کوتاه ترین و طولانی ترین روز روزه داری در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰

۱۴۰۰/۰۱/۲۵ - ۰۳:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۴۵۵۴
کوتاه ترین و طولانی ترین روز روزه داری در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰
ماه رمضان امسال از اذان صبح روز 4 شنبه 25 فروردین 1400 آغاز و به فرض 29 روزه بودن تا 4 شنبه 22 اردیبهشت 1400 ادامه می یابد.

به گزارش برنا؛ ماه رمضان امسال به دلیل شیوع کرونا شرایط خاص و متفاوتی دارد و برخی مراجع عظام نیز فتاوایی درباره شرایط روزه گرفتن متناسب با وضعیت خاص ایام شیوع کرونا صادر کرده‌اند.

یکی از پرسش های مطرح برای روزه داران در ایران این است که رمضان امسال به طور متوسط چند ساعت روزه دار خواهند بود و بیشترین و کمترین زمان روزه داری آنها چه روزهایی است؟

نگاهی به اوقات شرعی رمضان 1400 بیان گر این نکته است که در اولین روز ماه رمضان زمان اذان صبح به افق تهران 05:04:49 و زمان اذان مغرب در این روز ساعت 19:55:15 خواهد بود.

چنان که می دانیم ماه رمضان امسال در روزهای انتهایی ماه اول بهار آغاز شده و در  روزهای انتهایی ماه دوم بهار به پایان می‌رسد بنابراین تا پایان این ماه روزها طولانی تر خواهند شد.

بر این اساس روز ابتدای رمضان امسال (4 شنبه 25 فروردین ماه 1400) کوتاه ترین زمان روزه داری در این ماه مبارک است و روزه داران تهرانی حدودا در این روز 14 ساعت و 50 دقیقه روزه دار خواهند بود.

طبعا، با طولانی شدن تدریجی روزها در روزهای بعد، زمان روزه داری نیز افزایش می یابد به صورتی که در روز پایانی ماه رمضان ( 4 شنبه 22 اردیبهشت 1400 ) زمان اذان صبح 04:25 و زمان اذان مغرب 20:20 خواهد بود. به این ترتیب روزه داران تهرانی روز 4 شنبه 22 اردیبهشت 1400 طولانی ترین روز رمضان( به  فرض 29 روزه بودن ماه ) را با 15 ساعت و 55 دقیقه روزه داری، تجربه خواهند کرد.

شایان ذکر است زمان دقیق اوقات شرعی در پهنه شمال تا جنوب ایران بسته به موقعیت جغرافیایی هر منطقه اندکی متفاوت بوده و اوقات شرعی ذکر شده در این گزارش به افق تهران است. ضمنا طول روزه داری، برای روزه‌داران در کشورهای مختلف جهان بسته به موقعیت جغرافیایی هر کشور متنوع است و به طور کلی مسلمانان ساکن در نیمکره شمالی جهان روزه‌های طولانی‌تر  و مسلمانان ساکن در نیم کره جنوبی روزه های کوتاه‌تری می‌گیرند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز