مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان در پاسخ به سوال برنا :

تغییر کاربری تالاب های لرستان با هدف تبدیل به اراضی کشاورزی انجام گرفته بود / صدور سند مالکیت اراضی برای کشاورزان مانع احیای تالاب های استان است

۱۳۹۹/۱۲/۱۴ - ۰۱:۴۴:۲۹
کد خبر: ۱۱۴۶۷۸۱
تغییر کاربری تالاب های لرستان با هدف تبدیل به اراضی کشاورزی انجام گرفته بود  / صدور  سند مالکیت اراضی  برای کشاورزان مانع احیای تالاب های  استان است
مهرداد فتحی بیرانوند به خبرگزاری برنا گفت: احیای تالاب ها یکی از مهمترین موضوعات ودغدغه های دستگاه حفاظت از محیط زیست استان است.

 به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛ فتحی بیرانوند شامگاه چهارشنبه در نشست خبری مجازی با خبرنگاران که در گروه واتسابی مدیران ورسانه های لرستان برگزارشده بود در پاسخ به سوال برنا درخصوص احیای تالاب های استان مبنی براینکه چه میزان‌ از تالاب های استان تاکنون خشک وبه اراضی کشاورزی تبدیل شده و چرا هنوز  در خصوص احیای  این تالاب ها ازجمله تالاب   گوری بلمک پلدختر اقدامی نشده است ؟ اظهارکرد: موضوع تالابها یکی از با اهمیت ترین مباحثی است که در دستورکارسازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد .
او افزود: باتوجه به اینکه بخش عمده ای از مهمترین تالاب های کوهستانی غرب کشور در لرستان قرار دارد  در این استان نیز اقدامات بسیارخوبی دربحث احیای تالاب ها انجام شده است .

فتحی بیرانوند  درخصوص میزان تغییر کاربری  تالاب های استان به اراضی کشاورزی با بیان اینکه  این موضوع به دهه های 60 و70  برمی گردد ،تصریح کرد: متاسفانه باتوجه به شرایط خاصی که در آن زمان ایجاد شد بخشی از زیادی از تالاب های لرستان تغییر کاربری پیدا کرد واز وضعیت تالابی به اراضی کشاورزی تبدیل شدند .

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان اضافه کرد: تالاب بیشه دالان بروجرد در آن زمان دارای  مساحتی در حدود 913هکتاربود که در حال حاضر  به 80 هکتار رسیده است یا تالاب تنوردر دورود دارای مساحتی به اندازه  1000هکتاربود که در حال حاضر مساحت این تالاب به 126هکتار رسیده است؛همچنین  تالاب گوری بلمک پلدختر که  در آن زمان مساحتی حدود 600 هکتارداشته است  درحال حاضر مساحت آن به اندازه ای  بین 50 تا 114 رسیده که این میزان مساحت نیز  متناسب با شرایط آبی در نوسان است .

او با اشاره به بحث مدیریت زیست بومی تالاب به عنوان یک طرح ملی یکی از دغدغه های دستگاه  محیط زیست  را بحث احیای تالاب ها در استان برشمرد و یادآورشد: با توجه به اینکه 8تا 9 تالاب در سرتاسر کشور مشمول طرح مدیریت زیست بومی شده اند باپیگیری های انجام شده توانستیم دو طرح را به لرستان اختصاص دهیم که در این راستا تالاب بیشه دالان بروجرد وتالاب های پلدختر مشمول بحث مدیریت زیست بومی شدند.

 فتحی بیرانوند با بیان اینکه در حال حاضر  کارهای مطالعاتی این دو طرح  انجام شده است ، افزود: با توجه به اینکه بحث احیای تالاب ها به عنوان یک موضوع چند وجهی برعهده محیط زیست  ما باقدرت تلاش می کنیم این وظیفه رادر این زمینه  مانند اقدامات مطالعاتی ،مدیریت زیست بومی وآموزش جوامع محلی را انجام دهیم .

او با تاکید برلزوم  تلاش جدی برای احیای تالاب ها، گفت: متاسفانه  برای کشاورزانی که  تالاب ها را برای آنها به اراضی کشاورزی  تغییر کاربری  داده اند سند مالکیت صادر وحق مالکیت ایجادشده است.

فتحی بیرانوند با بیان اینکه  برای حل این موضوع دو راه حل می توان به کار برد، خاطر نشان کرد: یا باید اعتبارات کلانی را به ما بدهند تا ما اراضی کشاورزی را خریداری کرده  و با حذف زهکش هایی که در این تالاب ها ایجادشده است به اراضی تالابی تبدیل کنیم یا باید در قالب یک کارمشارکتی به کمک جوامع محلی وذی نفعان ،کشاورزان ذی نفع  اراضی کشاورزی را به  ما هبه کنند ومنفعت جوامع محلی را در قالب بحث های اکوتوریستی  ماهیگیری پرنده نگری و... به انجام رسانیم که در این خصوص خوشبختانه تعداد زیادی از مردم با آگاهی دراین زمینه  آمادگی لازم رابرای احیای تالاب ها از خود نشان داده اند اما ازطرفی دیگر تعداد بسیار کمی از کشاورزان  هنوز مقاومت می کنند که در رابطه با این موضوع  نیز تلاش می کنیم اقدامات  علمی ،فنی ومشاوره ای خودرا انجام دهیم.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست لرستان گفت: امیدواریم   با جلب رضایت این تعداد از کشاورزان بتوان  هدف نهایی احیای تالاب گوری بلمک و بیشه دالان را دردستور کارقرار داده  وبه زودی شاهد احیای این دو تالاب بسیار مهم کوهستانی در غرب کشور باشیم .

 

                                    

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز