بیش از ۳ میلیون راس دام در آذربایجان‌غربی پلاک کوبی شد

۱۴۰۰/۰۲/۲۲ - ۰۷:۴۲:۰۳
کد خبر: ۱۱۷۷۸۷۶
بیش از ۳ میلیون راس دام در آذربایجان‌غربی پلاک کوبی شد
معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: سه میلیون و ۱۶۲ هزار و ۵۶۱ راس دام اعم از سبک و سنگین در استان با هدف هویت گذاری و جلوگیری از قاچاق دام پلاک کوبی شدند.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی،  یوسفی رضایی افزود: با توجه به استقبال صاحبان دام در استان پیش بینی می شود این میزان به آمار جمعیت دامی استان نزدیک شود،از این میزان ۲۹۰ هزار و ۸۴۹ راس گاو، ۶ هزار و ۷۰۴ راس گاومیش، دو میلیون و ۸۰۱ هزار و ۳۱۴ راس گوسفند، ۶۳ هزار و ۱۷۱ راس بز، ۴۱ نفر شتر، و ۷۷ راس اسب است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر افرایش اگاهی و مشارکت دامداران استان در خصوص پلاک کوبی دام ها ادامه داد: با توجه به پراکنش دامداری‌ها اعم از صنعتی و سنتی در سطح استان، به منظور تسریع در روند اجرایی پلاک کوبی، اطلاع رسانی طرح پلاک کوبی به صورت فراگیر باید با به کارگیری ظرفیت های دهیاری‌ها، شوراها، مراکز خدمات کشاورزی، صدا و سیما و سایر دستگاه ها انجام گیرد.

یوسفی رضایی اضافه کرد: با توجه به‌ اتمام زمان پلاک کوبی، دام های بدون پلاک و هویت حق نقل و انتقال، خرید و فروش، کشتار در کشتارگاه ها و اخذ خدمات دولتی را ندارند و به عنوان دام قاچاق تلقی می‌شوند.

وی اضافه کرد: دام های دارای پلاک قبل از هر گونه نقل و انتقال باید به اداره کل دامپزشکی جهت تشخیص هویت و اخذ برگ تردد مراجعه و مجوز های لازم را اخذ کنند.

وی اظهار کرد: پلاک ۱۵ رقمی به عنوان کد ملی و شناسنامه دام محسوب می‌شود و تمامی هزینه های پلاک زنی به عهده دامدار است و دامی که پلاک زده می‌شود، باید اطلاعات آن در سامانه هویت وزارت جهاد کشاورزی ثبت شود.

یوسفی خاطر نشان کرد: هم اکنون طبق آمار موجود سه میلیون و ۸۶۳ هزار راس دام سبک و  ۵۱۳ هزار و ۱۲۱ راس دام سنگین در استان وجود دارد.

وی یاد آورشد: در حال حاضر که فصل کوچ دامهای عشایر شروع شده است که یکی از شرط های اصلی صدور مجوز کوچ داشتن پلاک گوش ثبت شده در سامانه هویت دام کشور است، لذا از عشایر عزیز استان  تقاضا می شود قبل از اقدام به اخذ مجوزهای لازم حتما به پلاک کوبی دامهای خود اقدام کنند.

نظر شما