دخانیات یکی از عوامل مهم در ابتلا به سرطان است

۱۴۰۰/۰۳/۱۱ - ۰۹:۳۵:۲۰
کد خبر: ۱۱۸۷۰۴۱
دخانیات یکی از عوامل مهم در ابتلا به سرطان است
عضو هیات علمی گروه انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: دخانیات از جمله سیگار یکی از عوامل مهم ابتلا به سرطان است علاوه براین مصرف سیگار عمل تضعیف سیستم ایمنی در مقابله با سرطان است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر ساره حسینی با اشاره به اینکه حتی در برخی از سرطانها مصرف دخانیات پس از تشخیص در پاسخ به درمان و و پیش آگهی بد بیماری نیز نقش دارد، بیان کرد: یکی از مهم ترین سرطان های مرتبط با مصرف سیگار ، سرطان ریه است . طبق آمار موجود 9 تا 10 مرگ مرتبط با سرطان ریه به علت کشید سیگار است.

وی با بیان اینکه متاسفانه علی رغم هشدارهای مکرر، شیوع مصرف دخانیات به ویژه سیگار روز به روز افزایش یافته و امروز حتی در سنین پایین و خانم ها دیده می شود، عنوان کرد: این مسئله باعث شده که علیرغم درمان های انکولوژیک معتبر کماکان مرگ ومیر ناشی از سرطان ها مرتبط با سیگار رو به افزایش است.

دکتر حسینی بیان کرد: سرطان های سر و گردن به ویژه حنجره ، حفره های دهان ،سرطان مثانه، سرطان روده بزرگ، سرطان دهانه رحم،  سرطان مری و معده ، نقش دخانیات در آنها پرر نگ می باشد.

عضو هیات علمی دنشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه سایر اشکال دخانیات به جز سیگار به ویژه در کشور ما حائز اهمیت است ، اظهار کرد: در یک مطالعه بزرگ در مرکز تحقیقات سرطانهای گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران که در منطقه سرطان خیز شمال ایران انجام گرفت نشان داده شد که یکی از مهم ترین عوامل شیوع سرطان مری استاده از مواد مخدر می باشد؛  مصرف تنباکوهای جدید نظیر ناس یک از علل سرطان های حفره دهان ذکر شده است.

دکتر حسینی بیان کرد: قطع مصرف سیگار با کاهش خطر بالا 13 نوع سرطان همراه است. شواهد علمی نشان می دهد که 5 تا 10 سال پس از قطع مصرف سیگار خطر سرطان حفره های دهان  حلق و حنجره تا 50 درصد کاهش می یابد و 20 سال پس از قطع مصرف این خطر در مرز سیگار مشابه با یک فرد غیر سیگاری می شود.

وی ادامه داد: سرطان دهانه رحم که به علت تغییر رفتارهای اجتماعی و فقدان واکسیناسیون یکی از سرطان های رو به افزایش در کشور ها می باشد در ارتباط با مصرف سیگار است؛ متاسفانه بخشی از این مبتلایان خانم هایی هستند که سابقه مصرف دخانیات در آنها وجود دارد.

دکتر حسینی بیان کرد: نکته دیگر این است که تاثیرات منفی مصرف دخانیات محدود به فرد مصرف کننده نیست بلکه اعضای خانواده و اطرافیان فرد مصرف کننده به صورت غیر مستقیم در تماس هستند نیز در معرض خطر ابتلا به عوارض بد خیم و غیر بدخیم دخانیات قرار می گیرند.

وی بیان کرد: از آنجایی که استعمال دخانیات مهم ترین عامل مرگ های قابل پیشگیری به دنبال سرطان است و تلاش های نظام سلامت  هشدار دهنده و تبلیغات منع مصرف آن به ویژه در گروه ها سنی پایین متمرکز شده است وحتی کاهش دفعات مصرف سیگار نیز با کاهش ابتلا و مرگ و مر سرطانها همراه است، بنابراین قطع مصرف و تغییر سبک زندگی به یک زندگی سالم همراه با تحرک کافی و  تغذیه مناسب راه حل بسیار مناسب پیشگیری از بروز سرطانهای مختلف می باشد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز