پایان برداشت دانه روغنی کلزا در مشهد

۱۴۰۰/۰۴/۰۵ - ۰۸:۱۷:۵۲
کد خبر: ۱۱۹۸۱۴۴
پایان برداشت دانه روغنی کلزا در مشهد
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد از پایان برداشت کلزا در سطح ۵۰۰ هکتار از مزارع کلزا زیرکشت این محصول در شهرستان مشهد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، سعید خوش‌قامت در این خصوص اظهار کرد: امسال بیش از هزار و ۱۰۰ تن دانه روغنی کلزا به ارزش حدود ۱۱۰ میلیارد ریال از مزارع شهرستان مشهد برداشت شده است.

وی ادامه داد: سطح کشت کلزا در شهرستان مشهد بیش از هزار و ۵۰۰ هکتار بود که با توجه به خشکسالی و سرمازدگی بیش از هزار هکتار از این مزارع از بین رفت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مشهد گفت:امسال بیش از هزار و ۱۰۰ تن دانه روغنی کلزا به ارزش حدود ۱۱۰ میلیارد ریال از این اراضی برداشت و خریداری و برای استحصال روغن به کارخانه‌های تولید روغن حمل شد.

خوش قامت با بیان این که توسعه سطح زیر کشت این دانه روغنی به عنوان یک محصول راهبردی در مشهد به عنوان بخشی از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در کشور محسوب می‌شود افزود: با توسعه کشت این دانه روغنی و استحصال روغن آن در شهرستان، بخشی از روغن مورد نیاز کشور تأمین شده و نیاز به واردات روغن کمتر می‌شود.

کلزا از جمله محصولات راهبردی بخش کشاورزی به شمار می‌رود که حمایت از کشت آن به جای سایر محصولات پرآب بر، مورد توجه جدی قرار گرفته است.گیاه کلزا یکی از گیاهان دانه‌روغنی مهم ، دارای طیف به نسبت وسیعی از سازگاری اقلیمی است.

دانه کلزا دارای ۴۰ تا ۴۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است، رقم اصلاح شده کلزا، که امروزه کانولا خوانده می‌شود از مقدار کمتری اروسیک اسید و گلوکوزینولات برخوردار است و به علت محتوای کمتر مواد ضد تغذیه‌ای، برای مصرف انسان و تک معده‌ای‌ها نسبت به رقم غیر اصلاح شده یا همان کلزا، مناسب‌تر است.
تفاله دانه کلزا پس از روغن‌گیری به عنوان علوفه دام مصرف می‌شود.کلزا نیز مانند سایر گیاهان دیگر مورد حمله، خسارت آفات و بیماری‌های مختلفی قرار می‌گیرد که شدت و ضعف آن‌ در مناطق مختلف متفاوت است.

 

نظر شما