معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سمنان:

آموزش و فرهنگ‌سازی از مولفه‌های اساسی بازشناسی حقوق کودکان است

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۰۹:۵۲:۵۳
کد خبر: ۱۱۳۸۰۹۶
آموزش و فرهنگ‌سازی از مولفه‌های اساسی بازشناسی حقوق کودکان است
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سمنان گفت: آموزش و فرهنگ‌سازی در جامعه و ایجاد انطابق ذهنی افکار عمومی از مولفه‌های مهم بازشناسی و ارتقای حقوق کودکان است.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان و به نقل از روابط عمومی، تشریفات و امور بین الملل استانداری سمنان، فاطمه منصوری روز سه‌شنبه در آیین افتتاح مدرسه زمستانه‌ی حقوق کودک با حضور محمود عباسی ، معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزارت دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک در سالن غدیر استانداری سمنان افزود: تلاش به منظور نیل به توسعه، چنانچه فاقد زیربنای اجتماعی و فرهنگی باشد، کوششی بی حاصل خواهد بود و از جمله زیربناهای اجتماعی فرهنگی، توجه به حقوق بشر به عنوان اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به‌طور ذاتی، فطری و به صِرف انسان بودن از آن بهره‌مند می‌شود.
وی خاطر نشان کرد: از جمله حقوق بنیادین هر فرد در جوامع بشری می‌توان به حق زندگی، منع شکنجه، منع برده‌داری و آزادی بیان اشاره کرد اما علاوه بر این حقوق کلی، کودکان و نوجوانان نیز بدلیل شرایط سنی و آسیب‌پذیری بیشتری که دارند دارای حقوق ویژه و خاصی هستند.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سمنان تصریح کرد: بر این اساس بارزترین جلوه اجماع اراده جهانی در تکریم و شناسایی حقوق کودکان است و شاخص بین المللی حقوق کودکان نیز بر مبنای پنج اصل مهم حق زندگی، حق سلامتی، حق تعلیم و تربیت، حق محافظت و مساعی هر یک از کشورها در تطبیق حقوق مذکور می باشد.
وی گفت: توجه به حقوق کودک ریشه‌های قوی مذهبی و فرهنگی در جامعه ما دارد و از این دست آموزه‌ها که در قالب روایات و ادبیات و اشعار، بیانگر رویکرد فرهنگی جامعه ما به ویژه در زمینه اهمیت و ضرورت ایجاد محیط مناسب برای رشد و بالندگی کودکان بوده ، بسیار است اما همگی در یک معنا مشترک هستند که اگر محیط سالم و متناسب فراهم گردد، بعید نیست که هویّت جامعه بر آن اساس شکل بگیرد و پر واضح است که یک جامعه با هویت، قدم‌های استواری در راه توسعه برخواهد داشت.
منصوری اضافه کرد: در کشور ما تحرکات و اقداماتی در زمینه کودکان و توجه به حقوق آنان صورت گرفته که قانون جدید حقوق کودکان و نوجوانان با رویکرد حمایتی از مهم‌ترین آنها است.
وی ادامه داد: هرچند، انتقاداتی نیز به این قانون وارد شده است ازجمله اینکه، برخی حامیان حقوق کودک مجازات‌های مطرح شده در آن را کافی نمی‌دانند و از طرفی برخی دیگر بر این باور هستند که این قانون زمینه برخی مداخله‌های غیرضروری دولت در نهاد خانواده را فراهم می‌کند با وجود این، به‌نظر می‌رسد که این قانون تغییرات مثبت و رو به جلویی را در زمینه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در ایران ایجاد خواهد کرد و ساختارهای قانونی لازم را برای همکاری نهادهای مختلف در این امر مهم فراهم می‌کند.
وی تصریح کرد: لازم است با سیاست‌گذاری در حوزه تخصصی دستگاه‌ها و اطلاع رسانی جامعه در بحث حقوق کودکان از میزان ابتلا و شدت حوادث مختلف در این حوزه بکاهیم.
منصوری با بیان اینکه مساله قابل توجه دیگر اینست که در بازشناسی حقوق کودک، باید مباحث حقوقی را در کنار مباحث فرهنگی و آموزشی در نظر گرفت، گفت: در بسیاری از موارد قانون ناتوان است و در نتیجه نیاز به فرایند‌هایی از جمله آموزش خواهیم داشت.
منصوری با اشاره به اینکه به عنوان مثال وقتی از حقوق کودک صحبت می‌شود، بیشتر از باید‌ها و نباید‌ها سخن به میان می‌آید، اما مسئولیت‌پذیری کودک که باید به او آموزش داده شود و این حق کودک است، با قانون قابل تبیین نیست، اضافه کرد: توجه به امر آموزش در زمینه حقوق کودکان باید به عنوان اولویت اصلی، مورد توجه قرار گیرد و سرمایه گذاری لازم در این خصوص صورت پذیرد.
منصوری اضافه کرد: موضوع مهم و قابل توجه دیگر، بحث کودکان کار و جایگاه آنها در جامعه است که معیار مهمی برای ارزیابی سطح توسعه‌یافتگی جامعه است و قطعا کار کردن حق کودکان نیست .
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری سمنان افزود: هرچند تشکل‌های مردمی متعددی برای کاهش و محو کار کودک در تلاش هستند و دولت نیز با همکاری دستگاه‌های مربوط، تدابیری در این زمینه اتخاذ کرده اما واقعیت تلخ این است که کودکان کار به طور پیدا و پنهان در جامعه و در مشاغل مختلف حضور دارند و شهروندان نیز در موارد مختلف در جایگاه رهگذر، مشتری و … ممکن است با این کودکان مواجه شوند.
منصوری با بیان اینکه با مشورت جامعه شناسان و روانشناسان، راهکارهایی به منظور پیشگیری از وارد ساختن آسیب‌های مضاعف به این کودکان، اندیشیده شود، گفت: فارغ از بحث قوانین مربوط به حقوق کودکان و چالش‌ها و خلاهایی که در این زمینه وجود دارد باید با آموزش و فرهنگ سازی در سطح جامعه و ایجاد انطابق ذهنی در سطح افکار عمومی، زمینه ارتقای حقوق کودکان در جامعه را فراهم نماییم .
وی اضافه کرد: در این راستا باید با پرهیز از کمیت گرایی و فارغ از مباحث تبلیغاتی و نمایشی، با استفاده از ظرفیت‌های مختلف رسانه‌ای در این خصوص، فرهنگ سازی صورت گیرد تا تفکر جامعه در سطوح مختلف از مسئولان و مدیران گرفته تا آحاد مختلف مردم به موضوع کودکان حساس شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز