برنا گزارش می دهد ؛

فضاهای آبی لرستان ظرفیتی ناب برای توسعه ورزش قایقرانی / قایقرانان لرستانی از کمبود تجهیزات تا رویای پارو زدن بر امواج بزرگترین قهرمانی ها

۱۴۰۰/۰۱/۳۱ - ۱۱:۲۶:۴۸
کد خبر: ۱۱۶۷۸۶۸
فضاهای آبی لرستان ظرفیتی ناب برای توسعه ورزش قایقرانی  /  قایقرانان لرستانی از کمبود  تجهیزات تا رویای پارو زدن بر امواج  بزرگترین قهرمانی ها
رشته قایقرانی از جمله این رشته های جذاب والمپیکی است که با آمایش سرزمینی لرستان منطبق بوده و طی چند سال اخیر نیز علاقه مندان این رشته را به طرف شناخت ظرفیت های آبی استان برای توسعه این رشته پرهیجان سوق داده است.

خبرگزاری برناالرستان - گروه ورزشی  : طبیعت متنوع وچهارفصل لرستان  ظرفیتی مهم برای  راه اندازی وتوسعه رشته های متنوع ورزشی خصوصا آن دسته از ورزش هایی است که نیازمند  زیرساختهای محیط زیستی بوده  واز طرفی می توانند باعث جذابیت ورزش استان وهمچنین تقویت صنعت توریسم ورزشی  شوند.

البته برخی از این رشته های مهم ورزشی  قبلا جرقه ایی از استعداد را  در این استان از خود  نشان داده وگاها ورزشکاران این رشته ها تا کسب عناوین قهرمانی  در سطوح ملی وحتی  فراملی هم حرکت کرده اندولی آنچه که مهم است سرمایه گذاری بیشتر برروی این ورزشها برپایه آمایش سرزمینی  و شناخت ظرفیت های طبیعی لرستان در راستای تقویت هرچه بیشتر آنها است.

رشته قایقرانی از جمله  این رشته های جذاب والمپیکی  است که با آمایش سرزمینی لرستان منطبق بوده و طی چند سال اخیر نیز علاقه مندان این رشته را به طرف شناخت ظرفیت های آبی  استان برای توسعه این رشته پرهیجان سوق داده است.

 رودخانه های سرکش ،دریاچه ها ، تالاب ها واخیرا نیز پتانسیل سد های لرستان نشان می دهد که این استان در کنارکشش جوانان علاقه مند تاچه حد مستعد توسعه این ورزش زیبا در همه رشته های مختص به آن است.  

 رییس هیئت قایقرانی لرستان درخصوص جایگاه این ورزش در استان می گوید: ورزش قایقرانی در لرستان 15 سال است که راه اندازی شده است ودر طی این مدت توانسته است خود را تا حد یک ورزش مطرح برکشاند.

هومن صارمیان می افزاید : البته   این رشته ورزشی ابتدا در خرم آباد باتوجه به شرایط آبی  دریاچه مشهور کیو راه اندازی شد.

او با بیان اینکه  لرستان دارای ظرفیت های آبی بالایی جهت رشد  قایقرانی است ،یادآورمی شود: رودخانه ها ،سدها ودریاچه های لرستان این پتانسیل را به ما نشان می دهدولی لازمه استفاده از  این  ظرفیت های آبی  این  است که  اکثر فضاهای آبی را باید شناسایی کرد و توسط کارشناسان فنی  مورد بررسی قرار داد.

صارمیان  با اشاره به استفاده قایقرانان لرستان از  دریاچه کیو خرم آباد، ادامه می دهد:  همچنین دریاچه فدک چغا  بروجرد نیز در حال حاضر  زیر نظر قایقرانی استان قرار دارد  ودر رشته کانوپوپولو از آن استفاده می شود .

*سدهای لرستان ظرفیتی مهم برای توسعه قایقرانی

رییس هیئت قایقرانی لرستان  با اشاره به ظرفیت سدهای لرستان برای توسعه قایقرانی، عنوان می کند: سد ایوشان در خرم آباد، سد حوضیان الیگودرز ، سد هاله کوهدشت ، سد مروک دورود از جمله سدهایی هستند که می توانند مورد استفاده قرار بگیرند .

صارمیان بااشاره به   فعال کردن رشته روئینگ در سد حوضیان  الیگودرز، خاطر نشان می کند:با آوردن اردوی ملی پوشان قایقرانی  به در یاچه این سد توانستیم  لرستان را در سطح کشور مطرح کنیم.

رییس هیئت قایقرانی لرستان با اشاره به ظرفیت های مهم سد حوضیان الیگودرز، اضافه می کند:قصد داریم  سد حوضیان الیگودرزرا  با توجه به فاصله 5 کیلومتری آن با شهر به یک پیست بین المللی تبدیل کنیم تا بااستفاده از  ظرفیت آن بتوانیم مسابقات بین المللی را در آن نیز برگزار کنیم.

* قایقرانی در آب های خروشان لرستان

رودخانه های سرکش و پرپیچ وخم وخروشان لرستان از دیگر ظرفیت های مهم این استان جهت توسعه یکی از مهمترین رشته های این ورزش است که توسعه آن می تواند به ورزش لرستان رنگ ورویی دیگر دهد.

رییس هیئت قایقرانی لرستان با اشاره به ظرفیت های آبی  لرستان جهت توسعه رشته قایقرانی در آب های خروشان ، خاطر نشان می کند: توسعه قایقرانی در آب های خروشان یکی از هدف های ما است که در این زمینه ظرفیت های آبی سپیدشت  را مد نظر قرارداده ایم وهمچنین استفاده از ظرفیت های رودخانه ای پلدختردر جنوب استان  را نیز مورد مطالعه قرار خواهیم داد.

* جزء استان های برتر کشورهستیم  

صارمیان با بیان اینکه با توجه به ظرفیت های آبی موجود در همه شهرستان های لرستان قصد داریم این ورزش را در همه استان توسعه دهیم، عنوان می کند: در حال حاضر  این رشته در خرم آباد والیگودرز و بروجرد فعال است وهیئت قایقرانی  در دورود وکوهدشت والشترنیز تا یک یا دوماه دیگر فعال خواهد شد.

به گفته او قایقرانی لرستان تاکنون توانسته است قهرمانانی رادر سطوح ملی ،آسیایی و جهانی مانند فردین حسنوند ، ،فرید عادلی محمد رستمی را در روئینگ  علیرضا مرادی در کایاک ،سبجان بیرانوند در کانوکانادایی وکسب سهمیه المپیک نوجوانان آرژانتین وهمچنین صبا رحمتی را در کانوپولوبانوان به ورزش کشور واستان  دهد.

صارمیان با اشاره به سطح قایقرانی لرستان درکشور بیان می کند: هیئت قایقرانی لرستان  جزء 5 استان برتر کشور است ولی طی یک سال گذشته به خاطر مشکلاتی که برای مدیریت هیئت به وجود آمد وهمچنین شیوع کرونا افت کرده بودیم ولی اخیراشاهد رشد وارتقا هیئت هستیم .

او با اشاره به فعالیت های اخیر هیئت نیز می گوید: طی دوماه اخیر اردوی تیم ملی روئینگ برای  کسب سهمیه المپیک درسد حوضیان الیگودرز را برگزار کردیم که برروی رشد قایقرانی استان تاثیرگذار خواهد بود همچنین در راستای بازیابی وفعال کردن رشته های کانوپولو ... روئینگ که  تعطیل شده بودند گامهای  قابل توجهی برداشته ایم وعلاوه برآن شرکت در لیگ  برای اولین بار با اسپانسری شرکت بناسازان آماج  درسال 99 از دیگر فعالیت های ما بوده است.

رییس هیئت قایقرانی لرستان با بیان اینکه لرستان در رشته های روئینگ وکانوپولو وآبهای آرام وخروشان استعداد بالایی دارد،خاطر نشان می کند: البته رشته قایقرانی بادبانی بیشتر به ظرفیت های آبی در سواحل می آید و چون شهرهای ما ساحلی نیستندوفاقد این شکل از ظرفیت آبی در استان هستیم  این رشته را نمی توانیم فعال کنیم.

*تجهیزات وکمبود قایق مانعی در جهت توسعه ورزش قایقرانی

 

اما قایقرانی لرستان این همه نیست و فضاهای  آبی استان فقط یک وجه ازظرفیت های  پیشرفت این رشته محسوب می شود و کمبود تجهیزات وازجمله قایق از  مهمترین عناصر مورد استفاده این ورزش نیز می تواند مانعی جدی در راه توسعه و پیشرفت این ورزش پر جنب وجوش وآبی قلمداد شود.

 صارمیان با بیان اینکه اکثر شهرستان های لرستان دارای ظرفیت های آبی برای توسعه ورزش قایقرانی هستند ،می گوید: توسعه این ورزش علاوه بروجود ظرفیت آبی در گرو تجهیزات نیز است ولی  گرانقینت بودن تجهیزات قایقرانی و ازجمله کم بودن تعداد قایق ها یک مانع در جهت توسعه این ورزش در استان است چون قایق ها دچار  استهلاک می شوند و نیازبه نوشوندگی و بروزرسانی لازم را  دارند .

او تاکید می کند : در لرستان از لحاظ ظرفیت های آبی مشکلی نداریم ولی با توجه به بحث تجهیزات وحمایت های مسئولین در این زمینه  می توان این ورزش که منطبق با ظرفیت های طبیعی لرستان است را  توسعه داد.

سالهاست  که به اشکال گوناگون  لرستان را به عنوان استانی سرشاراز ظرفیت و پتانسیل های  مختلف برای توسعه معرفی می کنند،ظرفیت هایی که در منظر مردم ومسئولین مغفول مانده اند اگر این موضوع واقعیت داشته باشد پس فضاهای آبی این استان را  نیزباید  از جمله پتانسیل های ناب برای توسعه ورزش قایقرانی دانست؛ حوزه جذابی که توسط هیئت این رشته در استان در حال شناسایی و توسعه است ولی نتیجه بخش بودن آن  به حمایت مسئولین بستگی دارد.

گزارش : رضا جودکی نژاد

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز