قلمی که در کرونا نیفتاد

۱۴۰۰/۰۲/۰۵ - ۱۷:۳۰:۵۷
کد خبر: ۱۱۷۰۳۸۶
قلمی که  در کرونا نیفتاد
معلمان لرستانی در شرایط شیوع کرونا با تمام ظرفیت خود پای کار آمدند و با اتکا به صبر و توانمندی آنها دانش آموزان توانستند از بحرانی بزرگ با سرفرازی عبور کنند و قلم ها نه تنها نیفتادند بلکه استوارتر ادامه دادند.

خبرگزاری برنالرستان -گروه فرهنگی / اختصاصی: معلمان لرستانی در شرایط شیوع ویروس کرونا با تمام ظرفیت خود پای کار آمدند و با اتکا به صبر و  توانمندی آنها دانش آموزان توانستند از بحرانی بزرگ با سرفرازی عبور کنند و قلم ها نه تنها نیفتادند بلکه استوارتر ادامه دادند.

 بدون شک مردم و مسئولان  زحمات خستگی ناپذیر این قشر زحمت کش را در پیشگاه تاریخ مسئول خواهند بود.

من مادر یک دانش آموز هستم به گواه آنچه این مدت  درکنار دانش آموزم با همکاری معلمش دیده ام می‌نگارم و این یک قطره از دریای آموزش کرونایی است.

  اسفندماه سال 98بود که مدارس  به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد و 14میلیون دانش آموز و 1میلیون معلم از حضور در کلاس های درس منع شدند و آموزش در کشور و استان به معنای کلاس درس حضوری متوقف شد.

از همان زمان کم کم معلمان صبورانه ودلسوزانه ، من والدین را برای آموزش غیر حضوری آماده کردند؛ چرا که لازم بود مدارس به دلیل حساسیت های موجود وبحث قرنطینه  نسبت به سلامت معلمان و دانش آموزان تعطیل شوند.

با این شرایط کرونایی تعطیل شدن علم و آموزش می توانست تهدیدی بزرگ برای جامعه و ازجمله استان ما باشد؛اما فرصتی که در این میان برای  آموزش وپرورش  ایجاد شد فرصتی استثنایی بود تا از طریق آموزش مجازی و آنلاین، ‌ مدارس به فعالیت خود ادامه دهند و در واقع با این تجربه راه چند ساله را یک شبه طی کنند.

معتقد هستم اگر در شرایط عادی وپیش از کرونا ،از مدارس  لرستان درخواست می شد که بخشی از برنامه های آموزشی خود را از طریق فضای مجازی دنبال کنند، شاید این برنامه  به خاطر مشکلات متعدد و محدودیت های فناوری و مجازی در طی دوره ای چند ساله دنبال می شد و هر سال نیز شاهد پیشرفت  1 تا 2درصدی این مسیر بودیم ؛ ولیکن امروز بحث آموزش تقریباً به فضای مجازی و آنلاین متکی شده است و من والد و حتی دانش آموزان خیلی سریع به این وضعیت از آموزش مجازی وفق پیدا می کنیم.

در حقیقت پیش از شیوع کرونا دغدغه آموزش و پرورش این بود که دانش آموزان موبایل در دسترس نداشته باشند اما امروز دغدغه این است که برای دانش آموزانی که تلفن همراه و ابزارهای لازم برای آموزش آنلاین ندارند، امکانات لازم در این زمینه فراهم شود.

یکی از دلایل موفقیت ایران در شرایط کرونایی موجود  برخورداری از ظرفیت های ایجاد شده در بخش فناوری است که سریعا نرم افزار های آموزشی معرفی وگروه های آموزشی نیز ایجادشد؛ از طرفی دیگر اطلاع رسانی ها سریع تر و منسجم تر در گروه های کلی و تخصصی تر در سطح مدارس هماهنگ وهمچنین  برنامه های آموزشی تلویزیونی شاد همزمان به کمک والدین آورده شد.

استفاده از کاپ های آموزشی، تجمیع، گلچین کردن برنامه های آموزشی مفید و دراختیار گذاشتن آنها برای والدین ازدیگر نکات مهم  وموفقیت آمیز دراین حوزه بود.

همچنین شاهد بودیم که چگونه صبر و حوصله معلمان و همراهی دانش آموزان به صورت گروهی و بعضا تک تک و پیگیری مسائل آموزشی آنها والدین و دانش آموزان را با انگیزه تر کرد.

ولی آنچه برای من والد دراین فرآیند آموزشی خوشایند بوده است  همدلی همه معلمان در همه رشته ها و تلاش بی وقفه آنان  برای کمک به دانش آموزان بود که گرچه در فضای دیداری مشاهده  نمی شد ولی با دل وجان  قابل لمس بود؛چرا که معلم دلسوز تر از من مادر یا پدر پیگیر بود ونگران اینکه  امثال "محمدامین" من از کلاسش  جا نماند و یا به تعبیری بهتر ،خدای ناکرده فضای مجازی او را از درس جا نگذارد، آنچنانکه حتی روزهایی که من آفلاین بودم آنها شبانه روز آنلاین و پاسخگو بودند.

شبکه های مختلف  شاد، گروه های داخلی مجازی، برنامه ریزی برای گروه های مختلفی که دسترسی به اینترنتی متفاوت تروالبته از لحاظ کیفی پایین تر  دارند، تلاش برای مناطق محروم و گسترش اینترنت در مناطق محروم تر مواردی بود که ما در طی این مدت شاهدش بوده ایم؛به طوری که می توان پذیرفت اگر شرایط حضوری برای دانش آموز من در کلاس درس مهیا شود بنده همین روش غیر حضوری را ترجیح خواهم داد؛ چرا که باید اعتراف کنم طی این مدت هم کیفیت آموزشی را بهتر تجربه کردم و هم اینکه بسیاری از هزینه های رفت و آمد و مخارج دانش آموزم کمتر شده و فرزندم نیز درکنار خانواده خود، آموزشی درسطح دانش آموزان استان‌های بیشتر برخوردار دیده است.

این موارد  نتیجه زحمات معلمان دلسوز استان محروم من است که به تلاشی شبانه روزی  توانستند سطح دانش آموز من و دیگر والدین را به سطح بالاتر نسبت به  سطح همیشگی برسانند.

درحال حاضر وبا پایان یافتن دوره آموزشی کرونایی حداقل  این حس به من مادر دست داده که دغدغه این را ندارم که بچه ام در استانی پر برخوردار و از نظر تجهیزات آموزشی بالاتر درس خوانده یا نه؛ چرا که معلمش از تمام ظرفیت ها استفاده کرد تا درشرایط کرونایی به آموزشی سطح بالا دست یابد و این امر نیز  تحقق نیافته بود جز با زحمات بدون ادعای معلم دلسوز ومهربانش  خانم رفتاری عزیز و همکارانشان  در مدرسه شاهد خرم‌آباد.

معلم عزیز بنده نیزدرکنار دانش آموزم قدردان شما هستم که با تمام کم و کاستی های حضور من، دانش آموزم"محمد امین عزیزی" یک دوره بالاتر آمد.

یادداشت : زینب فیضی - خبرنگار خبرگزاری برنا در خرم آباد

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز