رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان البرز:

۳ درصد ظرفیت صنعت در اختیار " دانش‌بنیان‌ها" است/ کشورهای استعماری نوابغ ما را برده علمی خود می‌کنند

۱۳۹۹/۱۲/۲۴ - ۰۸:۴۶:۵۶
کد خبر: ۱۱۵۱۸۹۶
۳ درصد ظرفیت صنعت در اختیار  دانش‌بنیان‌ها است/ کشورهای استعماری نوابغ ما را برده علمی خود می‌کنند
رئیس کمیسیون سرمایه گذاری اتاق بازرگانی استان البرز با بیان اینکه تنها حدود ۲ تا ۳ درصد ظرفیت حوزه صنعت کشور را شرکت های دانش بنیان تشکیل می دهند، گفت: بی مهری و بی توجهی به نخبگان و نوابغ ایرانی دلیل مهاجرت آنها از کشور است.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز، شاهین ظهوری با اشاره به اهمیت تغییر رویکردها در زمینه تولید در کشور اظهار کرد: وقتی در یک کشور تولید آن فقط در گرو تهیه اقلام و مایحتاج ضروری جامعه باشد، با خطر نابودی اقتصاد مواجه می شود؛ در نتیجه باید به دنبال تغییرات و برنامه های اصولی در سطح اقتصاد کلان کشور بود.

وی با تاکید بر فعالیت هایی که در راستای تقویت حضور شرکت های دانش بنیان در زیست بوم تعریف شده است، گفت: هنوز در کشورمان حضور دانش بنیان ها کمرنگ است و به عنوان نمونه تنها ۲ تا ۳ درصد حوزه صنعت را شرکت های دانش بنیان تشکیل می دهند؛ درحالی که در کشوری مانند سنگاپور این رقم برابر ۷۵ درصد است.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری(پول و بانک) و توسعه خدمات اتاق بازرگانی استان البرز تاکید کرد: کشوری که به سمت استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان حرکت نکند، آینده بسیار خطرناکی در رقابت های جهانی خواهد داشت.

وی عنوان کرد: فرزندان ما زمانی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند به دلیل امکانات آن سوی مرزها تصمیم به مهاجرت می گیرند و در ادامه شاهد فرار مغزها و نخبگان از کشورمان هستیم.

عضو هیات مدیره صندوق پژوهش و فناوری استان البرز با اشاره به اینکه بی مهری و بی توجهی به نخبگان در درون جامعه دلیل مهاجرت آنها از ایران است، افزود: متاسفانه نوابغ علمی ما زمانی که برای ادامه زندگی به یک کشور خارجی مهاجرت می کنند به برده های علمی کشورهای استعماری تبدیل  می شوند و کمتر پیش می آید که در راس هرم عهده دار پست های مدیریتی سطوح علمی، اجتماعی و فلسفی شوند.

وی تاکید کرد: زیست بومی که معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست جمهوری در حال توسعه آن است، مکانی است که می توان در قالب آن نخبگان جامعه را حفظ کرد، این زیست بوم که محل فعالیت شرکت های دانش بنیان است نه تنها در دولت کنونی بلکه در دولت های بعدی هم ماندگار خواهد شد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری(پول و بانک) و توسعه خدمات اتاق بازرگانی استان البرز با عقب گردی به گذشته و تصمیماتی که پیرو تشکیل صندوق پژوهش و فناوری استان البرز دنبال شد، گفت: این صندوق مرداد ماه سال جاری در البرز راه اندازی شده است.

وی عنوان کرد: اتاق بازرگانی البرز به تشکیل صندوق پژوهش و فناوری استان توجه ویژه ای داشته است، به همین دلیل ۹۹ درصد این صندوق متشکل از فعالان بخش خصوصی است.

ظهوری ادامه داد: در حال حاضر موفق شده ایم از صندوق نوآوری و شکوفایی کشور بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان خط اعتباری برای صندوق پژوهش و فناوری البرز دریافت کنیم و حدود ۱۲۰ میلیارد تومان هم ضمانت نامه آن را فعال کرده ایم.

وی در پایان افزود: با تکیه بر این اعتبار نه تنها از شرکت های دانش بنیان بلکه از شرکت های خلاق هم حمایت خواهیم کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز