وبینار واکاوی فرصت‌های قانونی و حقوقی در حوزه کسب و کارهای خانگی در آذربایجان‌غربی برگزار شد

۱۳۹۹/۱۱/۲۷ - ۱۵:۵۰:۰۴
کد خبر: ۱۱۳۷۸۲۳
وبینار واکاوی فرصت‌های قانونی و حقوقی در حوزه کسب و کارهای خانگی در آذربایجان‌غربی برگزار شد
به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی وبینار واکاوی فرصت های قانونی و حقوقی در حوزه کسب و کارهای خانگی با حضور رییس جهاد دانشگاهی استان و معاون اداره کل تعاون، کار ورفاه اجتماعی آذربایجان غربی و مدیر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی استان برگزار شد.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، این وبینار که با مشارکت اداره کل  تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان ویژه پیشرانان و متقاضیان مشاغل خانگی استان بصورت وبینار برگزار شد.

امین رستم زاده، رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی و مدرس حقوق خصوصی  با اشاره به ظرفیت قوانین راه اندازی کسب و کارها و تاثیر آن، بر اهمیت فضا و بستر حقوقی در کسب و کارهای مختلف افزود: محیط های حقوقی در حوزه های محتلف باعث رونق و روان سازی عارضه ها و امورات مرتبط در آن حوزه می شوند.

مدیر طرح مشاغل خانگی آذربایجان غربی گفت:فضای حقوقی کسب و کارها به شدت مغفول است در حالیکه بسیار اثرگذارتر از سایر مولفه ها تلقی می شود و این مهم با مطالعه در مقالات و تولید محتوای علمی و مدلهای پیاده شده بر اساس آن در این حوزه در مقایسه با کشورهای پیشرفته بوضوح قابل مشاهده است.

وی با اشاره به وضعیت فضای رقابتی در بازار کسب و کارهای خانگی اظهار کرد:آشنایی با حقوق و قوانین کسب و کار منجر به شفافیت عادلانه رقابت در فضای کسب و کار شده و نقش موثری در موفقیت مشاغل خانگی دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با تشریح مزایای حقوقی کسب و کار مشاغل خانگی اظهار کرد:کسب و کارها باید با شناخت درست از نوع فعالیت خود اقدام به راه اندازی رسته فعالیتی خود متناسب با قوانین مربوطه نموده تا در آینده و توسعه فعالیتها قابلیت تطبیق با شرایط حقوقی حاکم بر توسعه کیفی کسب و کار را داشته باشند لذا آشنایی متقاضیان با راه اندازی و یا فعالیت بعنوان پیشرانان مشاغل خانگی با این قوانین از نکات مهم در راه اندازی و توسعه کسب و کارهای حوزه  مشاغل خانگی می باشد.

رستم زاده مباحث مالی،  مالیاتی و بیمه ای و حتی مسائل مدیریتی را از موارد بسیار مهم در این حوزه کسب و کارها ذکر و خاطر نشان کرد: مسائل حقوقی می‌تواند قبل از آغاز و راه اندازی در پروسه کسب و کار و در خاتمه و یا آثار و حتی پس از ارائه خدمت هم نقش ساز باشد.

وی گفت: اگر ایده جدیدی در شیوه‌های عملیاتی و یا حتی تدوین کسب و کار در مشاغل خانگی وجود دارد باید شکل و فهوای ایده در قالب قانون عام و خاص این حوزه مطابقت سازی شود و در مرحله بعد باید نحوه حفاظت از آن در نزد مراجع ذی صلاح ارزیابی و براساس آن اقدام به نیازسنجی، طراحی و تدوین مدل کسب و کار گردد.

وی با اشاره به اهمیت اخذ مجوزها و قرارداد و نحوه عقد و شروط مندرج و ضمن عقد و مولفه‌های مهم حقوقی اطراف قرار داد خاطر نشان کرد: رابطه حقوقی ترسیم شده از منظر محیط حقوقی مشاغل خانگی چه بحث نیروی انسانی و متقاضیان و چه بحث وام ها و تبلیغات و... بسیار مهم بوده و باید با علم کافی حداقلی حقوقی پیش رفته و در مراحل بعد اساسا باید بصورت حرفه‌ای محیط و نقش آفرینان این مهم مورد دانش افزایی تخصصی و مشاوره قرار گیرد.

این مدرس حقوق خصوصی گفت: در مشاغل خانگی وزن اعتماد سازی بسیار مهمتر از سایر انواع کسب و کارهاست و این مهم صرفا در پرتو یک محیط حقوقی امن و روابط حقوقی فیمابین پشتیبان، مصرف کننده و متقاضیان فعال در شبکه و رسته شغلی و حتی قوه حاکمه و قضاییه حاصل می شود.

وی با تشریح فرصت های حقوقی کسب و کارهای خانگی خاطرنشان کرد:احاطه و تسلط به محیط حقوقی کسب و کارهای مشاغل خانگی کیفی سازی و مدیریت توسعه و تعالی تصاعدی این کسب و کارها را بهمراه دارد.

همچین در ادامه جلسه مهندس فرخی معاون اشتغال و کار آفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی با اشاره به یکی از مزایای مشاغل خانگی گفت:  حذف هزینه اجاره بهای مکان و مالیات از جمله مزیت های مشاغل خانگی نسبت به سایر کسب و کارها است.

وی با بیان اینکه بیمه مشاغل خانگی در حال حاضر به مشاغل ایجاد شده در روستاها تعلق گرفته است، افزود: برای سایر مشاغل در حال حاضر مصوبه وجود ندارد اما در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

وی با بیان اینکه در طرح مشاغل خانگی تسهیلات در اختیار همه ثبت‌نام‌کنندگان قرار نمی گیرد، افزود: تسهیلات به پیشرانان با هدف حمایت از متقاضیان پرداخت می شود.

فرخی با بیان اینکه اکنون زمینه فعالیت در بیش از ۳۰۰ رشته‌ مشاغل خانگی وجود دارد، افزود:  امروزه گستره فعالیت در مشاغل خانگی افزایش یافته و علاوه بر زمینه تولیدی و رشته های خدماتی از جمله فضای مجازی و کامپیوتری را نیز شامل می‌شود.

 معاون اشتغال و کار آفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت برندسازی در مشاغل خانگی گفت: پیشران می‌توانند با برند سازی تولیدکنندگان مشاغل خانگی را شناسایی کنند و با فروش محصولات تولیدی آنها زمینه اتصال به بازار را فراهم کنند.

وی اظهار کرد: کسانی که در حوزه مشاغل خانگی فعال هستند در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام کرده و مدارک خود را بارگذاری کنند و از دستگاه اجرایی مربوط به حوزه فعالیت شان در مشاغل خانگی پیگیر دریافت مجوز باشند تا در صورت پرداخت تسهیلات در اولویت قرار بگیرند.

دیلمقانی مدیر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی آذربایجان غربی نیز در این جلسه  با بیان اینکه در طرح مشاغل خانگی از ثبت‌نام کنندگان و پشتیبانان به جد حمایت می‌شود، تصریح کرد: در صورت ایجاد شرایط برگزاری کلاس های حضوری تک تک در شهرستان‌های مختلف استان، دوره‌های آموزشی برگزار خواهد شد و در صورت عدم امکان برگزاری کلاس های حضوری باتوجه به شرایط کرونایی، از طریق فضای مجازی و کانال دوره‌های آموزشی برگزار خواهد شد.

دیلمقانی خاطر نشان کرد: از هفته آینده فرمی به تمام متقاضیان و پیشرانان جهت تکمیل اطلاعات ارسال می شود که پس از گردآوری و دسته بندی مطالب، از طریق پیشرانان به متقاضیان آموزش های لازم ارائه خواهد شد.

 وی برندسازی را بستری مناسب و سریع برای اتصال به بازار و افزایش فروش و طبیعتا موفقیت در کسب و کار خانگی عنوان کرد و تاکید کرد: در تلاش هستیم از طریق اجرای طرح ملی مشاغل خانگی، شغلی پایدار در رشته های مختلف در استان ایجاد کنیم.

ادامه جلسه بصورت پرسش و پاسخ در حوزه قوانین و مباحث بیمه ای کسب و کارهای مشاغل خانگی و آیین نامه های اجرایی مربوطه و اجرایی عملی این قوانین در حوزه پیشرانان و تسهیلگران پایان یافت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز