یک متخصص بیماری های عفونی هشدار داد:

مردم از مسافرت‌های غیرضرور در نوروز پرهیز کنند/ کرونای جهش یافته کشندگی بیشتری دارد

۱۳۹۹/۱۲/۲۷ - ۱۱:۱۸:۲۷
کد خبر: ۱۱۵۳۸۶۷
مردم از مسافرت‌های غیرضرور در نوروز پرهیز کنند/ کرونای جهش یافته کشندگی بیشتری دارد
متخصص بیماری های عفونی وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: افرادی که قبلآ به بیماری کرونا مبتلا شده اند ممکن است بر اثر جهش ژنتیکی ویروس کرونا مجددأ به کرونای جهش یافته مبتلا شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز،  دکتر مجتبی یعقوبی اظهار کرد:  وقتی بیماری جهش یافته کرونا از فردی  به فرد دیگر منتقل می شود و یا درمان ضد ویروسی برای بیمار شروع شود و یا حتی واکسناسیون در جامعه انجام شود ممکن است شاهد جهش های ژنی در ویروس باشیم.

 دکتر یعقوبی گفت : جهش ژنی یک مسئله معمول در بیماریهای ویروسی است این مشکل در مورد ویروس  آنفولانزا هم وجود دارد و ممکن است انتقال آن از بدن فردی به فرد دیگر دچار جهش شود.

وی در ادامه تصریح  کرد :  جهش ژنی منجر می شود که این ویروس بتواند از سیستم ایمنی فرد فرار کند و دیگران را در معرض خطر قرار دهد.

دکتر یعقوبی در مورد جهش مهم کرونا در کشور بریتانیا و جهش های دیگر این ویروس در آفریقای جنوبی و  برزیل و دیگر کشورها گفت: این جهش باعث شده است که این ویروس حالت تهاجمی تری پیدا کند.این حالت تهاجمی تر تنها در مورد قدرت  سرایت  بیماری نیست و علاوه بر این میزان مرگ و میر آن هم  بیشتر شده است.

این عضو هیات علمی در ادامه خاطر نشان کرد :  در مطالعات اولیه عامل مرگ و میر ویروس جهش یافته انگلیسی را 34 درصد عنوان می کردند اما اکنون مرگ و میر این ویروس تا 63 درصد نیز افزایش یافته است.

وی عنوان کرد با توجه به اینکه ویروس جهش یافته کرونا در استان البرز نیز  در حال گردش است باید پروتکل های بهداشتی رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستن مرتب دستها و زدن ماسک رعایت شود.

دکتر یعقوبی در ادامه گفت این جهش ها ممکن است در آینده هم اتفاق بیافتد چون جهش های ژنی زمانی به وجود می آیند که ویروس ها در جامعه شروع به گسترش می کنند و داروهای ضد ویروسی تجویز می شود و ویروس ها در مقابل این داروها مقاومت پیدا می کنند.

وی  در پایان تاکید کرد :  افرادی که قبلآ به بیماری کرونا مبتلا شده اند ممکن است بر اثر جهش ژنتیکی ویروس کرونا مجددأ به کرونای جهش یافته مبتلا شوند بنابراین تنها راه و روش جلوگیری از گسترش این نوع ویروس رعایت کامل پروتکل های بهداشتی است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز