نماینده شورای هماهنگی بانکهای لرستان :

تشریح وضعیت بانک های دولتی وخصوصی لرستان در پرداخت وام ازدواج جوانان / روند پرداخت وام ازدواج در بانکهای خصوصی ضعیف است/ در بحث ضامن ها توانایی بازپرداخت اقساط لحاظ شود

۱۴۰۰/۰۲/۲۲ - ۱۲:۳۶:۳۳
کد خبر: ۱۱۷۸۱۸۴
تشریح وضعیت بانک های دولتی وخصوصی  لرستان در پرداخت وام ازدواج جوانان  / روند پرداخت وام ازدواج در بانکهای خصوصی ضعیف است/ در بحث ضامن ها توانایی بازپرداخت اقساط لحاظ شود
مهرداد معتمدی وضعیت بانک های دولتی وخصوصی لرستان در پرداخت وام ازدواج جوانان تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری برنااز لرستان ؛معتمدی درجلسه تخصصی کمیته ازدواج وتعالی خانواده که در اداره کل ورزش وجوانان لرستان و با حضور مجید زهره ای معاونت امور جوانان ورزش وجوانان استان برگزار شده بود در تشریح  وضعیت بانکهای استان در بحث پرداخت تسهیلات ازدواج جوانان ،اظهارکرد:برای کسانی که تاتاریخ1/1 /97  برای وام ازدواج ثبت نان نکرده اند، اگر کسی ثبت نام کرده باشدپرداخت  براساس مبالغ قبلی است ولی کسانی که ثبت نام نکرده اند طبق بند 1 مصوبه ای که ابلاغ شده است می توانند تا سقف 70 میلیون تومان را از بانکها متقاضی شده ودر سامانه ای بانک مرکزی اقدام کنند،البته این میزان پرداختی  برای سال  1400 است که با دوره بازپرداخت ده ساله و 120 قسط پرداخت می شود.

او با اشاره به بحث  ضمانت های وام ازدواج جوانان توسط بانکها  نیز افزود: ضامن معتبر دارای  تعریف است ؛به این صورت که در دریافت وام ازدواج  ضامن  می تواند یک نفردر نظر گرفته نشود؛چون ممکن است دریافتی ضامن  بسیار کم بوده ونتواند به عنوان یک ضامن  ضمانت کندبه همین دلیل  دراین وضعیت  یا باید ما نباید بپذیریم یا  اینکه دو نفر با حقوق کمتر می توانند به عنوان ضامن ضمانت متقاضی را بدهند چون ضامن توانایی بازپرداخت اقساط را داشته واز طرفی بخشی از حقوق او نیز برای امرارمعاش در نظر گرفته می شود.

معتمدی با بیان اینکه این روش بهتر جواب می دهد ،تصریح کرد: باید در بحث ضامن ها توانایی بازپرداخت اقساط لحاظ شود.

او بابیان اینکه  استثنایی در دستور العمل  تسهیلات ازدواج جوانان وجود دارد ، یادآورشد: به منظور کاهش سن ازدواج کسانی که می خواهند از سقف 100 میلیون تومان استفاده کنند شرایط سنی تعریف شده برای آقایان زیر 25 سال و خانمها زیر 23 سال لحاظ شده است همچنین جامعه ایثار گران براساس ماده 50 قانون ایثار گری از سقف دو برابر چه  تسهیلات  70 میلیون تومانی و چه تسهیلات سقف  100 میلیون تومانی می تواننداستفاده کنند .

 

نماینده شورای هماهنگی بانکهای لرستان در ادامه گفت:  وضعیت پرداختی  در برخی از بانکها بسیار خوب بوده ودر بعضی دیگر نیز باتوجه به شرایط و محدودیت های موجود و  یا دیدگاه های مسئولین این بانکها میزان کمتری  پرداخت شده است .

او ادامه داد: مجموع اعتبار تعریف  شده در بانکهای دولتی طی سال گذشته  13هزار و298 میلیاردریال بوده که از این میزان 10 هزار و991میلیارد ریال  ومعادل 82و7دهم درصد از کل اعتبار پرداخت شده است ؛همچنین 3هزار و34نفرمتقاضی  در صف قرار داشته  و 21هزار و 316 نفرنیز  موفق به اخذ وام ازدواج  شده اند.

  معتمدی در خصوص بانکهای خصوصی نیز تصریح کرد:  مجموع اعتبار تعریف شده در بانکهای خصوصی استان  638میلیارد ریال  بوده که  میزان مصرفی آن  438میلیارد ریال است و 119 نفر متقاضی در صف ودرصد پرداختی نسبت به اعتبار مصوب نیز  68 و 7 دهم درصد است.

به گفته  معاون امور جوانان ورزش وجوانان لرستان روند پرداخت در بانکهای خصوصی ضعیف است وفقط   800 نفر موفق به اخذ وام قرض الحسنه شده اند .

او مجموع اعتبار تعریف شده بانکهای دولتی وخصوصی را    13هزار و 935 میلیارد ریال  عنوان کرد که 11هزار و429 میلیارد ریال آن پرداخت شده است و گفت: مجموع متقاضیان درصف 3هزار و153نفر و درصد پرداختی نسبت به اعتبار مصوب 82 درصد است که درصد خوبی را نشان می دهد ؛هر چند از لحاظ کشوری در رتبه 16 قرار داریم ولی درصد ها به میزان پرداختی  سایر استانها بسیار نزدیک است .

معتمدی  با اشاره به میزان  پرداختی تسهیلات ازدواج بانکهای مختلف لرستان نیز یادآورشد: بانک ملی استان با 3هزار و983 میلیارد ریال اعتبار تعریف شده و  3هزار و 827 میلیارد ریال پرداختی  و 97 و2 دهم درصدنسبت به اعتبار مصوب  وهمچنین و200 متقاضی در صف  دارای  رتبه 2 کشوری است.

به گفته او شکل گیری  33/نیم  درصد از مجموع پرداختی بانکهای استان در بانک ملی است که نشان دهنده حساسیت بیشتر این بانک  به پرداخت تسهیلات ازدواج جوانان در استان  است.

نماینده شورای هماهنگی بانکهای لرستان ادامه داد: کل اعتبار تعریف شده  پست بانک 31 میلیارد ریال بوده که با  30 میلیارد ریال پرداختی و 95و 4 دهم درصد نسبت به اعتبار مصوب 2 متقاضی درصف دارد همچنین  بانک تجارت با اعتبار تعریف شده یک هزارو 966میلیارد ریال ویک هزار و768میلیارد ریال پرداختی   و 90 درصد نسبت به اعتبار مصوب 119 متقاضی در صف نیز  دارد.

 او اضافه کرد: بیشترین  پرداخت ها در بانکهای دولتی استان  متعلق به بانک ملی، تجارت ،صادرات، ملت وسپه است .

معتمدی  با اشاره به وضعیت پرداختی بانکهای خصوصی استان نیز یادآورشد:  بانک سینا با 40 میلیارد ریال کل اعتبار تعریف  شده و39  میلیارد و 500 میلیون ریال پرداختی و98 و3دهم درصد نسبت به اعتبار مصوب بیشترین پرداخت را داشته است،بانک آینده با  44میلیارد ریال اعتبارتعریف شده  و 42 میلیارد ریال پرداختی و 95و 8 درصد نسبت به اعتبار مصوب 3 متقاضی در صف داردوهمچنین بانک گردشگری با  9 میلیارد ریال  اعتبار تعریف شده و  7میلیارد و500 میلیون ریال  پرداختی  و 83 و3 درصدنسبت به اعتبار مصوب  دارای  3 متقاضی در صف است.

او بیان کرد:  در مجموع بیشترین  پرداخت ها در بانکهای خصوصی متعلق به  بانک انصار با پرداخت  نزدیک به 200 میلیاردریال است.

نماینده شورای هماهنگی بانکهای لرستان با بیان اینکه  درسال جاری 635 میلیارد ریال در  بانکهای دولتی و در بانکهای خصوصی نیز 17 میلیارد ریال پرداخت شده است ، خاطر نشان کرد: در مجموع 652 میلیاردریال دربانکهای استان وام ازدواج  به جوانان پرداخت شده است .

 مهرداد معتمدی  با بیان اینکه بانکهای استان درطی  این مدت کوتاه با  6 و3دهم درصد پرداختی عملکرد خوبی از خود نشان داده اند خواستارورود  دو بانک قرض الحسنه مهر و بانک قرض الحسنه رسالت به بحث پرداخت تسهیلات ازدواج جوانان شد.

 

نظر شما