حال کوروش خوب شد/ هدیه حیات به نوزاد نارس

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۱۳:۴۶:۳۲
کد خبر: ۱۱۴۶۵۲۴
حال کوروش خوب شد/ هدیه حیات به نوزاد نارس
برای اولین بار در شرق کشور بود که یک نوزاد نارس با ویژگی های خاص مورد عمل جراحی قرار می گرفت و نگرانی ها درباره وضعیت او زیاد بود، اما به لطف امام رضا(ع) و تلاش تیم پزشکی بیمارستان فوق تخصصی رضوی، «کوروش» هم عمل جراحی قلب را به سلامت پشت سر گذاشت و هم با توانمند شدن ریه هایش، امکان تنفس و جدا شدن از دستگاه تنفسی را پیدا کرد و از بیمارستان ترخیص شد.
به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر محمود حسین‌زاده ملکی جراح قلب بیمارستان رضوی در گفتگو با آستان نیوز، داستان این تجربه نادر را روایت می کند و می گوید: «کوروش» اوایل بهمن ماه، در سی و سومین هفته بارداری مادر یعنی هفت هفته زودتر از موعد متولد شده بود، به همین دلیل سیستم‌ها و اندام‌های حیاتی‌اش از جمله ریه ها، کامل نبود. همچنین وزن این نوزاد حدود دو کیلو و 200 گرم بود و تا کنون نوزادی با این وزن پایین در مشهد تحت عمل جراحی قلب قرار نگرفته بود که خوشبختانه با موفقیت در بیمارستان رضوی انجام شد.

نیاز به استمرار معاینات ماهانه و سالانه

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می افزاید: این عمل جراحی با توجه به سن و وزن پایین نوزاد، برای نخستین بار در شرق کشور انجام شد و نوزاد هفت روز پس از عمل جراحی از نظر قلبی شرایط پایداری داشت، اما به دلیل مشکلات ریوی امکان ترخیص او نبود. در نهایت پس از سیر مراحل درمانی و انجام اکو، پس از یک ماه بستری در بیمارستان رضوی، اوایل اسفندماه مرخص و تحویل خانواده شد.

این فوق تخصص جراحی قلب و عروق ادامه می دهد: در حال حاضر کوروش بدون استفاده از دستگاه، امکان تنفس دارد و فقط باید به مدت سه ماه، هر ماه یکبار ویزیت شود. در صورت پایدار بودن شرایط بیمار پس از این مدت، او به صورت سالانه معاینه و وضعیت سلامتی‌اش بررسی می‌شود.

کوچک ترین بیمار برای عمل سوییچ شریانی

حسین‌زاده ملکی درباره جزئیات عمل قلب این نوزاد نارس نیز می گوید: این نوزاد تحت عمل «سوییچ شریانی»، جابه‌جایی عروق بزرگ، قرار گرفت. در گذشته چنین عمل های جراحی در مشهد انجام شده بود، اما از نظر وزنی و سن، این نوزاد کوچکترین فرد عمل شده در شرق کشور محسوب می‌شود. وی جراحی سوییچ شریانی را یکی از عمل های جراحی سخت اطفال بر می شمرد و می گوید: نکته مهم اینکه، قلب این نوزاد دارای سوراخ بین بطنی بود که طی عمل، علاوه بر جابه‌جایی عروق بزرگ، این سوراخ نیز ترمیم و بسته شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می افزاید: میزان مرگ و میر در انجام این عمل جراحی در مراکز مختلف درمانی ایران حدود 7 تا 20 درصد است، البته به شرط آنکه نوزاد زودتر از موعد متولد نشده باشد و وزنش زیر سه کیلو نباشد، همچنین مهم است که قبل از جراحی، نوزاد بیماری یا مشکل دیگری نداشته باشد.

وی خاطرنشان می کند: بی‌تردید نیروهای متخصص و توانمند و تجهیزات پیشرفته موجود در بیمارستان رضوی، این امکان را برای تیم ما مهیا کرد تا بتوانیم نوزادی با وزن پایین‌تر و شرایط خطرناک‌تر را در این بیمارستان عمل کنیم.

دکتر حسین زاده ملکی ادامه می دهد: تعداد بیمارستان‌های فعال در حوزه جراحی قلب کودکان در کشور، انگشت‌شماراست و در شرق کشور هم فقط در بیمارستان رضوی و بیمارستان امام رضا(ع) مشهد، عمل‌های سخت قلب کودکان و نوزادان انجام می‌شود. وی می افزاید: بیمارستان فوق تخصصی رضوی جزو معدود مراکز خوب کشور در حوزه جراحی قلب کودکان و نوزادان است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز