استاندار در جلسه شورای مهارت استان :

دانشگاه فنی و حرفه ای از عوامل توسعه و رشد استان سمنان است

۱۴۰۰/۰۴/۱۶ - ۱۴:۴۲:۵۱
کد خبر: ۱۲۰۳۵۹۷
دانشگاه فنی و حرفه ای از عوامل توسعه و رشد استان سمنان است
استاندار سمنان وجود دانشگاه های متعدد و اساتید و دانشجویان را از دیگر وجوه توسعه ی استان عنوان کرد و افزود : وجود دانشجویان زیاد و اساتید خوب و هم‌ چنین تعدد دانشگاههای مختلف از جمله دانشگاههای فنی و حرفه ای از دیگر عوامل توسعه و رشد استان سمنان بشمار می رود.

به گزارش برنا؛ علیرضا آشناگر در جلسه شورای مهارت که به میزبانی سالن یادگار امام (ره) برگزار شد با اشاره به برخی از ظرفیت ها و توانمندی های استان گفت : صنعت و‌ معدن ، دو وجه توسعه قالب استان است و همچنین کشاورزی و دامپروری نیز در برخی شهرستانهای این استان‌ می تواند منجر به توسعه و رشد آن مناطق گردد.

آشناگر گفت : علی رغم‌ همه ی این ظرفیتها و توانمندی ها ، اما همچون سراسر کشور چالشهای جدی و مهم در مسیر توسعه استان سمنان است که خوشبختانه تمامی آنها ، دغدغه ی دست اندرکاران استان محسوب می شود.

استاندار سمنان در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر لزوم ارائه ی آموزش و استمرار آن از یادگیری بعنوان یک‌ فرآیند مستمر و همیشگی یاد کرد که چنانچه در انجام این فرآیند خللی ایجاد شود ، موجب سقوط یا توقف در تحقق اهداف خواهد شد.

وی قطع ارتباط فارغ التحصیلان با مراکز دانشگاهی را امر ناپسند عنوان کرد و افزود : باید تلاش کنیم تا ارتباط دانشجویان با دانشگاهها و آموزش بعنوان یک فرآیند همیشگی نهادینه شود.

استاندار سمنان با اشاره به سرعت فناوری و انجام تغییرات در دانش و علم بشری بر ضرورت بروز رسانی علمی اساتید و دانشجویان تاکید و عنوان کرد : متاسفانه ما کماکان به متدها و روشهای قدیمی خو گرفته ایم‌ و لازم است تغییری جدی در این زمینه ایجاد شود.

آشناگر از مهارت آموزی بعنوان عاملی مهم در برقراری فرآیند یادگیری نام برد و اظهار داشت : متاسفانه اولیاء دانش آموزان از همان ابتدای تحصیل فرزندانشان آنان را به تلاش بمنظور فعالیت در مشاغلی همچون‌پزشکی و مهندسی تشویق می کنند و کمتر مشاهده گردیده که تفکر تربیت تکنسین و نیروی ماهر مد نظر قرار بگیرد .

وی گفت : ما در آموزش ها ، بیشتر بدنبال توسعه و تربیت کارشناس هستیم و برخی دانشگاه ها فکر می کنند اگر در دوره های کاردانی این مراکز توسعه و رشدی ایجاد شود ، موجب افت دانشگاه خواهد بود.

استاندار با اشاره به نیاز شدید صنایع کشور به نیروی ماهر و تکنسین ، بر ضرورت افق گشایی جدید در آموزش دانشگاه ها و انجام نیاز سنجی آموزشی در این مراکز تاکید کرد.

یک جامعه‌ ی پویا و صنعتی باید نیروی فنی و آچار به دست تربیت کند

استاندار سمنان گفت : یک جامعه‌ ی پویا و صنعتی باید نیروی فنی و به اصطلاح آچار به دست تربیت کند و لذا تحصیلات تکمیلی باید متناسب با نیاز جامعه باشد.

علیرضا آشناگر در جلسه شورای مهارت با اشاره به انتشار برخی آمارها از اختلاف زیاد تعداد دانشجویان دوره های کاردانی نسبت به مقطع دکتری اظهار تاسف کرد و گفت : اینگونه آمارها بسیار دردناک‌است و چنانچه تغییر نگرشی ایجاد نشود ، در آینده تبدیل به آفت خواهد شد.

استاندار گفت : یک جامعه‌ ی پویا و صنعتی باید نیروی فنی و به اصطلاح آچار به دست تربیت کند و لذا تحصیلات تکمیلی باید متناسب با نیاز جامعه باشد.

آشناگر در ادامه از نداشتن ابزارهای آموزشی بروز در برخی دانشگاه ها بعنوان یک‌معضل در جامعه آموزشی یاد کرد و افزود : اینکه انتظار داشته باشیم تا یک ساختار قوی در پشت آموزش فنی و حرفه ای بوده و هر نیاز و انتظاری را تامین نماید ، بی شک امری غیر ممکن است اما می توان باایجاد پیوند میان بخش خصوصی و آموزش فنی و حرفه ای تا حدودی این معضل را در توسعه ی فناوری برطرف نمود.‌

وی اضافه کرد : از آنجا که بخش خصوصی فعالیت های خود را بر محور کسب سود معطوف نموده است ، لذا بشدت تمایل دارد که خود را بروز نموده و تجهیزات خود را توسعه دهد.‌

استاندار سمنان با انتقاد از فقدان ارزشیابی دقیق در نظام آموزشی گفت : متاسفانه استقبال خوبی از بازخوردهای نظام آموزشی نمی شود و لذا باید در این زمینه فکری جدی صورت گیرد.

رئیس شورای مهارت استان ، نداشتن بانک اطلاعاتی قوی و بروز از اساتید و نیروهای توانمند در امر آموزش را بعنوان یکی از نقاط ضعف اصلی مراکز فنی و حرفه ای دانست و بر ضرورت ایجاد این بانک تاکید کرد.‌

وی با اظهار رضایت از استقرار مراکز جوار کارگاهی در مجاورت مراکز صنعتی بزرگ استان گفت : در دوره فعلی و بخاطر برخی مشکلات‌ مالی و تحریم ها ، بهترین فرصت برای تکمیل آموزش و توجه صنعت به این امر مهم می باشد.

استاندار در ادامه خواستار پیوند مراکز آموزشی سطح استان با مراکز فنی و حرفه ای شد و اظهار داشت : بخش عمده ای از اقتصاد دنیا متکی به مباحث روز و علوم دیجیتال است و لذا باید به این بخش مهم‌ در سطح استان نیز توجه جدی بعمل آمده و بدین منظور برنامه ریزی کرد.

استاندار از افتتاح پارک‌اقتصاد دیجیتال در آینده ای نزدیک در سطح استان خبر داد و افزود : این‌پارک به منظور پشتیبانی از مشاغل نو و توسعه ی آن تشکیل شده و لازم است تا تدابیر و تمهیدات لازم جهت افتتاح و بهره برداری مناسب از این مجموعه به انجام رسد.‌

علیرضا آشناگر از ایجاد کارخانه های نوآوری بعنوان یک اقدام موثر در استان یاد کرد و بر ضرورت توسعه آموزش و کارآفرینی در سطح ادارات تاکید نمود.

استاندار سمنان در پایان این‌جلسه از سازمان فنی و حرفه ای بدلیل راه اندازی دپارتمان های تخصصی در استان تقدیر و تشکر کرد.

 

نظر شما