ماسک عاملی برای نارسایی تنفسی و افت ساچوریشن نیست/ استفاده از ماسک سطح اکسیژن خون را کاهش نمی‌دهد

۱۴۰۰/۰۴/۰۲ - ۱۰:۳۳:۳۲
کد خبر: ۱۱۹۷۰۸۵
ماسک عاملی برای نارسایی تنفسی و افت ساچوریشن نیست/ استفاده از ماسک سطح اکسیژن خون را کاهش نمی‌دهد
عضو هیأت علمی و فوق تخصص ریه گفت: با استفاده از ماسک اکسیژن خون کاهش نمی‌یابد و هیچ عاملی برای نارسایی تنفسی و افت ساچوریشن ایجاد نمی‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ دکتر شیلان محمدی با تأکید بر استفاده از ماسک در اماکن عمومی و پرازدحام به ویژه هنگام صحبت با دیگران، اظهار کرد: ماسک برای مدت طولانی، مداوم و در مکان‌های خلوت توصیه نمی‌شود ولی در اماکن عمومی  به خصوص در مراکز پرازدحام که چندین نفر زیر یک سقف درحال کار و فعالیت هستند در پیشگیری از کرونا بسیار ضروری است.

به گفته این پزشک فوق تخصص  ریه در سنندج کرونا بیماری تنفسی است که بیشتر از طریق تنفس هنگام صحبت از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود و در مکان‌های خلوت نیازی به استفاده از ماسک نیست.

دکتر محمدی  تأکید کرد: هنگامی که افراد در محیط خلوت و تنها هستند، می‌توانند ماسک را از روی صورت خود بردارند. وی با بیان اینکه بایستی به استفاده از ماسک عادت کنیم ادامه داد: کرونا فعلا در میان ما شیوع دارد و تنها راه مقابله و پیشگیری از آن استفاده از ماسک است که نسبت به خطر بیماری کرونا ماسک هیچ آسیبی برای انسان ندارد.

این پزشک سنندجی با اینکه تنفس نامنظم، میزان اکسیژن خون را کاهش می‌دهد افزود: کمبود اکسیژن در خون می‌تواند منجر به اضطراب، خستگی، سردرد و در موارد شدید کما و مرگ شود که سطح اکسیژن خون را با تمرین تنفس عمیق می‌توان بهبود بخشید اما استفاده از ماسک منجر به این حالت نمی‌شود.

دکتر محمدی با بیان اینکه استفاده از ماسک هیچ ارتباطی با کاهش اکسیژن خون ندارد و در عملکرد قلب تأثیرگذار نیست افزود: ماسک تداخلی در کسب اکسیژن ندارد و هیچ عاملی برای نارسایی تنفسی و افت ساچوریشن ایجاد نمی‌کند لذا در این شرایط اپیدمی مهمترین فاکتور در مقابله با این ویروس است.

وی ضمن اینکه ماسک هیچ خطری برای سلامتی ایجاد نمی‌کند تأکید کرد: در اماکنی که ویروس کرونا در حال چرخش است استفاده از ماسک یا سایر روکش‌های صورت باعث می‌شود خطرابتلا به ویروس هنگامی که افراد نمی‌توانند فاصله اجتماعی را رعایت کنند، کاهش یابد.

 

نظر شما