نمره قبولی زائران به اجرای دستورالعمل های بهداشتی در حرم رضوی

۱۴۰۰/۰۴/۰۱ - ۱۵:۲۹:۰۴
کد خبر: ۱۱۹۶۸۳۷
نمره قبولی زائران به اجرای دستورالعمل های بهداشتی در حرم رضوی
سالروز میلاد حضرت ثامن الحجج(ع) است و میلیون ها محب اهل بیت(ع) که امکان سفر به مشهدالرضا(ع) را نداشته اند، از راه دور کبوتر دلشان را روانه صحن و سرای رضوی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، اما جمعی هم توفیق حضور در صحن و سرای ایشان را یافته اند و آستان قدس رضوی با رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی، میزبان آن ها شده است. در این روز مبارک همراه با زائران و مجاوران می‌شویم تا نظرشان را درباره رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مقابله با کرونا در دهه کرامت و روز میلاد امام رضا(ع) جویا شویم.

دسترسی آسان به محلول ضدعفونی و ماسک در حرم مطهر

مادری با دختر نوجوانش که هر دو ماسک بر صورت دارند، از بست شیخ طوسی در حال تشرف به حرم مطهر رضوی است. پیش از ورود به گیت بازرسی بانوان به سمت دستگاه ضدعفونی خودکار چشمی می‌روند که در این ورودی برای استفاده عموم ارادتمندان امام رضا(ع) نصب شده است. او با بیان اینکه اهل مشهد است، درباره وضعیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در حرم مطهر رضوی می‌گوید: تقریبا هر هفته یک بار به زیارت می آیم و هر بار کهی می آیم، محلول ضدعفونی در دسترسم بوده است. حتی یکبار که ماسکم خیس شده بود و باید تعویض می کردم، از خادمان خواستم و آنها هم ماسک نو به من دادند.

تلاش خادمان برای جلوگیری از تجمع و ازدحام

خادمان، زائران را به گیت‌های ورودی مختلف راهنمایی می‌کنند تا در مقابل یک گیت‌ ازدحام جمعیت ایجاد نشود و فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود. خانواده مختاری که از بیرجند به حرم مطهر مشرف شده اند، رو به گنبد و گلدسته‌های رضوی در حال عرض سلام و ارادت به امام رضا(ع) هستند. دو پسر بچه هفت و یازده ساله دارند که آنها هم ماسک بر صورت گذاشته اند. پدر خانواده درباره رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در گیت ورودی می‌گوید: خادمان به خوبی ما را راهنمایی کردند، حتی دیدم به مرد جوانی که ماسک نداشت، تذکر دادند. خدا را شکر زائران دستورالعمل‌های بهداشتی خیلی خوب رعایت می‌ شود و نظارت ها هم خوب است.

 

امکانات خوبی توسط آستان قدس فراهم شده است

به ورودی صحن جمهوری اسلامی می‌رسم. دختر جوانی که دو ماسک روی صورت دارد، گوشه خلوتی رو به پنجره فولاد صحن ایستاده و در حال راز و نیاز با امام خوبی‌هاست. او می‌گوید: همیشه در مکان‌های عمومی مثل اتوبوس و قطارشهری که ممکن است در ازدحام پیش آید، دو ماسک می‌زنم. به خصوص که پدر و مادرم حدود شصت سال سن دارند و هنوز نوبت واکسن‌شان نشده است و من باید مراقب سلامتی آنها هم باشم، امروز هم که باید برای آمدن به حرم سوار قطار شهری می شدم، دو ماسک زدم و به حرم مشرف شدم. این بانوی دانشجو ادامه می‌دهد: هر فردی باید خودش را موظف به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کند. همه افراد جامعه در قبال یکدیگر مسئول هستیم. آستان قدس رضوی هم امکانات مناسب را برای زائران فراهم کرده است، مثلا بیشتر فضای صحن‌ها مفروش شده و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توان نماز خواند و زیارت کرد. حتی دیدم در جامهری‌ها مُهرهای استفاده شده از استفاده نشده تفکیک می‌شود.

حضور مستمر خادمان سلامت

در گوشه ورودی صحن جمهوری اسلامی، یکی از خادمان سبزپوش سلامت، در حالی که شیشه محلول ضدعفونی در دست دارد، ایستاده و دستان زائرانی که درخواست دارند را ضدعفونی می‌کند. حتی به زائرانی که ماسک‌شان را می خواهند تعویض کنند، ماسک جدید اهدا می‌کند. به سراغ یک زوج میانسال تهرانی می‌روم. آنها نه تنها ماسک بلکه شیلد هم روی صورت دارند و در گوشه صحن ایستاده‌اند و زیارت‌نامه می‌خوانند. آقای علیزاده می‌گوید: پس از دو سال سعادت زیارت امام رضا(ع) نصیب‌مان شده است. برای حفظ سلامتی خودمان و دیگر زائران، سعی کردیم تمام دستورالعمل‌ها را رعایت کنیم. او ادامه می دهد: آستان قدس رضوی توانسته خدمات خوبی به زائران ارائه کند و خادمان به طور منظم در حال ضدعفونی و نظافت حرم هستند، اگر زائری به دلیل گرما ماسکش را در بیاورد، بلافاصله به او تذکر می‌دهند. 

جوانی در حال انتقال پدر سالمندش با صندلی چرخدار به صحن پیامبراعظم(ص) است. او درباره رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سالروز میلاد امام هشتم(ع) بیان می‌کند: پدرم از زمان شیوع بیماری کرونا نتوانسته بود برای زیارت حرم مطهر بیاید. چند هفته پیش که واکسن کرونا دریافت کرد، به او قول دادم روز ولادت امام رضا(ع) به زیارت می‌رویم. این مجاور می‌افزاید: خادمان به خوبی در حال ارائه خدمات به زائران هستند و محلول ضدعفونی و ماسک در اختیار آنها قرار می‌دهند. تقریبا همه زائران هم دستورالعمل‌ها را رعایت می‌کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز