ثبت ملی بنای اداره قدیم دادگستری فریمان ثبت ملی شد

۱۴۰۰/۰۳/۲۵ - ۱۱:۰۰:۱۷
کد خبر: ۱۱۹۲۹۹۶
ثبت ملی بنای اداره قدیم دادگستری فریمان ثبت ملی شد
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: بنای تاریخی اداره قدیم دادگستری فریمان به شماره ۲۸۰ در فهرست آثار واجد ارزش ملی ایران به ثبت رسید.

به گزارش خبرگزاری برنااز مشهد، ابوالفضل مکرمی‌فر افزود: ساختمان قدیم دادگستری یا عدلیه سابق فریمان، در محور تاریخی شهر در خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی و روبه روی بوستان قدیمی این شهر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این بنا مربوط به دوره پهلوی اول است و نام‌گذاری اثر به نام اداره دادگستری به دلیل کاربری اداری آن در زمان ساخت بوده است که البته اکنون از این فضا به‌صورت موقت برای آموزش و مهد کودک استفاده می‌شود.

مکرمی‌فر اظهار کرد: این بنا مانند بسیاری دیگر از بناهای محور تاریخی شهر فریمان با طراحی مهندسان آلمانی و مشارکت سازندگان ایرانی در دهه دوم سده حاضر ساخته شده و جزو نخستین سازه‌های بتنی ایران است.

مسوول دفتر ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی نیز در باره مشخصات این اثر تاریخی گفت: ورودی اصلی ساختمان دادگستری فیمان در ضلع جنوب‌غربی شهر ساخته شده که شامل سه ردیف پله سنگی است و در ۲ طرف پیش‌ورودی هم هشت ستون گرد به قطر ۳۰ سانتی‌متر قرار دارد و بعد از پیش‌ورودی، در ورودی ساختمان قرار دارد.

محمود طغرایی افزود: ساختمان این اداره دارای پلانی قرینه است، بعد از در ورودی ۲ اتاق در سمت چپ و ۲ اتاق در سمت راست به قرینه قرار دارد، بعد از این اتاق‌ها راهروهایی به عرض ۳ متر (در جهت شمال‌شرقی – جنوب‌غربی) به‌صورت قرینه قرار دارد که به ورودی‌های فرعی ساختمان منتهی می‌شود.

وی افزود: راهرو دیگری که ورودی اصلی را به ورودی فرعی سوم در ضلع شمال غربی متصل می‌کند، ساختمان را به ۲ قسمت قرینه تقسیم می‌کند، محل تجمع مراجعان به این اداره یا به عبارتی فضای بزرگ تجمع ارباب رجوع، در محل تقاطع راهروهای فرعی با راهرو اصلی (محور تقارن این ساختمان) قرار دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز