تأیید دومین بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در کردستان

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۱۰:۳۶:۵۲
کد خبر: ۱۱۴۶۲۷۷
تأیید دومین بیمار مبتلا به کرونای انگلیسی در کردستان
معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: نتیجه آزمایش دومین بیمار مبتلا به کرونای جهش یافته(انگلیسی) در استان که به تهران ارسال شده بود، مثبت اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ دکتر ابراهیم قادری اظهار داشت: تعدادی بیمار مشکوک مبتلا به کرونای جهش یافته در استان شناسایی شده، که نتیجه آزمایش یک مورد در سقز و یک مورد دیگر در سنندج تاکنون مثبت قطعی اعلام شده است.

وی با بیان اینکه ویروس جهش یافته انگلیسی سرعت سرایت بالایی دارد خطاب به شهروندان هشدار داد از هرگونه تجمع پرهیز شود و رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان جدی گرفته شود.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اعلام زنگ خطر در خصوص کرونای انگلیسی در استان تأکید کرد: باید عادی انگاری را کنار گذاشت چرا که سهل انگاری و بی‌توجهی در عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری مراسم و تجمعات می‌تواند خطرناک باشد.

دکتر قادری از فراهم کردن امکان انجام تست‌های ویژه ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در استان خبر داد و گفت: بدون شک استان ما نیز به زودی درگیر این ویروس می شود و بعید نیست در حال حاضر هم این ویروس در حال گردش باشد چرا که در مناطق مختلفی از کشور گسترش یافته است.

وی با بیان اینکه تاکنون در مطالعات انجام شده تفاوت زیادی در خصوص میزان مرگ و میر کرونای انگلیسی در مقایسه با کرونای معمولی مشاهده نشده، گفت: وقتی آمار ابتلا به یک نوع ویروس بیشتر می شود و شمار مبتلایان افزایش می‌یابد، در این بین جهش‌هایی در ویروس مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به تغییراتی که این نوع ویروس داشته، این امکان هست که افرادی که اخیراً به کرونا مبتلا شده و بهبود یافته اند و سطحی از ایمنی در بدن آنها ایجاد شده، این ایمنی در برابر ویروس جهش یافته جدید چندان مؤثر نباشد و دوباره مبتلا شوند هر چند به نظر می‌رسد این افراد در برابر کرونای انگلیسی احتمالا ایمن باشند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: با توجه به تغییرات صورت گرفته در ویروس و قدرت انتقال بالای آن توصیه می شود افراد نکات مربوط به قرنطینه خانگی را به طور جدی تری رعایت کرده و برای محافظت بیشتر از ۲ ماسک استفاده کنند.

دکتر قادری در خصوص میزان مرگ و میر این ویروس اضافه کرد: کرونای انگلیسی هم مثل نوع کرونای معمولی می‌تواند در برخی افراد بدون علامت ظاهر شده و در برخی با علایم شدیدتری بروز پیدا کرده و برخی افراد را هم قربانی کند.

در ۲۴ ساعت منتهی به روز سه شنبه ۱۲ اسفند ۵۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا در کردستان شناسایی و سه نفر دیگر جان باختند.

در حال حاضر ۱۲۱ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان بستری هستند که ۲۸ نفر در بخش آی سی یو تحت مراقبتهای ویژه قرار دارند.

از اسفند سال گذشته تاکنون کرونا در کردستان یکهزار و ۸۱ قربانی داشته است.

 

نظر شما