افزایش ۱۴ هزار کیلومتری شبکه گاز خراسان رضوی در هشت سال

۱۴۰۰/۰۳/۱۸ - ۰۷:۵۳:۴۹
کد خبر: ۱۱۸۹۶۲۴
افزایش ۱۴ هزار کیلومتری شبکه گاز خراسان رضوی در هشت سال
شبکه شهری گاز در خراسان رضوی از ابتدای انقلاب تا سال ۹۲، ۹ هزار و ۷۵۴ کیلومتر و شبکه روستایی نیز ۱۱ هزار کیلومتر بود که در هشت سال گذشته بیش از هزار و ۲۵۰ کیلومتر به شبکه گاز شهری و بیش از ۱۳ هزار کیلومتر به شبکه گازرسانی روستایی افزوده شده است.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، دسترسی آسان شهروندان به شبکه سراسری گاز در بخش های مختلف خانگی، صنعت و خدمات به عنوان شاخصی از میزان رفاه عمومی با نقش مستقیم در توسعه،  از دستاوردهای درخشان نظام جمهوری اسلامی ایران در ۴۲ سال اخیر بوده است که این شاخص در استان خراسان رضوی رشدی چشمگیر داشته است.

از زمان تاسیس شرکت ملی گاز ایران در سال ۴۴ تاکنون شبکه گازرسانی سراسری در شهر و روستاهای کشور توسعه بسیاری یافته است که ایجاد بخش اکثر قریب به اتفاق این شبکه مربوط به بعد از انقلاب است. همچنین در طول ۴۲ سال پس از انقلاب بیشترین میزان گازرسانی روستایی خراسان رضوی در دولت تدبیر و امید عملیاتی شده است.

خراسان رضوی هم در این عرصه جزو استانهای پیشرو است. شاخص گازرسانی در خراسان رضوی هم اینک با برخورداری ۱۰۰ درصدی خانوار شهری و بیش از ۹۴ درصدی خانوار روستایی استان از خدمات شبکه سراسری گاز، سبز است و این استان با توجه به ظرفیت‌های خود به عنوان استان معین هم خدمت رسانی می‌کند و در این عرصه پیشرو است و اکنون بالغ بر ۲.۵ میلیون مشترک از خدمات شرکت گاز استان بهره‌مند هستند.

گازرسانی به زاهدان
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با بیان اینکه گازرسانی به مناطق شهری و روستایی، از وظایف روزمره شرکت گاز استان است و با توجه به توانمندی شرکت گاز استان، طبق نظر شرکت ملی گاز ایران، اجرای بزرگترین پروژه گازرسانی به شهر زاهدان، بر عهده خراسان رضوی گذاشته شده است که از اردیبهشت سال ۹۸ عملیات آن آغاز شد.

حسن افتخاری افزود: با پایان عملیات گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان، شرکت گاز خراسان رضوی ۱۹ هزار و ۳۲۸ انشعاب گاز طبیعی را در شهر زاهدان نصب و اجرا کرده است و ۶۰۰ انشعاب دیگر را نیز تا پایان خرداد امسال در آن استان اجرا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه تمام تشریفات اداری اجرای این طرح در خراسان رضوی انجام شده است، افزود: مراحل اجرای ۴۳۶ کیلومتر شبکه گازرسانی شهری، شامل ۴۰۳ کیلومتر شبکه توزیع پلی اتیلن، ۳۲ هزار و ۲۵۸ شبکه تغذیه فولادی و ۶۶۶ شبکه توزیع فولادی، یک ایستگاه سی‌جی‌اس دروازه ورودی شهر با ظرفیت ۱۰۰ هزار مترمکعب در ساعت، ساخت ۱۱ ایستگاه تقلیل فشار درون‌شهری در مجموع به ظرفیت ۱۱۵ هزار مترمکعب در ساعت و ۲ ایستگاه حفاظت کاتدیک به صورت ۱۰۰ درصد تا بهمن پارسال اجرا شده و به پایان رسیده که تحویل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان شده است.

اجرای طرح ملی و بهینه سازی موتورخانه
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی ادامه داد: یکی از کارهای دیگر این شرکت آغاز اجرای "طرح ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری" است که این اقدام به صورت رایگان انجام و هزینه‌های اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه‌ها توسط شرکت گاز پرداخت می‌شود که این کار از اواخر مهر پارسال اجرایی شده است.

افتخاری افزود: مشترکان خانگی و تجاری گاز طبیعی که دارای موتورخانه مرکزی هستند می‌توانند با مراجعه به پایگاه طرح بهینه‌سازی مصرف موتورخانه‌ها به نشانی www.goc.nigc.ir درخواست خود را ثبت کنند.

وی اظهار داشت: این طرح دربرگیرنده سه اقدام مهم شامل اصلاح و ترمیم عایق کاری، تنظیم مشعل و نصب سامانه ضد رسوب موتورخانه واحدهای تجاری و مسکونی است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: با اجرای طرح ملی اصلاح و بهینه‌سازی موتورخانه واحدهای مسکونی و تجاری، حدود ۱۰ درصد در مصرف گاز هر مشترک صرفه‌جویی می‌شود که این مهم کاهش هزینه صورت حساب را نیز به همراه خواهد داشت.

افزایش ۷۷ درصدی گازرسانی به نیروگاهها
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: ۸۸۹ میلیون و ۴۳۷ هزار مترمکعب گاز طبیعی در ۲ ماهه ابتدایی امسال، تحویل بخش نیروگاهی استان شده که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال نشانگر افزایش ۷۷ درصدی است.

حسن افتخاری افزود: از این مقدار، ۴۱۳ میلیون و ۶۸۲ هزار مترمکعب در فروردین ماه و ۴۷۵ میلیون و ۷۵۵ هزار مترمکعب نیز در اردیبهشت امسال تحویل ۶ نیروگاه تولید برق استان شده است.

وی ادامه داد: مجموع گاز مصرفی خراسان رضوی در تمام بخش‌ها در ۲ ماهه ابتدایی سال جاری ۲ میلیارد و ۱۴۱ هزار مترمکعب بوده که بیش از ۴۰ درصد این رقم در بخش نیروگاهی و برای تولید برق مصرف شده است.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: گاز تحویلی به بخش نیروگاهی خراسان رضوی در فروردین ماه امسال، ۱۲۰ درصد و در اردیبهشت ماه نیز ۵۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است که این مهم نشان دهنده رشد گازرسانی به این بخش است.

افتخاری افزود: شرکت گاز در روزهای گرم تابستان هیچ محدودیتی برای گازرسانی به نیروگاهها نداشته است و گازرسانی به این بخش به صورت منظم انجام می‌شود.

اولویت گازرسانی به مدارس
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: مدارس مستقر در شهرها و روستاهای متصل به شبکه سراسری گازرسانی در سطح استان مکانهای اولویت‌دار برای دریافت خدمات‌ این شرکت و برخورداری از سوخت پاک هستند.

حسن افتخاری افزود: شرکت ملی گاز در چهارچوب قانون، هیچ محدودیتی برای ارائه گاز طبیعی به مدارس واقع در مناطق متصل به شبکه سراسری گازرسانی ندارد.

وی ادامه داد: هم‌اینک ۱۰۰ درصد نقاط شهری و افزون بر ۹۴ درصد مناطق روستایی واجد شرایط در سطح خراسان رضوی از خدمات شبکه سراسری گازرسانی برخوردارند.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت: این وضعیت ضریب گازرسانی در استان امکان بهره‌مندی بخش عمده‌ای از مدارس خراسان رضوی را از جریان گاز طبیعی ممکن کرده است و شرکت گاز خراسان رضوی مشارکت جدی برای اقدامات لازم در حذف تجهیزات گرمایشی غیراستاندارد از مدارس دارد.

افتخاری افزود: موافقتنامه‌ای به همین منظور در چهارچوب اجرای "بند ه تبصره یک قانون بودجه سال ۱۳۹۹" بین شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت و شرکت ملی گاز ایران منعقد شده است که بر این اساس مسوولیت صحت‌سنجی عملیات اجرایی آیین‌نامه مصوب هیات وزیران با موضوع استانداردسازی سامانه و ادوات گرمایشی مدارس، بر عهده مدیریت های استانی شرکت ملی گاز ایران در سطح کشور گذاشته شده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز