بناهای تاریخی شهرستان بیجار احیاء می‌شود

۱۳۹۹/۱۲/۱۴ - ۱۱:۰۲:۲۶
کد خبر: ۱۱۴۶۸۷۶
بناهای تاریخی شهرستان بیجار احیاء می‌شود
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان: «از پیگیری و رفع مشکلات بناهای تاریخی در شهرستان بیجار به منظور مرمت و احیاء این آثار خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛  یعقوب گویلیان پس از دیدار با علی اکبر ورمقانی فرماندار بیجار و بحث و گفتگو پیرامون مسائل مختلف، از آثار شهرستان بیجار از قبیل موزه فرش، گلیم و فرش تاریخی، مجتمع صنایع‌دستی، مجموعه فرهنگی ورزشی کوه‌نسار، قلعه و پل و سایت حفاظت‌شده صلوات آباد، قلعه قلاقوره و قمچقای، غارها و مجتمع‌های گردشگری باغ سیب و لاوین گفت:

با توجه به اینکه بیشترین آثار شناخته‌شده استان در شهرستان بیجار قرار دارد باید زمینه های لازم برای مرمت، بازسازی و احیاء این آثار انجام و توسعه این شهرستان در اولویت قرار بگیرد.

او افزود: متاسفنه برخی از تپه‌های تاریخی شهرستان بیجار از نظر حریم و عرصه مورد تعرض قرارگرفته که برای حفاظت از این آثار و حل این مشکلات باید از ظرفیت سمن‌ها و انجمن‌های فرهنگی استفاده شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، ضمن اشاره به اینکه تیمچه حاج شهباز بیجار یکی از بناهای فاخر استان است، عنوان کرد: از ظرفیت‌های این بنا برای جذب گردشگر می‌توان بهره‌مند شد که لازم است تبلیغات لازم برای آن انجام شود.

گویلیان با اشاره به اینکه دو راه تاریخی و باستانی در شهرستان بیجار عبور می‌کند، ذکر کرد: «این راه‌ها باعث شکل‌گیری فرهنگ غنی در این منطقه شده است و با توجه به وجود آثار تاریخی مهم و طبیعت بکر، با برنامه‌ریزی دقیق می‌توانیم در آینده این شهرستان را به‌ یکی از قطب‌های تاریخی و گردشگری استان تبدیل کنیم.

او عنوان کرد: به دلیل اینکه اداره‌کل میراث‌فرهنگی پیگیر ایجاد مثلث زیویه، کرفتو و تخت‌سلیمان است و شهرستان بیجار دروازه ورودی به این محوطه محسوب می‌شود لذا باید عناصر موجود در این مسیر مانند اقامتگاه‌های بوم گردی و هتل‌ ایجاد و بناهای تاریخی  نیز احیا و مورد بهره‌برداری کامل قرار گیرند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کردستان، افزود: «بنای امام‌زاده عقیل شهر حسن‌آباد یاسوکند به‌عنوان قدیمی‌ترین بنای سرپای کردستان و دیگر آثار موجود همانند حمام تاریخی و غیره موجب اهمیت بیش‌ازپیش شهرستان بیجار شده است.

گویلیان سپس به اهمیت و ارزش فرش بیجار و معروفیت آن به‌عنوان فرش آهنین اشاره و خاطرنشان کرد: «بحث موزه‌فرش در این شهرستان باید با جدیت هرچه تمام‌تر مورد پیگیری قرارگرفته و اقدامات لازم در این زمینه صورت گیرد.

یعقوب‌گویلیان در پایان از آخرین وضعیت روستاهای هدف گردشگری، بازار سنتی و تیمچه امیرتومان بازدید و مطالبات و خواسته های بازاریان را موردبحث و بررسی قرار داد.

 

نظر شما