۳۵۷ گونه جانوری در اکوسیستم های آبی و خشکی کردستان شناسایی شد

۱۴۰۰/۰۳/۰۳ - ۰۹:۴۸:۰۶
کد خبر: ۱۱۸۳۱۱۲
۳۵۷ گونه جانوری در اکوسیستم های آبی و خشکی کردستان شناسایی شد
مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان گفت: تاکنون 357 گونه جانوری در اکوسیستم‌های آبی و خشکی استان شناسایی و ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛ فریبا رضائی اظهار داشت: غرب کردستان با داشتن آب و هوایی مرطوب و شرق استان با دارا بودن آب و هوای سرد و خشک موجب شده این منطقه از لحاظ تنوع گونه‌ای و ذخایر ژنتیکی در ایران و جهان کم نظیر باشد.

وی اضافه کرد: 357 گونه جانوری در اکوسیستم‌های آبی وخشکی استان کردستان شامل 282 گونه پرنده، 31 گونه پستاندار، 23 گونه خزنده، 15 گونه ماهی، 6 گونه دوزیست تاکنون شناسایی شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان با اشاره به اینکه تنوع زیستی شامل مجموعه‌ای از موجودات زنده به شکل‌های گوناگون است، افزود: استان میزبان گونه‌های  منحصر بفردی هم چون سمندر خال زرد کردستانی و سمندرآتشین، پلنگ وخرس قهوه‌ای و میش مرغ وسنجاب زمینی است.

رضائی یادآور شد: تنوع گونه‌های گیاهی استان نیز با 115 خانواده، 660 جنس و تعداد یک هزار و 750 گونه حدود 26 درصد از کل تنوع گونه‌های گیاهی ایران را به خود اختصاص داده است.

وی تعداد گونه‌های گیاهی شناسایی شده اندمیک استان را  350 گونه خواند و گفت: این تعداد حدود 20 درصد کل گونه‌های بومی ایران را به خود اختصاص داده است و از این تعداد 60 گونه به عنوان رکورد در کردستان شناسایی شده و در هیچ جای دیگری از دنیا گزارش نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان تاکید کرد: بی‌شک تا زمانی که بینش و نگرش انسان‌ها نسبت به محیط زیست تغییر پیدا نکند وضعیت محیط زیستی بهبود پایداری را تجربه نخواهد کرد و این مهم تنها با آموزش های محیط زیستی و ترویج سواد زیست محیطی تحقق می‌یابد.

رضائی اضافه کرد: افزایش آگاهی مردم جامعه و به خصوص کودکانی که فردای کشور را خواهند ساخت نقش بسزایی در کمک به محیط زیست این مرز و بوم ایفا می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه به دلیل برخی عوامل طبیعی و انسانی شاهد از بین رفتن تنوع زیستی در اکوسیستم هستیم؛ افزود: تغییر کاربری اراضی به کشاورزی،تغییر کاربری اراضی به مناطق مسکونی و صنعتی،  تجاوز  به عرصه های طبیعی، تجارت حیوانات و گیاهان وحشی،بهره برداری بیش از اندازه از فلور و فون و آلودگی آب ها از جمله عوامل انسانی تهدید کننده تنوع زیستی به شمار می‌آید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان گفت: برای جلوگیری از خطر نابودی تنوع زیستی علاوه بر بهره‌برداری پایدار از منابع طبیعی، ضروری است تا  همه افراد جامعه در سبک زندگی، میزان هدر رفت منابع غذایی و انرژی بازنگری اساسی کنند و همه با هم در حفاظت و صیانت از میراث آیندگان و انفال الهی کوشش کنیم.

دوم خرداد روز جهانی تنوع زیستی است؛سازمان ملل متحد هر سال شعار خاصی را برای این روز درنظر گرفته است و شعار امسال روز جهانی تنوع زیستی، «ما نیز بخشی از راه حل حفظ تنوع زیستی هستیم» است.

تا پیش از این عناوینی چون تنوع زیستی، گرم شدن کره زمین، بالا آمدن سطح دریا، آلودگی هوا، انقراض گونه ها، تنها در مقالات علمی و میان اساتید و دانشجویانی که به نوعی با حوزه محیط زیست آشنایی داشتند رد و بدل می‌شد اما امروزه به بخشی از دغدغه های عمومی تبدیل شده است.

کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال با ۹۷ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و ۲ اثر طبیعی ملی وچندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز