ساخت و نصب اِلِمان های شهری لالە واژگون (هەڵاڵەبرمە) و انار در سروآباد

۱۴۰۰/۰۲/۲۴ - ۱۵:۴۴:۰۱
کد خبر: ۱۱۷۸۸۳۱
ساخت و نصب اِلِمان های شهری لالە واژگون (هەڵاڵەبرمە) و انار در سروآباد
سالار محمدی شهردار سروآباد از ساخت چند المان شهری در شهر سروآباد و نصب آن خبر داد. 

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ سالار محمدی در خصوص این خبر  یادآور شد: انار میوە شاخص کل شهرستان سروآباد است تا جایی کە مساحت باغات انار در کل این شهرستان ٤٤۲ هکتار و متوسط تولید آن در هر هکتار ۱۵ تن است و بە عبارتی میانگین ٦٦۰۰ تن برداشت سالانە انار در شهرستان سروآباد کە از لحاظ سطح باغات و میزان تولید انار در استان کردستان رتبه اول را به خود اختصاص داده است(باغات انار در روستا‌های روآر، گواز، دلەمرز، ژیوار، بلبر، سلین و ناو) #لالە_واژگون یا هەڵاڵەبرمە کە رویش آن ارتفاعات کوه کوسالان سروآباد بودە ، نام یک سرده از راستهٔ سوسن‌ سانان است کە عمر این گیاه زیاد و گل‌ دهی آن از اوایل اردیبهشت آغاز می‌شود و در فصل بارش پایان می‌یابد.

محمدی عنوان کرد؛ متاسفانە اگر رهگذر و مسافری نا آشنا بە این شهر سفر یا از آن عبور نماید یحتمل جهت آگاهی از اسم شهر بە دنبال تابلویی بصری خواهد بود کە بە آسانی نام شهر در ذهنش حک و ماندگار شود.

شکل المان شهری میبایست بە گونەای باشد کە با تصویر سازی بینندە به صورت سمبلیک مشخصەای برای شناخت مکان و منطقەی مد نظر قرار گیرد

وی افزود: لالهٔ واژگون از گیاهان علفی پیازدار و چند ساله است که تاکنون ۱۵ گونهٔ آن در ایران شناسایی شده‌است. گونهٔ زرد کم‌ رنگ متمایل به لیمویی این گل‌ها موسوم به لاله زاگرسی بین ۵۰ تا ۸۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد. پیاز این گیاه به علت وجود موادی موسوم  بهآلکالوئیدهای ایمپریسین و فرتیسین مسکن درد است.

از آنجا کە المان شهری شناسەای برای شناساندن شهر و دیار نیز خواهد بود لازم است بە این مهم توجە بیشتری شود.

سالار محمدی در پایان اعلام کرد؛ امروز در دو مبادی ورودی شهر از سمت سنندج و مریوان دو المان انار و لالە واژگون نصب شد.

در برنامە های آتی عمرانی نمادی زیبا از #درخت_کهن_سرو سروآباد و المان #توت_فرنگی کە خاستگاه توت فرنگی ایران شهر سروآباد(محمودآباد ـ کشت توسط شیخ عثمان سراج الدینی) است در دو بوستان شهر ساخته و نصب خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز