مرکز نوآوری کشاورزی کردستان تأسیس می شود

۱۴۰۰/۰۳/۳۱ - ۱۲:۰۶:۴۵
کد خبر: ۱۱۹۶۱۷۸
مرکز نوآوری کشاورزی کردستان تأسیس می شود
با هدف توسعه نوآوری و فناوری در علوم کشاورزی و فراهم کردن زمینه توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز ارتقای مهارت دانشجویان رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی تفاهم‌نامه همکاری مشترک بین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و دانشگاه کردستان برای تاسیس مرکز نوآوری کشاورزی امضا شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از کردستان: 

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان روز دوشنبه در آیین راه‌اندازی نخستین مرکز نوآوری کشاورزی استان افزود: تولیدات فناورانه و معرفی ارقام جدید، انجام فعالیتهای ترویجی و انتقال یافته های تحقیقاتی، نظارت بر تولید بذر، نهال، کود و سم، حفاظت از ژرم‌پلاسم های گیاهی و جانوری، برخورداری از هرباریوم بسیار غنی با بیش از ۱۵ هزارنمونه گیاهی، ثبت گونه‌های جدید برای دنیا و معرفی ارقام جدید در حوزه های زراعی و باغی از جمله این ظرفیتهاست.

محمدحسین سدری با اشاره به کسب مقام اول سامانه علم سنجی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کردستان در بین مراکز تحقیقاتی کشور گفت: با وجود این پتانسیل ها ضرورت ایجاد یک مرکز رشد و نوآوری کشاورزی در استان احساس می شود تا مرکز تحقیقات و آموزش بتواند با حمایت فکری از نخبگان و ایده های مرتبط در حوزه کشاورزی و دامپروی، زمینه ساز کمک به جوانان مستعد و اجرای فعالیت های خلاقانه و نوآورانه در استان کردستان شود.

وی گفت: ظرفیتهای علمی و توانمندی‌های موجود در دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان نیز در کنار ظرفیت های مرکز تحقیقات و آموزش می تواند با ایجاد و حمایت از مرکز نوآوری کشاورزی استان، منجر به توسعه کشاورزی، افزایش درآمد و تولید اشتغال و ثروت شود.

رییس دانشگاه کردستان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات و فعالیتهای ماندگار و افتخار آمیز مرکز تحقیقات و آموزش، آنها را بسیار اثربخش خواند و گفت: همکاری دانشگاه و مرکز تحقیقات و آموزش می تواند اثرگذاری این فعالیت ها را افزایش دهد.

رحمت صادقی، راه‌اندازی مرکز نوآوری کشاورزی در استان را منشا خیر و برکت برای کشاورزی استان دانسته و اضافه کرد: این مرکز باید ایده‌های موجود در نتایج پروژه‌ها، طرح‎ها و پایان‌نامه‌ها را پرورش داده و با انتقال آن به مراکز نوآوری، زمینه رشد و به مرحله عمل رسیدن آنها را فراهم کند.

 وی تاکید کرد: در مرحله بعد باید تدوین اساس‌نامه‌ای که در بر گیرنده تمام جزییات نحوه همکاری باشد، در دستور کار قرار گیرد.

رییس دانشگاه کردستان افزود: کشاورزی، محور اصلی آمایش سرزمین در کردستان است و فرآورده‌های کشاورزی در صورتی که در مراکز نوآوری و رشد، رنگ و بوی علمی و فنی به خود بگیرد می تواند زمینه رقابت را حتی در سطح جهانی فراهم کند و در نتیجه ارزش افزوده ایجاد شده آن به سبد خانوار روستاییان استان آمده و زمینه ساز اشتغال برای جوانان استان شود.

معاون پژوهشی دانشگاه کردستان هم با بیان اینکه پس از رایزنی‌های فراوان، مواد کلی این تفاهم نامه، تهیه و مورد توافق طرفین قرار گرفته است، اظهار داشت: دانشگاه کردستان تجربه‌های خوبی در خصوص ایجاد مراکز نوآوری در موضوعات عمران، صنایع، معدن و ICT  دارد و مقرر است بزودی مرکز نوآوری فرش در شهرستان بیجار، نیز راه اندازی شود.

کیومرث کرمی به ضرورت وجود مرکز نوآوری کشاورزی در استان که محصول محور باشد اشاره کرد و افزود: ظرفیت های مناسبی در دانشکده کشاورزی دانشگاه کردستان برای این همکاری وجود دارد و مراکز نوآوری می توانند زمینه ساز ارائه محصولاتی باشند که حتی در سطح جهانی مطرح شود.

در این نشست، تفاهم نامه همکاری مشترک در ۶ ماده به امضای رییس دانشگاه کردستان و رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی کردستان رسید.

استان کردستان دارای یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم حدود ۸۸ درصد و ۱۴۲ هزار و ۷۶ اراضی آبی حدود ۱۲ درصد است.

کردستان دارای حدود ۲ میلیون و ۲۱۰ هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله)، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۱۱۶ هزار کندوی زنبور عسل است.

جمعیت بهره بردار کشاورزی کردستان دارای ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود سه میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می کنند که ۳۲۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی نیز مربوط به بخش زراعت است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز