افزایش مصرف گاز در آذربایجان‌غربی طی سال ۹۹ نسبت به سال گذشته

۱۳۹۹/۱۲/۱۳ - ۱۷:۰۶:۰۵
کد خبر: ۱۱۴۶۵۹۷
افزایش مصرف گاز در آذربایجان‌غربی طی سال ۹۹ نسبت به سال گذشته
رئیس واحد اندازه گیری و توزیع شرکت گاز‌ آذربایجان‌غربی از افزایش مصرف گاز در استان طی سال ۹۹ خبر داد.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، علی محمودی، با اعلام اینکه حجم دریافت گاز استان تا پایان بهمن‌ماه امسال ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب بوده است، اظهار کرد: این میزان در کل سال گذشته ۶ میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب بوده است که با توجه به عدم در نظر گرفتن، مصرف اسفندماه، پیش بینی می‌شود میزان دریافت گاز استان در سال‌جاری حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب بیشتر باشد.

 وی با بیان اینکه میزان دریافت اسفند سال ۹۸ حدود ۷۲۰ میلیون مترمکعب بود، افزود: اگر همین میزان گاز دریافتی را برای اسفند امسال نیز در نظر بگیریم و آن را به حجم دریافتی یازده ماهه امسال اضافه کنیم، قطعا کل گاز دریافت شده‌ی آذربایجان‌غربی در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ افزایش ۱۰ درصدی خواهد داشت که نشان از افزایش مصرف گاز استان دارد.

رئیس واحد اندازه گیری و توزیع شرکت گاز آذربایجان‌غربی با بیان اینکه روند مصرف گاز از سال ۷۷ به عنوان سال مبدا مصرف گاز در استان، به جز معدود سال‌هایی، همواره روند افزایشی داشته است، گفت: مجموع مصارف از سال ۷۷ تا ۸۹ روند افزایشی داشته، در سال‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ تقریبا ثابت بوده، سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ افزایش جهشی داشته و به اوج رسیده، سال ۹۶ به دلیل کاهش تحویل گاز به صنایع در آن سال کاسته شده و در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹ نیز مجددا روند افزایشی به خود گرفته است.

محمودی با اشاره به افزایش مصرف کنندگان عمده و صنایع استان به ۱۰۹۰ مورد در سال‌جاری، خاطرنشان کرد: از حجم گاز تحویلی به این بخش، ۵ درصد آن مربوط به نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها،  ۱۱ درصد مربوط به مصرف ایستگاه‌های سی‌ان‌جی، ۴۴ درصد سایر صنایع مثل کارخانجات قند و سیمان و مرغداری‌ها و... و مابقی آن نیز مربوط به ایستگاه‌های دو پوندی مثل مجتمع‌های مسکونی بوده است.

وی، میزان گاز تحویلی به نیروگاه‌های برق آذربایجان‌غربی در سال گذشته را یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: این در حالی است که فقط تا پایان دی‌ماه یعنی در ۱۰ ماه امسال، به میزان کل سال ۹۸ به نیروگاه‌ها گاز تحویل داده‌ایم و آمار بهمن و اسفند هنوز به آن افزوده نشده است.

رئیس واحد اندازه گیری و توزیع شرکت گاز آذربایجان‌غربی در پاسخ به اینکه افزایش گاز تحویلی به نیروگاه‌ها، چگونه اتفاق افتاد و علیرغم آن دلیل قطعی برق، کاهش گاز تحویلی عنوان می‌شد؟، گفت: تعهد ما به نیروگاه‌ها، تامین گاز آنها در ۸ ماه ابتدایی سال است و در ۴ ماه باقی مانده از سال هیچ تعهدی به این نیروگاه‌ها نداریم و آنها باید از سوخت جایگزین استفاده کنند اما برغم آن این روند تحویل گاز را در ۴ ماه پایانی سال نیز ادامه دادیم و پیش‌بینی می‌شود گاز تحویل شده به نیروگاه‌ها در سال‌جاری نسبت به سال ۹۸، از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی برخوردار باشد؛ لذا قطعی برق و افزایش مصرف سوخت این نیروگاه‌ها دلایل دیگری داشته است.

محمودی در ادامه به مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری اشاره کرده و میزان آن را تا پایان دی‌ماه امسال ۳ میلیارد مترمکعب دانست و گفت: این میزان برای کل سال ۹۸ حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب که پیش بینی می‌شود با افزوده شدن مصرف ماه‌های بهمن و اسفند، میزان  کل مصرف در این بخش طی سال‌جاری به بیش از ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب برسد.

وی افزایش تعداد مشترکان بخش خانگی و تجاری، شرایط دمایی حاکم بر استان طی سال‌جاری و همچنین تغییر الگوی مصرف ناشی از شیوع کرونا و اعمال قرنطینه‌های خانگی را از دلایل افزایش مصرف گاز خانگی برشمرد.

رئیس واحد اندازه گیری و توزیع شرکت گاز آذربایجان‌غربی، درباره میزان پرتی گاز استان گفت: آمار امسال با توجه به تطبیق میزان گاز تحویلی و مصرفی براساس اندازه‌گیری و قرائت کنتورها، تیرماه سال آینده مشخص می‌شود اما سال ۹۸ در مجموع ۵ میلیارد و ۸۵۹ میلیون مترمکعب گاز در استان فروخته شد و ۶۱ میلیون مترمکعب نیز ذخیره گاز عملیاتی بود و ۱۴۹ میلیون مترمکعب نیز پرت شده بود.

وی با بیان اینکه پرتی با تطبیق گاز دریافتی و گاز فروخته شده، بدست می‌آید، گفت: میزان گاز دریافتی سال گذشته ۶ میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب و میزان فروخته شده نیز ۵ میلیارد و ۸۵۹ میلیون مترمکعب بود که نشان از تراز ۲/۴۶ درصدی است در حالی که این تراز در سال گذشته ۳/۲۷ درصد بود.

به گفته وی، پرتی گاز می‌تواند ناشی از موارد مختلفی مثل اختلاف دقت سیستم‌های اندازه‌گیری، گازهای سرقتی، اشتباه در قرائت کنتور و مسائلی از این دست باشد با این حال برای استان ما با توجه به شرایط اقلیمی و تعداد بالای مصرف کنندگان خانگی و تجاری تراز معقولی است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز