آذربایجان‌غربی، پایلوت و پایگاه رویدادهای بین‌المللی ورزش‌های روستایی و بومی محلی می‌شود

۱۳۹۹/۱۲/۲۰ - ۰۷:۰۲:۲۲
کد خبر: ۱۱۴۹۸۸۰
رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی گفت: با توجه به موقعیت خاص استان آذربایجان‌غربی، برای تبدیل این استان به پایلوت و پایگاه رویدادهای بین‌المللی ورزش‌های روستایی و بومی محلی برنامه ریزی خواهیم کرد.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، محمدتقی امیری خراسانی در گفت و گو با خبرنگاران گفت:  یکی از اصلی ترین برنامه‌های سفر به استان آذربایجان‌غربی، برگزاری مجمع عمومی سالیانه، دیدار با اعضای هیات و همچنین نشستی با مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی برای همکاری‌های دوطرفه بود.

وی با اشاره به موقعیت خاص استان و همسایگی با کشورهای همسایه، اظهارکرد: مجاب به استفاده از این پتانسیل و ظرفیت هستیم و در این خصوص و در سال ۱۴۰۰، استان آذربایجان‌غربی پایگاه رویدادهای بین‌المللی ورزش‌های سنتی و حوزه بومی محلی ببینیم و بازی‌های مختص این استان و رایج کشور و کشورهای همسایه در قالب مسابقات بین‌المللی برگزار و علاوه بر ثبت ملی آنها، برای ثبت بین‌المللی نیز اقدام کنیم.

رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی و محلی اضافه کرد: امیدواریم در سال ۱۴۰۰ برای کل کشور از امکانات زیرساختی روستاها از جمله خانه‌های ورزش روستایی در قالب المپیاد این خانه‌ها و زمین‌های مینی فوتبال در قالب المپیاد مینی فوتبال و سالن‌های ورزشی استفاده حداکثری داشته باشیم ضمن اینکه برگزاری لیگ‌های کشوری بازی‌های بومی محلی و ورزش‌های روستایی و محلی نیز از دیگر اولویت‌های ما خواهدبود.

امیری خراسانی درخصوص ثبت ملی و بین المللی بازی‌های سنتی و محلی موجود در کشور گفت: برای ثبت ملی و بین‌المللی آنها با توجه به کمبود مستندات برای برخی بازی‌ها، اقداماتی را برای تهیه مستندات و ارائه به میراث فرهنگی برای ثبت ملی آنها در حال انجام داریم ضمن اینکه یکی از برنامه‌های مهم ما برگزاری رویدادهای بین‌المللی متعدد برای بیش از پیش دیده شدن این بازی‌ها و ورزش‌ها و تبلیغ شدن آنهاست.

وی ادامه داد: بیش از یک هزار بازی بومی و محلی در کشور داریم گرچه بخشی از آنها تنها تفاوت گویشی دارند و از نظر ساختار یکسان است با این حال اولویت ما اعلام بازی‌های بومی هر منطقه توسط استان است.

وی در خصوص میزبانی آذربایجان‌غربی از مسابقات بین‌المللی نیز گفت: برای برگزاری مسابقات بین المللی جورابین ، دامه و کشتی سنتی در این استان برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا در سال آینده شاهد برگزاری آن باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز