مصرف غذاهای حاوی کلسیم در کاهش فشار خون موثر است

۱۴۰۰/۰۳/۱۲ - ۰۹:۲۸:۴۲
کد خبر: ۱۱۸۷۵۸۷
مصرف غذاهای حاوی کلسیم در کاهش فشار خون موثر است
رییس اداره بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مصرف غذاهای حاوی کلسیم مانند شیر سبب کاهش فشار خون می شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دکتر زهرا اباصلتی با اشاره به اینکه سایر منابع خوب کلسیم مانند ماست، پنیر،کشک ، دوغ ، بادام، کنجد و انواع کلم  سبب کاهش فشار خون می شوند، خاطر نشان کرد: نمک اصلی ترین علت افزایش فشار خون است. از عوامل دیگر میتوان به ارث ،افزایش سن ، قرص های ضدبارداری خوراکی ،جنس، اضافه وزن و چاقی،عدم فعالیت جسمانی ،رژیم غذایی ناسالم ، مصرف مشروبات الکلی و برخی داروها و منابع غذایی حاوی سدیم نام برد.

وی با اشاره به اینکه سدیم، ماده موثره نمک  در انواع محصولات غذایی بصورت آشکار و پنهان وجود دارد، افزود: مهمترین منبع نمک (سدیم) دریافتی در کشور ما نان است؛ با مصرف نان هایی که بیشتر از حد مجاز یعنی بیشتر از یک درصد نمک دارند روزانه مقدار زیادی نمک وارد بدن می شود که باعث افزایش فشارخون میشوند.

دکتر اباصلتی بیان کرد: مواد غذایی نمک سود و دودی شده ، انواع شور و ترشی دسر ها ، سس های سالاد آماده،سویا سس،زیتون و خردل و سوپ های آماده که خریداری می شوند سدیم بالایی دارند مگر اینکه بر روی مواد غذایی نمک سود و دودی شده و انواع شور و ترشی دسر ها و سس های سالاد آماده،  ذکر شود  که بدون نمک تهیه شده است.

وی ابراز کرد:  مصرف غذاهای حاوی منیزیم یک عنصر مهم در جلوگیری از انقباض عضلات صاف رگ ها به شمار می رود از این رو به عنوان گشاد کننده عروق می تواند در تنظیم فشارخون ایفای نقش کند. دریافت مقادیر مناسبی منیزیم از طریق منابع غذایی مثل سبزیجات با برگ سبز تیره، مغزها، حبوبات، نان و غالت سبوس دار و غذاهای دریایی توصیه می شود.

رییس اداره بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک 5 گرم معادل یک قاشق چایخوری  است، عنوان کرد:  افراد بالای 50 سال ، بیماران قلبی وعرو قی و کودکان باید روزانه کمتر از3گرم نمک مصرف کنند.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا و کنترل آن،  کنترل وزن ، افزایش فعالیت جسمی ، کاهش مصرف نمک، سدیم ، مصرف پتاسیم در افراد مبتلا به فشارخون بالا، مصرف مقادیر کافی مواد غذایی حاوی پتاسیم از حملات مغزی جلوگیری می کند، عنوان کرد: بسیاری از پژوهش ها نشان داده اندکه پتاسیم هم در پیشگیری و هم در درمان پرفشاری خون موثر است؛ زمانی که بدن سدیم را جذب می کند، پتاسیم را دفع می کند و بالعکس.

وی با اشاره به اینکه از منابع غذایی سرشار از پتاسیم میتوان  به میوه ها مانند موز، زردآلو، پرتقال، انجیر، گریپ فروت، هلو، انگور و آلو و سبزی ها مانند سیب زمینی، سیر، کلم بروکلی، کدو سبز، قارچ، گوجه فرنگی اشاره کرد ، بیان کرد: حبوبات می تواند نقش مهمی در کنترل پُرفشاری خون داشته باشد.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه صرف ماهی حداقل 2بار در هفته ، استفاده از ادویه ها نه تنها مزه غذاهای کم نمک را بهتر می کند، بلکه برخی از آن ها سبب کاهش فشارخون می شوند، عنوان کرد: زعفران، فلفل سیاه، پونه، ریحان و ترخون نمونه هایی از آن ها هستند، مکمل سیر می تواند به اندازه داروهای کاهنده خون در کاهش فشار خون موثر باشد.

رییس اداره بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه مصرف گوشتهای فراوری شده مثل سوسیس وکالباس ، غذاهای کنسروی به دلیل اینکه حاوی مقادیر زیاد نمک هستند محدود کنید، بیان کرد:  به برچسب تغذیه ای محصولات غذایی از نظر میزان نمک توجه کنید و برای مصرف کمتر چربی ها به جای سرخ کردن غذاها ،آنها را به صورت آب پز، تنوری یا بخار پز تهیه کنید.

وی با اشاره به اینکه مصرف قند، شکر، انواع مواد غذایی و نوشیدنی های شیرین و نوشابه ها، را کم کنید و در انتخاب نان و غلات بهتر است از انواع کامل و سبوس دار استفاده کنید، گفت: از مصرف زیاد و بی رویه شیرینی های خامه دار که مقدار زیادی چربی دارند اجتناب کنید.

 وی با بیان اینکه حتما از گوشت بدون چربی استفاده کنید و پوست مرغ را که حاوی چربی زیادی است قبل از مصرف جدا کنید ، گفت: لبنیات کم چرب ، روغن زیتون به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد اسیدهای چرب غیراشباع از جمله اسید اولئیک وآنتی اکسیدان های طبیعی . برای سلامت قلب و عروق مفید است .

 

نظر شما