معاون استاندار:

کسب رتبه نخست استان کردستان در تجارت بازارچه های موقت مرزی/ ۸۲۶ ردیف کالایی مجوز واردات از بازارچه های غیررسمی موقت مرزی را دارند

۱۴۰۰/۰۲/۲۷ - ۱۲:۴۳:۵۶
کد خبر: ۱۱۸۰۱۶۵
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت : از ابتدای امسال تاکنون کردستان رتبه نخست تجارت در بازارچه های موقت مرزی را در سطح کشور کسب کرده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛  خالد جعفری روز دوشنبه در جلسه ساماندهی مبادلات مرزی استان اظهار داشت: رویه واردات کالای مرزنشینی به منظور رفع پدیده کولبری در چهار استان کشور شامل کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی و سیستان و بلوچستان به اجرا در آمده است. 

 

وی با اشاره به اینکه ثبت آماری واردات در بازارچه های موقت مرزی وضعیت ویژه ای دارد، اضافه کرد : ۸۲۶ ردیف کالایی امکان ورود آن از طریق بازارچه های مرزی امکان پذیر است. 

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران مبنای اخذ عوارض گمرکی کالا در بازارچه های موقت مرزی نرخ ارز ترجیحی است. 

جعفری با اعلام اینکه در استان امسال ۱۳ هزار و ۸۹۲ نفر از مرزنشینان کالا وارد کردند، گفت: کردستان از لحاظ تجارت مرزی در بازارچه های موقت مرزی در سطح کشور رتبه نخست را کسب کرده است. 

 

برخورداری بیش از ۱۳ هزار نفر از مرزنشنیان استان از تخفیفات گمرکی

ناظر گمرکات کردستان در این جلسه اعلام کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون در سطح بازارچه های مرزی سیرانبند بانه، مله خورد سروآباد و خانم شیخان مریوان هفت میلیون و ۲۷۰ هزار دلار معادل بیش از ۳۰۵ میلیارد ریال کالا وارد شده است. 

بختیار رحمانی پور با بیان اینکه در این مدت ۴۰ میلیارد و ۴۴۷ میلیون ریال هم به حساب خزانه واریز شده است، اضافه کرد: با توجه به واردات میزان کالای مذکور ۱۳ هزار و ۸۹۲ نفر از مرزنشنیان استان باید مشمول تخفیف کارت بازرگانی شده باشند. 

وی با اشاره به اینکه طرح رویه واردات کالا و تخفیف گمرکی کارت بازرگانی در چهار استان کشور اجرا شده است، افزود: کردستان در سال جاری رتبه نخست میزان واردات کالا در بازارچه های موقت مرزی را به خود اختصاص داده است. 

فرماندار شهرستان بانه در این جلسه اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹ محموله به ارزش بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار دلار در سطح بازارچه سیرانبند ترخیص شده است. 

رستم پور با اشاره به اینکه بیش از سه هزار و ۷۰۰ نفر از ترخیص این میزان کالا در بانه بهره مند شدند، افزود: کالاهای زیادی از جمله ظرفشویی در انبار بازارچه موجود است. 

وی یادآور شد: بازارچه سیرانبند با کمبود امکانات مواجه است و سرمایه گذارانی اعلام آمادگی کردند که در این بازارچه اقدام یه سرمایه گذاری کنند و می طلبد شرایط واگذاری امور به آنها فراهم شود. 

فرماندار شهرستان سروآباد هم اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون به بازارچه مله خورد ۱۳۰ کانتینر کالا وارد شده که از این تعداد ۷۲ محموله ترخیص شده، ۳۱ محموله موجود در انبار و ۱۷ محموله هم در پارکینگ مستقر است. 

باشی میزان تخفیف گمرکی واردات این میزان کالا را ۴۵ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: ۶ هزار و ۴۱۷ نفر از سود تخفیف بازرگانی در بازارچه مله خورد بهره مند شدند. 

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات مرزنشینان این شهرستان فعال نشدن کارت بازرگانی تعدادی از آنها است، یادآور شد:  تغییرات زیادی در سرپرست خانواده های مرزنشین در چند سال اخیر ایجاد شده است بنابراین نیاز به به روزرسانی اطلاعات مرزنشینان مشمول تخفیف کارت بازرگانی است. 

با توجه به اینکه بازارچه خانم شیخان مریوان در نقطه صفر مرزی قرار دارد، در این جلسه موافقت شد در راستای ارتقاء امنیت و تسهیل دسترسی به زیرساخت ها، این بازارچه به (برده رشه) منتقل شود. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز