توصیه های تغذیه ای برای داوطلبان آزمون سراسری

۱۴۰۰/۰۴/۰۸ - ۱۰:۱۹:۰۹
کد خبر: ۱۱۹۹۷۳۲
توصیه های تغذیه ای برای داوطلبان آزمون سراسری
بسیاری از داوطلبان روزهای پیش از کنکور را تا حد امکان به مطالعه می‌پردازند و تصور می‌کنند که غذا و استراحت مانع مطالعه می‌شود، در صورتی که با تغذیه صحیح می‌توان بازده فکری را افزایش داد

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: به کارگیری نکات و توصیه‌های تغذیه ای، داوطلبان را برای یادگیری بهتر و موفقیت در امتحان کنکور افزایش می‌دهد.

دکتر زهرا اباصلتی به داوطلبان و دانش آموزانی که درگیر آزمون و امتحانات پایان سال هستند توصیه کرد: در زمان کار یا مطالعه غذا نخورید و برای این کار زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید، در عین حال از مصرف زیاد شیرینی و تنقلات خودداری کنید. این خوراکی‌ها ممکن است در نگاه اول انرژی‌زا به نظر برسد اما باید توجه داشت که این قابلیت در آنها بسیار کم دوام است و پس از مدتی احساس خستگی بیشتری به شما خواهد داد.

وی با بیان اینکه  داوطلبانی که اضطراب زیادی دارند و نمی‌توانند صبحانه مفصل بخورند ، توصیه می شود از موز و مقداری کشمش استفاده نمایند افزود: بعضی از داوطلبان به دلیل اضطراب زیاد آزمون خود را خراب می‌کنند، بنابراین بهتر است برای مقابله با این اضطراب از غذاهای مناسب استفاده کنند. بعضی از سبزی‌ها از قبیل ریحان، نعنا، کاهو و سیب در کاهش اضطراب بسیار مفید است.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه خوردن جگر، گوشت و ماهی کمک زیادی به کاهش اضطراب می‌کند زیرا کم‌خونی نیز یکی از دلایل کاهش یادگیری و تمرکز است.گفت: خوردن آجیل مغزدار از قبیل بادام، کشمش، فندق، گردو و نخودچی که سرشار از منیزیم بوده و کمبود آن یکی از علل کاهش یادگیری است از دیگر نکاتی است که داوطلبان باید به آن توجه کنند.

دکتر اباصلتی با تاکید بر اینکه در ساعات مطالعه از خوردن ماست ترش و دوغ ترش پرهیز شود و خوردن روزانه شیر و همچنین ماست شیرین  فراموش نشود گفت:  در ایام نزدیک به آزمون، بیشتر مواظب سلامت خود باشید تا در معرض سرماخوردگی، گرمازدگی، مسمومیت‌های غذایی و اختلالات هضم قرار نگیرید و از خوردن غذا بیرون از خانه جدا خودداری کنید. غذای خود را خوب بجوید و آرام میل کنید.

وی با بیان اینکه در طول روز (اما نه همراه غذا) آب کافی بیاشامید ( نیم ساعت پیش از غذا و یکی دو ساعت پس از غذا اشکالی ندارد). آشامیدن آب و نوشیدنی‌ها در وسط غذا سبب اختلال هضم و ایجاد نفخ می‌شود. اظهار کرد: در زمان کار یا مطالعه غذا نخورید و برای‌ ‌غذا خوردن زمان خاصی را در نظر بگیرید تا با آرامش بیشتری غذا بخورید‌.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه برخلاف تصور عموم، مطالعه و درس خواندن نیاز بدن‌ ‌به انرژی را افزایش نمی‌دهد، بنابراین استفاده بیش از حد از مواد غذایی بسیار شیرین و پر چرب در طول دوران آزمون نه تنها مفید نیست بلکه سبب افزایش وزن و بروز چاقی‌ ‌می‌شود. خاطر نشان کرد: صبحانه غذای اصلی است، ناهار و شام را کمی مختصرتر بخورید اما صبحانه را کامل‌تر میل کنید.

دکتر اباصلتی با بیان اینکه مصرف روزانه یک لیوان شیر‌ ‌برای ایجاد آرامش در طول دوران آمادگی برای آزمون موثر است. خاطر نشان کرد: در زمان مطالعه از خوردن انواع تنقلات خودداری شود و  مصرف سبزی‌های تازه (البته بعد از ضد عفونی کردن) و میوه‌های تازه توصیه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اگر در صبحانه پنیر می‌خورید، بهتر است آن را همراه گردو میل کنید.افزود: تغذیه متعادل و متنوع شامل غلات، انواع سبزی، لبنیات، گوشت و میوه‌ها سبب کاهش استرس امتحان می‌شود.

دکتر اباصلتی به داوطلبان توصیه کرد: اگر احساس خستگی می‌کنید، کمی استراحت کنید. انسان در موقع خستگی احتیاج به استراحت دارد نه محرک، بنابراین مصرف قهوه به منظور بیدار ماندن توصیه نمی‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که غذاهای نشاسته‌ای مانند ماکارونی، برنج و نان به دلیل تاثیر در کیفیت خواب در شب امتحان مفید است.  اظها رکرد: در صبح روز امتحان نیز بهتر است به منظور افزایش کارایی مغز، از مواد سرشار از پروتئین یا سرشار از فیبر مانند تخم‌مرغ، نان تست با عسل یا برشتوک استفاده شود.

دکتر اباصلتی افزود: خوردن نان و پنیر و گردو یا تخم‌مرغ یا یک ظرف عدسی در روز آزمون کمک می‌کنند تا در طول امتحان آرام باشید. همچنین خوردن عسل و نوشیدنی‌های حاوی عسل در کاهش اضطراب بسیار موثر است.

وی توصیه کرد: از خوردن زیاد شیرینی‌ها، چیپس، نمک، تخمه، غذاهای چرب و انواع نوشیدنی‌های گازدار در شب آزمون خودداری کنید زیرا اینها نمی‌گذارند خواب راحتی داشته باشید.

 

نظر شما