فعالیت ۷۶۷ ماما در بخش‌های بهداشتی و درمانی کردستان/ غربالگری بیش از ۱۷۰۰۰ مادر باردار از لحاظ کرونا

۱۴۰۰/۰۲/۱۵ - ۱۱:۲۹:۰۶
کد خبر: ۱۱۷۴۷۳۱
فعالیت ۷۶۷ ماما در بخش‌های بهداشتی و درمانی کردستان/ غربالگری بیش از ۱۷۰۰۰ مادر باردار از لحاظ کرونا
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، از فعالیت ۷۶۷ ماما در حوزه بهداشتی و درمانی استان، خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۰۹ ماما در حوزه بهداشت و ۴۵۸ نفر در حوزه درمان در بخش های تخصصی زنان و زایمان، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول به خدمت هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛  دکتر صدیق جدیدالاسلامی با اشاره به روز جهانی ماما اظهار کرد: از سوی سازمان بهداشت جهانی و کنفدراسیون بین المللی مامایی، پنجم ماه می مصادف با ۱۵ اردیبهشت به عنوان روز جهانی ماما نامگذاری شده است تا فرصتی برای قدردانی از خدمات و زحمات این عزیزان فراهم شود‌.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به پاندمی کووید 19، شرایط متفاوتی را تجربه می‌کنیم افزود: در حال حاضر همکاران ماما نیز هم دوش سایر گروه‌های پزشکی درگیر مشکلات ناشی از بیماری کرونا هستند و در مراکز بهداشتی و بخش‌های زایمان در خط مقدم پیشگیری و کنترل این بیماری در حوزه سلامت زنان، مادران باردار و نوزادان خالصانه تلاش می کنند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه از سال گذشته تاکنون ۱۷ هزار و ۶۸۲ مادر باردار در سامانه سیب توسط ماماهای فعال استان از لحاظ کرونا غربالگری شده‌اند، افزود: از این تعداد یک هزار و ۳۶۷ نفر مشکوک به کرونا تست گرفته شده که ۷۴۸ نفر آن مثبت اعلام شد.

دکتر جدیدالاسلامی با اشاره به اینکه سال گذشته یک هزار و ۲۵۱ مادر باردار مشکوک به کرونا جهت بررسی بیشتر به واحدهای ارائه خدمت در مراکز منتخب کووید ۱۹ ارجاع شدند، افزود: از این تعداد ۱۹۵ مادر باردار مبتلا به کرونا در استان بستری و تحت مداوا قرار گرفتند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در سال گذشته ۶۵۵ مادر مبتلا به کرونا در حوزه بهداشتی توسط مراقبین سلامت و کارکنان مامایی مورد مراقبت و پیگیری قرارگرفتند، ادامه داد: تعداد ۱۵۶ مادر باردار کرونا مثبت حین زایمان توسط همکاران ماما، تیم درمانی در بیمارستان ها و پس از زایمان توسط مراقبین سلامت ماماها مورد مراقبت قرارگرفتند.

دکتر جدیدالاسلامی از ابتلای ۱۲۱ ماما در حوزه بهداشت و درمان استان به کرونا از سال گذشته تاکنون خبر داد و گفت: از این تعداد ۹۱ مورد ابتلا مربوط به ماماهای شاغل در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و ۳۰ ماما در بخش بهداشت به این بیماری مبتلا شدند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان، از فعالیت ۷۶۷ ماما در بخش‌های بهداشتی و درمانی استان، خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۰۹ ماما در حوزه بهداشت و ۴۵۸ نفر در حوزه درمان در بخش‌های تخصصی زنان و زایمان، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مشغول به خدمت هستند که بیش از ۱۲ هزار مادر باردار هم اکنون در سطح استان در مراکز بهداشتی تحت پوشش مراقبتی این همکاران قرار دارند.

وی تعداد ماماهای شاغل در پایگاه سلامت شهری را ۱۵۳ نفر اعلام کرد و گفت: تعداد ۵۳ ماما در مراکز خدمات جامع سلامت شهری و ۹۳ مامای در مراکز خدمات جامع روستایی شاغل هستند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان تعداد مادران مبتلا به کرونا از سال گذشته تا کنون را که برای زایمان یا دریافت مراقبت در حین بارداری بستری شده‌اند را ۲۹۳ نفر اعلام کرد.

دکتر جدیدالاسلامی در پایان از همه ماماهای فعال که در این روزهای مبارزه با کرونا با ایثار، فداکاری، عشق و با دانش و مهارت با تمام توان به مراقبت از مادران و نوزادان مشغول هستند قدردانی کرد و اظهار داشت: از خداوند منان برای تلاشگران این عرصه آرزوی سلامتی و موفقیت روز افزون در ایفای وظایف حرفه مقدس مامایی را مسئلت دارم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز