رئیس اتاق بازرگانی:

کم‌آبی چالش جدی استان سمنان در مسیر توسعه است

۱۳۹۹/۱۲/۰۵ - ۱۲:۰۱:۵۵
کد خبر: ۱۱۴۲۰۷۴
کم‌آبی چالش جدی استان سمنان در مسیر توسعه است
رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان با بیان اینکه کم‌آبی چالش جدی در توسعه این استان است گفت: اکنون اجازه فعالیت به صنایع‌ آب‌بر در استان سمنان داده نمی‌شود و از پذیرش چنین صنایعی ممانعت می‌شود.

به گزارش خبرگزاری برنا از سمنان؛ علی‌اصغر جمعه‌ای ابراز داشت: استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی و داشتن زمین‌های بدون معارض با تامین منابع آبی ظرفیت خوبی برای ایفای نقش بیش از پیش در شکوفایی اقتصاد کشور و  اشتغالزایی دارد.

وی با اشاره به حداقل بارندگی و تبخیر بالا در استان سمنان گفت: طرح‌های آبخیزداری زمانی به رفع کم‌آبی کمک می‌کنند که بارندگی و بارش‌های فصلی وجود داشته باشد،اما میزان بارندگی استان سمنان در سال جاری بسیار ناچیز بوده است.

وی ادامه داد: داشتن زمین‌های بدون معارض و سهل‌الوصول بزرگترین مزیت در توسعه صنعتی و نقش ‍‌آفرینی در اقتصاد کشور به شمار می‌رود که چنین مزیتی قابل انتقال نیست و در همه‌ جای کشور وجود ندارد، اما استان سمنان برای استفاده از این ظرفیت نیازمند تامین آب است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان اظهار داشت: اکنون اگر تمام واحدهای تولیدی استان سمنان با ظرفیت اسمی خود فعالیت کنند با مشکل جدی کم‌آبی مواجه هستیم و ضروری است فکری جدی برای رفع مشکل کم‌آبی استان شود.

وی بیان کرد: انتقال آب از دریا در جهان مرسوم است و کشورهای همسایه حاشیه خلیج فارس، دریای عمان و حتی دریای خزر نیز از این روش برای تامین کم‌آبی استفاده می‌شود و انتقال آب خزر به سمنان نیز نیازمند عزم ملی و جسارت است.

رئیس اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی استان سمنان تاکید کرد: رفع کم‌آبی در استان نیازمند فکر اساسی است و انتظار می‌رود برای دفع این چالش با اهتمام ویژه مسوولان اقدام اساسی انجام شود.

استان سمنان با داشتن حدود یکهزار و ۸۴۰ پروانه بهره‌برداری واحدهای صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری حدود ۷۶ هزار میلیارد ریال و اشتغال برای بیش از ۶۸ هزار و ۸۰۰ نفر، یکی از قطب های صنعتی و معدنی شرق کشور محسوب می‌شود.

کمبود مخزن آب سالانه در این استان حدود ۱۳۰ میلیون متر مکعب است

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز