تولدی بیاد ماندنی برای ببر مازندران/ امامعلی حبیبی ۹۰ ساله شد

۱۴۰۰/۰۳/۰۴ - ۲۰:۵۴:۰۲
کد خبر: ۱۱۸۴۲۳۱
تولدی بیاد ماندنی برای ببر مازندران/ امامعلی حبیبی ۹۰ ساله شد
به همت اداره کل ورزش و جوانان مازندران، جشن تولد 90 سالگی جهان پهلوان امامعلی حبیبی همراه با رونمایی از سردیس این پهلوان نامدار در قائمشهر برگزار شد.

 به گزارش برنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان مازندران، تولد 90 سالگی دارنده نخستین مدال طلای المپیک ایران در حالی در منزلش جشن گرفته شد که حسن رنگرز، مدیرکل ورزش و جوانان، محمد نصیری، صاحب 6 مدال طلای وزنه‌برداری جهان و المپیک، علی اکبر حیدری و عسکری محمدیان، کشتی‌گیران اسبق، فرشید قدیمی، رئیس اداره ورزش و جوانان قائمشهر، خیری‌نیا، رئیس هیات اسکیت مازندران، پهلوان گودرزی مهر، بهرام چراغی و پهلوان شاهین نصیرایی در این تولد خاطره انگیز حضور داشتند و دکتر صالحی امیری، رئیس کمیته المپیک و علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی، به‌صورت تلفنی با اسطوره کشتی ایران گفتگو کردند.

جشن تولد امامعلی حبیبی همزمان با هفته پهلوانی و همراه با رونمایی از سردیس ارزشمند این المپین تکرار نشدنی و با ابتکار اداره کل ورزش و جوانان مازندران برگزار شد.

امامعلی حبیبی اسطوره کشتی ایران و دارنده چهار مدال طلای جهان و المپیک، در سال ۱۳۱۰ در روستای درزی کلای بابل به دنیا آمد.

در حالی‌که بیمار بود، موفق به کسب مدال طلای بازی‌های المپیک تابستانی ۱۹۵۶ در وزن ۶۷ کیلوگرم شد.

حبیبی در دوران حضورش در عرصه جهانی معروف به سریع‌ترین کشتی‌گیر جهان بود و معروف است در مسابقه‌های جهانی تهران موفق شد دو تن از بزرگان کشتی جهان واختانگ بالاوادزه از شوروی و اسماعیل اوغان از ترکیه را مجموعا در کمتر از سه دقیقه ضربه‌ فنی کند.

در ملبورن، حبیبی گمنام در دور اول المپیک مقابل آندربرگ بلندآوازه پیروز شد. در فینال نیز در مقابل بستایف از شوروی قرار گرفت و او را ضربه فنی کرد و طلای المپیک را به دست آورد.

حبیبی غیر از طلای المپیک، سه مدال طلای جهانی هم دارد. در مسابقات جهانی ۱۹۵۹ حریف نامدارش واختانگ بالاوادزه از شوروی را ضربه فنی کرد و ناخواسته، روی اجرای فن صحیح و قانونی، دنده‌های او را هم شکست.

همچنین اسماعیل اوغان از ترکیه را هم با فن برات کلندون در یک دقیقه و ۱۵ ثانیه به سرنوشت بالاوادزه دچار کرد.

حبیبی در مسابقات جهانی یوکوهاما نتیجه‌ای تاریخی به جا گذاشت. او تمام رقبایش از جمله نماینده شوروی را ضربه فنی کرد.

در فینال هم که ورزشگاه مملو از تماشاگران ژاپنی بود، فقط ۴۵ ثانیه به نماینده میزبان امان داد. حبیبی همچنین در مسابقات ۱۹۶۲ آمریکا دوباره اوغان را ضربه فنی کرد.

photo_2021-05-25_23-39-10

photo_2021-05-25_23-39-11

photo_2021-05-25_23-39-12

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز