیم که اگر روزی افرادی بخواهند از دانش روز دنیا مطلع شوند مجبور به یادگیری زبان فارسی شوند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی حامی حوزه پژوهش و دانش خواهد بود، گفت: نباید از عدم حمایت بخش دولتی دلسرد شد و این نوید را به شما می دهیم که در برنامه هفتم توسعه حمایت ویژه ای از حوزه پژوهش داشته باشید.

نایب رئیس مجلس با یادآوری اینکه امروز باید از مجاهدان علمی بیشتر یاد کنیم، تصریح کرد: اگر این مجاهدت های علمی نبود اقتداری که امروز کشور در عرصه های مختلف دارد، هرگز شاهد نبودیم.

وی ادامه داد: در حوزه تولید واکسن نیز برخی اصرار داشتند که ما توانایی تولید داخل را نداریم اما با وجود پیشنهادات میلیون دلاری به دانشمندان ایرانی، این دانشمندان به همت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در کشور ماندند و ما امروز به مرحله تولید واکسن رسیده ایم.

وی رونمایی از ماهواره فضایی اروم ست که نخستین منظومه فضایی ایران نیز به شمار می آید، جلوه مجاهدت علمی، خودباوری و ما می توانیم خواند و با اشاره به مشکلات عدیده پیش رو در حوزه فضایی قول رسیدگی به مشکلات را از طریق مجلس شورای اسلامی وعده داد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: طی ۱۰ روز آینده که دولت قصد بازگشت لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس دارد، فرصت مناسبی برای توجه به حوزه فضایی پدید خواهد آمد و کمیسیون تلفیق می تواند توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشد لذا اگر پیشنهادی در این حوزه وجود دارد ما می توانیم برای اعمال آن در بودجه ۱۴۰۰ و برنامه هفتم توسعه اقدام کنیم.

وحید جلال زاده، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در مراسم رونمایی از نخستین منظومه فضایی ایران ماهواره فضایی اروم ست اعلام کرد: شان نزول این جلسه آیین رونمایی از نخستین منظومه ماهواره‌ای بخش خصوصی کشور است که به دست جوانان غیور و دانشمند است.

وی در رابطه با تکیه و اعتماد به جوانان ادامه داد: جوانان همان‌هایی هستند که مقام معظم رهبری فرمودند اگر به جوانان اعتماد کنید، آنان هیچگاه پشت شما را خالی نخواهند کرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: تمامی مشکلات ارائه شده به جوانان تا امروز حل شده و هیچ یک باقی نمانده است.

نماینده ارومیه در مجلس ادامه داد: ما در هر زمینه‌ای که به جوانان اعتماد کردیم جواب خود را گرفتیم.

وی با اشاره به اینکه اخیراً از مرکز مطالعات فضایی دانشگاه علم و صنعت بازدید کرده بود، عنوان کرد: در بازدید از بخش‌های اپتیک، برق و مکانیک مرکز مطالعات فضایی دانشگاه علم و صنعت اعلام کرده بودم که افراد بالای ۳۱ سال را در جمع حاضر ندیدم در حالیکه حاضرین بالاترین تکنولوژی را تولید می کردند.

جلال زاده اضافه کرد: طی چند ماه گذشته پیگیر تکمیل این ماهواره که ما این موضوع را پیگیری و بررسی می کردیم که محل آن نیز پارک علم و فناوری ارومیه بود و خوشبختانه با همراهی دوستان در ایام دهه فجر به مرحله اجرا رسید.

وی با تاکید بر اینکه این جوانان به حمایت جدی نیاز دارند گفت: به جز چند شرکت محدود در دنیا که این تکنولوژی را در اختیار دارند و با در اختیار داشتن منابع مالی فعالیت‌های خود را از سالیان گذشته آغاز کرده و توانستند ماهواره های منظومه ای را در مدار لئو قرار دهند، ما نیز به کمک جوانان این کشور به این موفقیت دست یافتیم.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قطعاً در صورت حمایت، این جوانان می توانند پیشرفت کنند و من از شما مصرانه تقاضا دارم به کمک و یاری این جوانان بشتابید، زیرا چندین شرکت از کشورهای خارجی درخواست ارتباط با این جوانان را دارند و آمادگی خود را بابت راه اندازی یک شرکت با جوانان ما و تامین همه هزینه‌ها را اعلام کرده اند.

جلال زاده افزود: با این حال جوانان تا همین لحظه اعلام کردند که ما می خواهیم در سرزمین خودمان، ایران به نتایج بزرگ دست یابیم.

وی این ماهواره فضایی را حاصل تلاش و زحمت سالیانه این دوستان دانست و خاطرنشان کرد: اگر ما به کمک این جوانان نیاییم، به مشکل بر خواهیم خورد ضمن اینکه رونمایی امروز، نمادی از همت بلند جوانان و حجتی پایان یافته برای ماست تا به کمک این جوانان بیاییم.

نظر شما