شهروندان خراسانی ۶۴۰ میلیارد ریال کتاب خریدند

۱۳۹۹/۱۱/۲۸ - ۰۹:۳۲:۱۲
کد خبر: ۱۱۳۸۱۱۰
شهروندان خراسانی ۶۴۰ میلیارد ریال کتاب خریدند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: امسال شهروندان ساکن این استان ۶۴۰ میلیارد ریال کتاب از نمایشگاه مجازی خریداری کردند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، جعفر مروارید در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی افزود: شهروندان خراسانی پارسال در جریان برگزاری نمایشگاه کتاب در مشهد که به صورت حضوری برگزار شد ۷۰ میلیارد ریال کتاب خریدند.

وی ادامه داد: بر این اساس حجم خرید کتاب از نمایشگاه مجازی امسال ظرف روزهای نخست تا دهم بهمن ماه جاری در خراسان رضوی ۹ برابر بیشتر از حجم کتابی است که از نمایشگاه حضور کتاب پارسال در این استان خریداری شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: امسال بخاطر محدودیتهای ناشی از همه‌گیری کرونا، نمایشگاه کتاب برای حفظ سلامت شهروندان در مشهد به صورت مجازی برگزار شد و هزار و ۷۳۲ ناشر در بستر وب یک میلیون و ۲۴۵ هزار نسخه کتاب به مبلغ بیش از ۶۴۰ میلیارد ریال فروختند که در نوع خود یک رکورد کم نظیر است.

وی در ادامه اظهارداشت: نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتاب به عنوان یک بستر مهم و تاثیرگذار در توسعه فرهنگی است و از منظر ترویج فرهنگ، کتابخوانی را نیز مد نظر قرار می دهد و امسال با توجه به شرایط کرونایی طرح‌های فرهنگی در این زمینه نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی اجرا شد.

مروارید افزود: امسال طرح فروش پاییزه کتاب در ۸۳ کتابفروشی اجرا شد که از این تعداد ۶۳ کتابفروشی در مشهد هستند، این کتابفروشی ها با رعایت پروتکل های بهداشتی با تکیه بر فضای مجازی و بستر وب بیش از ۲۵ میلیارد ریال کتاب فروختند و بعد از تهران بیشترین فروش کتاب را در این طرح داشتیم.

وی ادامه داد: امسال سه هزارو ۲۸ عنوان کتاب برای دریافت مجوز چاب واصل شده که تاکنون بیش از ۹۰ درصد آنها مجوزهای لازم را گرفته اند و در این زمینه و سایر برنامه های فرهنگی همکاری همه جانبه با نهاد اداره کل کتابخانه های استان مد نظر است. 

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری خراسان رضوی نیز در نشست انجمن کتابخانه‌های عمومی این استان گفت: کتاب بهترین وسیله برای افزایش دانایی و توانایی بشر است، کتاب معجزه پیامبر (ص) است و به رغم محدودیت های کرونایی در زمینه کتاب و کتابخوانی در استان طی یک سال گذشته اتفاقات خوبی رقم خورده است که مایه امیدواری است.

محمدعلی نبی‌پور افزود: فضای کرونایی مردم دنیا را کتابخوان تر کرده و قرنطینه فرصت هایی طلایی برای کتابخوانی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: بر اساس شواهد علمی ادامه بحران کرونا چهار تا پنج سال آینده محتمل است و باید فرایند کتاب و کتابخوانی نیز با این شرایط بازخوانی شود، البته خلاقیت های فراوان با تکیه بر فضای مجازی صورت گرفته اما کافی نیست و باید از امکانات دیگر نظیر مکانهای بلا استفاده در ادارات دولتی نیز در این راستا با برنامه ریزی و هماهنگی استفاده شود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خراسان رضوی دیگر سخنران نشست امروز انجمن استانی کتابخانه‌های عمومی نیز گفت: به رغم محددیت های ایجاد شده ناشی از کرونا برنامه های کتاب و کتابخوانی در استان با استفاده از فضای مجازی نسبت به سال گذشته رشد قابل توجهی داشته است.

حجت‌الاسلام علی‌اکبر سبزیان افزود: از زمان شیوع کرونا تاکنون چهار هزار برنامه فرهنگی، ۴۲۸ نشست کتابخوان، ۵۷۳ برنامه ویژه کودک، ۹۸۳ برنامه مناسبتی، ۳۹۷ جلسه مطالعاتی و جمع خوانی، ۱۶۸ مسابقه کتابخوانی، ۸۵ کارگاه آموزشی و ۱۵ جلسه نقد و بررسی کتاب در استان با تکیه بر فضای مجازی برگزار شده است.

وی برگزاری جشنواره رضوی، پویش خانواده و کتابخوان، پویش ملی اقتراح ماسک (شعر طنز)، برگزاری محفل رواق ادب، پویش ملی خادم ارباب کیست، محفل سوگواری شعر مجازی، افتتاح حسینیه کتاب و هیات مجازی عزاداری، محفل سلوک عاشورایی، پویش ملی کتاب اربعین، پویش ملی کتابخوانان عاشورایی را از دیگر برنامه های نهاد کتابخوانه های عمومی خراسان رضوی برشمرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز