شرایط سخت گاز رسانی در استان کردستان

۱۴۰۰/۰۳/۲۳ - ۱۰:۳۸:۰۱
کد خبر: ۱۱۹۱۹۳۷
شرایط سخت گاز رسانی در استان کردستان
احمد فعله گری مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در مورد شرایط سخت گازرسانی در این استان گقت : از سنندج تا اورامان، فاصله ای 170 کیلومتری را مشاهده می کنیم که با عبور از گردنه برف گیر ژالانه که زمستان ها شاهد بارش بیش از 2 متر برف هستیم و بعد از گذر از جاده شهدای دزلی، به منطقه اورامان می رسیم.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان؛  فعله گری در وصف مسیر دشوار این منطقه گفت : مسیری که دارای دره های پر پیچ و خم و عمیق بوده و گاز به عنوان عاملی برای رفاه، بالاخره به این منطقه سخت گذر رسیده است، اما با چه دشواری بماند! وی افزود : گاز با عبور از دره های عمیق و کوهستانی به منطقه ای رسیده که تاریخ آن به دوران ساسانیان باز می گردد و در میان مردم منطقه از اعتبار خاصی برخوردار است، شهری که در دامنه کوه های تخت و با شیب های تند بنا شده است این روزها دیگر راحت تر از گذشته از سرما یاد می کند.

فعله گری یادآور شد : معماری اورامانات کاملا با کوهستان انطباق دارد و مردان سخت کوش و دلاور شرکت گاز استان نیز برای انتقال این عصاره حیات، خطوط لوله را با محیط وفق داده و لوله های گاز را در مسیر پر پیچ و خم اجرا کرده اند تا اورامان که آن زمان به عنوان آخرین شهر فاقد گاز استان کردستان محسوب می گردید از این سوخت پاک بهره مند سازند.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان در ادامه سخنانش در وصف منازل مسکونی منطقه اورامان بیان داشت : خانه ها در اورامان با توجه به شیب تند و دامنه های صخره ای به صورت پلکانی ساخته شده اند و همین موضوع گازرسانی به این منطقه را با دشواری خاصی رو به رو کرده است و به دلیل معماری خاص این منطقه، حیاط هر خانه، بام خانه ای دیگر است و این منطقه را'هزار ماسوله ایران ' نیز می نامند.

وی خاطر نشان کرد : جغرافیای منطقه، جهادگران صنعت گاز را بر آن داشته است هرچند با سختی فراوان، ولی تمام تلاش خود را به کار گیرند تا بدون تغییر در معماری خاص این منطقه، گاز را به تمام بخش های آن برسانند.

فعله گری در مورد ادامه اجرای طرح های گازرسانی در روستاهای منطقه اورامانات اظهار داشت : با ورود گاز طبیعی به شهر اورامان کار توسعه گازرسانی به اتمام نرسید و هم اکنون عملیات گازرسانی در ده ها کیلومتر آن طرف تر از شهر اورامان و در شرایط بسیار دشوار و سخت منطقه مرزی سروآباد و در مجتمع روستایی نوین در جریان است که با سفر به این منطقه و طی مسیر در جاده بسیار نامناسب و ناهموار می توان به مشقت و رنج عوامل اجرایی آن پی برد.

مدیر عامل شرکت گاز استان کردستان علاوه بر ذکر سختی اجرای پروژه در مورد مشخصات فنی گفت : گازرسانی به مجتمع روستایی نوین شامل 3 روستای نوین ، کلجی و ناو است که پیش بینی می گردد بیش از 21 هزار متر عملیات حفاری و لوله گذاری انجام گیرد و تعداد 439 علمک نصب گردد که خوشبختانه با تمام مشکلات و دشواری های موجود اجرای پروژه تاکنون بیش از 16 هزار متر از آن اجراء و 205 مورد علمک نیز نصب گردیده است . لازم به ذکر است با توجه به توضیحات سعدی بهرامی رئیس ناحیه سروآباد ؛ منطقه اورامانات شامل 10 روستا و یک شهر است که 8 روستای آن دارای جمعیت بالاتر از 20 خانوار و از قابلیت گازرسانی برخوردارست که تاکنون شهر اورامان در سال 1395 با حضور مهندس عراقی مدیر عامل وقت شرکت ملی گاز به بهره برداری رسیده و پس از آن گازرسانی به روستاهای حوزه شهر اورامان آغاز گردید که با اتمام گازرسانی به این 3 روستا ، کل روستاهای بالای 20 خانوار منطقه اوراماتات زیر چتر گازرسانی قرار می گیرند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز