یادداشت؛

ضرورت بازتعریف جایگاه ورزش در مدیریت شهری کرج

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۱۱:۱۸:۲۰
کد خبر: ۱۱۶۶۷۵۶
ضرورت بازتعریف جایگاه ورزش در مدیریت شهری کرج
با توسعه شهرها وبه تبع آن کاهش تحرک و فعالیت بدنی و افزایش آلاینده های زیست محیطی این ضرورت بیش از پیش احساس شد که برای داشتن شهری پویا و شهروندانی سالم در کنار همه تمهیدات ابزارهای لازم باید ورزش جزیی لاینفک از زندگی شهرنشینان باشد و برای نیل به این هدف نباید مسئولیت را متوجه یه نهادو ارگان مشخص دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا استان البرز، شاید همین ضرورت سبب شد مبحث مهمی چون ورزش شهروندی از سوی کارشناسان امر مطرح شود و این باور به وجود بیاید که مدیریت شهرها و در راس آنها شهرداری ها نقشی محوری در توسعه آن دارند.

باور اینکه شوراهای شهر و ابزار اجرایی آن یعنی شهرداری ها باید در کنار پرداختن به تمام نیازها و مطالبات شهروندان ، حوزه ورزش را نیز با جدیت مورد توجه قرار دهند و بستر و فضای مناسب برای ترغیب وفعالیت شهروندان به ورزش وتحرک بدنی را مهیا کنند.

ضرورت ارتقا سلامت عمومی و داشتن شهری با شهروندانی سالم این باور را به وجود آورد که مدیریت شهری باید برای ورزش مردمانش برنامه داشته باشد، هزینه کند و امکانات ایجاد کند تا نشاط وشادابی در کنار همه نیازهای زندگی شهری کمرنگ نشود.

با این رویکرد در یک دهه اخیر روند مشارکت شهرداری ها در توسعه زیرساخت های ورزش و رونق ورزش همگانی شکل پررنگ تری به خود گرفت و ماحصل این نگاه نو ایجاد فضاهای ورزشی بود.

در عین حال شهرداری ها با ایجاد یک ساختار اداری مجزا حوزه ورزش را به جمع مسئولیت های خود اضافه کردند و در این چارچوب برگزاری همایش های ورزشی متنوع وجشنواره های ورزشی جای خود را در شهرها بازکرد.

امروز شاهدایم که در بسیاری شهرهای کوچک وبزرگ کشور سازمان های فرهنگی ورزشی شهرداری ها توانسته اند پابه پای ادارات ورزش وجوانان خدمات رسانی مناسبی را به شهروندان داشته باشند.

در کلانشهر کرج نیز در سال های اخیر ورزش بیش از گذشته دیده شده ، مورد توجه مدیران شهری قرارگرفته و در این راستا زیرساخت های قابل توجهی هم ایجاد شده است.

 با این حال با نگاهی به کیفیت حضور مدیریت شهری کرج در حوزه ورزش شاهد آفت ها و آسیب هایی هستیم که از نحوه اجرا و سیاست گذاری ها ناشی می شود.

بسیاری از اماکن ورزشی احداث شده در سال های قبل به واسطه فرسودگی از ارائه خدمات باکیفیت بازمانده اند و عملا آن کارایی و خروجی خود را از دست داده اند.

عدم توجه کافی به نحوه نگهداری این فضاهای ورزشی و مدیریت چندگانه حاکم برآنها روند فرسایش وآسیب آنها را شتاب بخشیده است و جای تاسف اینکه در زمان مناسب اعتبار لازم برای بهسازی و نوسازی آنها در نظر گرفته نشده است و همین مساله بهره وری آنها را به حداقل ممکن رسانده است.

از دیگر سو واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی از طریق مزایده ها سبب افزایش هزینه خدمات شده و بسیاری از شهروندان در محلات محروم و غیر برخوردار را از دایره مخاطبان آن خارج کرده است.

سالن های ورزشی وزمین های روباز که تا سالها قبل با هزینه های متعارف و بعضا رایگان در اختیار نوجوانان وجوانان قرار می گرفت امروز با ورود بخش خصوصی و رقابتی شدن نحوه واگذاری آنها خدمات گرانی ارائه می کنند و همین مساله بسیاری از شهروندان را از دایره مخاطبان آن دور کرده است.

عدم توسعه موزون فضاهای ورزشی نیز دیگر نارسایی بارز در این بخش است که در نحوه ارائه خدمات عادلانه به شهروندان اثرگذار بوده و سبب شده شهروندان به سهولت نتوانند از خدمات لازم بهره مند شوند.

بر این باوریم که در سال های اخیر اعتبارات قابل توجهی صرف توسعه فضاهای ورزشی و فعالیت های مرتبط با آن شده و مدیریت شهری کرج با ایجاد اماکن ورزشی ،برگزاری همایش ها ،توسعه ورزش همگانی در پارکها و ایجاد باشگاه شهرداری و ورود به بخش حرفه ای ورزش گامی رو به جلو داشته است اما باید پذیرفت که در این بخش فقدان یک نقشه راه با یک دورنمای مشخص کاملا احساس می شود و ضرورت دارد تا شورای شهر ششم و به خصوص کمیسیون فرهنگی ورزشی واجتماعی با نگاهی جدی تر مقوله ورزش را مورد ارزیابی  و بررسی مجدد قرارداده وآن را در مسیر برنامه ریزی بهتری قرار دهد.

یقینا اگر داشته های موجود در حوزه ورزش مدیریت شهری کرج بایک برنامه ریزی درست واصولی و در یک ارتباط منطقی با اداره ورزش وجوانان ،کارشناسان وخبرگان ورزش به ارائه خدمات بپردازند شاهد خروجی و برایند بهتری خواهیم بود و شهری شاداب تر وپویا تر خواهیم داشت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز