استاندار یزد:

از گسترش موارد تخلف ساختمانی در استان جلوگیری شود

۱۴۰۰/۰۱/۲۸ - ۱۱:۲۵:۴۹
کد خبر: ۱۱۶۶۱۴۱
از گسترش موارد تخلف ساختمانی در استان جلوگیری شود
استاندار یزد جلوگیری از گسترش موارد تخلف ساختمانی را خط مشی استانداری دانست و بر تدوین برنامه جامع برای جلوگیری از وقوع آن در استان تاکید کرد و تعامل و همکاری میان نهادهای مرتبط برای پیگیری برنامه یادشده را خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ "محمدعلی طالبی" استاندار یزد در نشستی با اعضای هیات مدیره این تشکل با اشاره به اهمیت تدوین این برنامه برای آینده افزود: تعامل و همکاری موجود بین سازمان نظام مهندسی ساختمان با معاونت عمرانی استانداری، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری ها و دیگر دستگاه های مرتبط استان، فرصت مناسبی را برای پیگیری برنامه جامع فراهم کرد.
وی ادامه داد: در قالب برنامه جامع می توان بایدها و نبایدهای فعالیت ها و اقدام دستگاه های متولی را تعریف کرد  و برای پیشبرد هرچه بهتر برنامه های این حوزه برنامه ریزی لازم را انجام داد.

 طالبی اظهارکرد: با توجه به شرایط استان و دغدغه هایی که در زمینه ارتقای کیفیت ساخت و سازها و تامین امنیت شهروندان وجود دارد، ضروری است تدوین برنامه به عنوان یک اولویت مشترک، مورد پیگیری قرار گیرد.
استانداریزد با اشاره به رویکردها و نوآوری های سازمان یادشده در سال های اخیر تصریح کرد: راه اندازی سامانه های مختلف در مجموعه سازمان نظام مهندسی، شهرداری ها و استانداری از جمله این اقدامات است.
همچنین رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد با بیان اینکه ترکیب مدیران ارشد استان که مرتبط با حوزه ساختمان هستند به گونه ای است که موفقیت های خوبی را رقم زد، گفت: اعتماد معاونت عمرانی استانداری به هیات مدیره دوره هشتم و واگذاری برخی از اختیارها کمک کرد تا بسیاری از اقدام های مطلوب در این حوزه انجام شود.
علی اصغر زحمتکش افزود: توسعه مباحث آموزشی و ارتقای توان فنی مهندسان یکی از این اولویت هاست که این مهم با برگزاری ماهانه ۱۱ دوره آموزشی اجرایی شد و بیش از ۶۰ درصد این دوره ها مهارتی است و با وجود الزام آور نبودن برای مهندسان با استقبال خوبی از سوی آنان همراه بود.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان  یزد با اشاره به کنترل مضاعف بر ساخت وسازها و اینکه نظارت عالیه و مضاعف ترکیب و اجرای این موضوع در اختیار سازمان قرار گرفت، اظهارکرد: این اقدام معاونت عمرانی و اداره کل راه و شهرسازی باعث شد تا خدمات نظام مهندسی به نحو بهتری به مردم ارایه شود.
به گفته وی در بحث کارورزی و کارآموزی طراحی را در دست اجراست تا جوان ترها با پیشکسوت ها ارتباط برقرار کنند و با استفاده از انتقال تجربه، کیفیت خدمات مهندسی را افزایش داد.
زحمتکش در بخش دیگری از سخنانش به تمرکز بر راه اندازی سامانه های متمرکز خدمات مهندسی در این سازمان اشاره کرد و افزود: این سامانه ها قبلا به صورت پراکنده ارایه می شد که در این دوره با اجرای سامانه سینا تمامی فعالیت ها و فرایندها در این بستر راه اندازی شود که در سال جاری تکمیل و ۱۰۰ درصد اجرا می شود.
وی خاطرنشان کرد: سامانه ارجاع نظارت یکی دیگر از اقدام هایی بود که با هماهنگی شورای مرکزی انجام شد و در حال حاضر مهندسان بر اساس امتیاز و صلاحیت می توانند پروژه ها را نظارت تا از این طریق شفافیت و عدالت جلوه بیشتری در برنامه های سازمان داشته باشند.

زحمتکش تصریح کرد: از اوایل سال گذشته با توجه به شیوع ویروس کرونا بحث راه اندازی سامانه های غیرحضوری برنامه ریزی شد و به همین منظور طرح نظارت گازرسانی تماما الکترونیکی شد و در حال حاضر برای این خدمت هیچ فردی به سازمان مراجعه نمی کند و این اقدام برای اولین بار در کشور انجام و باعث شد تا بیش از ۹۰ هزار تردد در سال حذف و صرفه جویی ۵۰۰ میلیون تومانی را در پی داشته باشد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان یزد افزود: در بخش خدمات مهندسی برخی امور به صورت الکترونیکی و از طریق پرونده های مهندسی انجام می شود که برای تکمیل این روند در حال مذاکره با شهرداری ها هستیم که ان شاءالله این اقدام هم به زودی به نتیجه می رسد.
زحمتکش گفت: در بحث جلوگیری از تخلفات ساختمانی اقدامات خوبی هم انجام شد،طوری که آمار ورود پرونده به سازمان نظام مهندسی از ۴۳۰ هزار مترمربع در مرکز استان به بیش از یک میلیون مترمربع  و در شهرستان ها به ۵۲۰ هزارمترمربع رسید.
وی افزایش ورودی پروژه های ساخت و ساز به نظام مهندسی را حاصل اقدامات تسهیل کننده سازمان و رفع موانع صدور پروانه دانست و تاکید کرد: با همه این شرایط هنوز هم فاصله زیادی وجود دارد تا همه ساخت و ساز ها را به سازمان وارد کرد و موارد تخلف را کاهش داد.
زحمتکش به موضوع مرتبط با تعرفه های نظام مهندسی هم اشاره کرد و یادآور شد: عقب ماندگی خاصی در بحث تعرفه ها وجود دارد که همواره تفکر بر این بود که اقدام مثبتی برای اقشار کم درآمد انجام شود ، این موضوع تا جایی پیش رفت که در برخی از سال ها اصلا افزایشی صورت نگرفت، درحال حاضر تعرفه ۱۴۰۰ توسط شورای مرکزی ابلاغ شد که نیازمند همراهی مسوولان استان برای اجرای آن است.

تشدید نظارت های سازمان نظام مهندسی بر ساخت و سازهای روستایی، کاهش بروکراسی موجود و مدت زمان صدور پروانه ساختمانی، ارایه تخفیف در تعرفه خدمات نظام مهندسی به اقشار خاص و اقشار نیازمند و مسایل مربوط به تعرفه های نظام مهندسی از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود و در ادامه اعضای هیات مدیره دیدگاه های خود را در خصوص مسایل سازمان و متناسب کردن تعرفه هابه موازات افزایش کیفیت  و حجم خدمات ارایه کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز