گزارش کامل سفر رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان به آذربایجان‌غربی

۱۴۰۰/۰۴/۱۹ - ۱۶:۳۲:۲۲
کد خبر: ۱۲۰۴۷۵۹
گزارش کامل سفر رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان به آذربایجان‌غربی
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در تازه ترین سفر استانی خود به آذربایجان غربی رفت تا از نزدیک با مشکلات این استان آشنا شود.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، احمد خرم رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در سفر به آذربایجان غربی مورد استقبال رئیس و اعضای هیات مدیره سازمان قرار گرفت.  وی در این سفر با یکی از مهندسان پیشکسوت عضو سازمان، اعضای هیأت مدیره سازمان، استاندار آذربایجان غربی دیدار و گفتگو کردند.

در این سفر حمیدرضا کارگر عضو هیات رییسه، زهره ترابی عضو شورای مرکزی، بهمن مومنی مقدم مدیر اجرایی و  کمیل صرامی مدیر روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، وی را همراهی کردند.

بررسی مسائل صنعت ساختمان آذربایجان‌غربی

نشست بررسی مسائل صنعت ساختمان آذربایجان‌غربی با حضور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، استاندار آذربایجان‌غربی، مدیرکل راه و شهرسازی استان و جمعی از مدیران با محوریت ارائه گزارش از فعالیت‌های نظام مهندسی، بیان خواسته‌های جامعه مهندسان و تدوین برنامه جامع برای جلوگیری از وقوع تخلفات ساختمانی برگزار شد.

تأکید بر گسترش تعامل و همکاری بین سازمان نظام مهندسی ساختمان با دستگاه های اجرایی، ارتقای کیفیت ساخت و سازها برای افزایش رفاه شهروندان و نیز کاهش زمان فرایندهای اداری و مدت صدور پروانه ساختمانی، ارائه تخفیف در تعرفه خدمات نظام مهندسی به اقشار خاص و اقشار نیازمند و مسائل مربوط به تعرفه های نظام مهندسی از دیگر موارد مطرح شده در این نشست بود.

دیدار با استاندار آذربایجان‌غربی

احمد خرم، رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در بدو ورود سفر دو روزه به آذربایجان‌غربی با محمدمهدی شهریاری استاندار این استان دیدار کرد.

در این دیدار صمیمی که امیرحسین مرادزاده رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی، اعضای هیات مدیره سازمان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری آذربایجان‌غربی، مدیرکل اداره کل راه و شهرسازی استان و شهردار ارومیه حضور داشتند، در خصوص مسائل حوزه ساخت و ساز و مهندسی گفت و گو شد.

photo_2021-07-10_17-29-27

دیدار با اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی آذربایجان غربی

در ادامه این سفر استانی، احمد خرم رییس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اعضای هیات مدیره نظام مهندسی آذربایجان‌غربی نشستی برگزار کرد.

در این نشست، ابتدا امیرحسین مرادزاده رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی به بیان گزارشی از عملکرد هیات مدیره دوره هشتم پرداخت و گفت: شورای مرکزی در دوره اخیر عملکرد قابل تحسینی داشته به طوری که ابلاغ تعرفه در ابتدای سال و درخواست واکسن کرونا برای اعضا از جمله این عملکردها بوده است.

وی درخصوص عملکرد دوره هشتم هیات مدیره سازمان استان اظهار داشت: امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری با شهرداری، سازمان فنی و حرفه‌ای، منطقه آزاد ماکو، طرح اقدام ملی با اداره کل راه‌وشهرسازی، تفاهم سه جانبه با آزمایشگاه خاک راه و شهرسازی، اجرایی کردن تعرفه خدمات ۱۴۰۰ در ابتدای سال، الزامی کردن مجری ذی‌صلاح برای برای ۵ طبقه و بالای ۱۰۰۰ متر، افزایش ظرفیت کاری مهندسان از جمله فعالیت‌های تخصصی بوده، ضمن اینکه درخصوص فعالیت‌های عمومی چون کمک و مساعدت درخصوص مبارزه با بیماری کرونا، راه‌اندازی نرم افزار گیشه برای ارسال الکترونیکی درخواست‌ها، راه‌اندازی فاز اول سامانه نظام جامع الکترونیک، ارائه کمک‌ها و تسهیلات مختلف به اعضا به مبلغ ۶۲ میلیارد تومان، ایجاد اتاق شیشه، کمک به خسارت دیدگان از حوادث غیرمترقبه و ... جزو عملکردهای عمومی هیات مدیره دوره هشتم بوده است.

مرادزاده افزود: تکمیل و یا احداث ساختمان اداری دفاتر نمایندگی در شهرهای نقده، سردشت، تکاب، میاندوآب، چایپاره، شاهین‌دژ و خوی نیز انجام شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی اضافه کرد: برخی مشکلات همچون مشکلات تعداد کار اعضا در شهرستان‌ها و کم‌متراژ بودن آنها، مشکلات مربوط به آزمون ماده ۲۷ و نیاز به بررسی مجدد آن، بازبینی چارت سازمان، نحوه ابلاغ دستورالعمل‌ها از سوی شورای مرکزی، موضوع تعارض منافع و ... از مطالبات هیات مدیره است.

photo_2021-07-10_17-29-20

در ادامه این نشست اعضای هیات مدیره استان به بیان نقطه نظرات، درخواست‌ها و مشکلات موجود پرداختند.

در پایان رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی از حل مشکلات بیمه ای مهندسان عضو سازمان خبر داد و گفت: کلیات طرح با پیگیری روسای سازمان ها و رئیس شورای مرکزی در مجلس شورای اسلامی مصوب شده است. برهمین اساس از خرم تشکر و قدردانی می کنیم.

در همین حال، احمد خرم در دیدار با اعضای هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی به موضوع تلاش برای خدمت به مردم و هموطنان اشاره و خاطرنشان کرد: باید به وظایف خود به نحو احسن عمل کنیم، وظیفه ما در خدمت به مردم خلاصه شده و باید منافع مردم را به منافع شخصی ترجیح دهیم.

وی اضافه کرد: برای حل مشکلات با دستگاه ها و تشکل ها نباید با تندی و موضع خشونت و درگیری وارد شد. مطالباتمان را بر مبنای گفتگو، تعامل و تفاهم دنبال می کنیم.

 رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان اضافه کرد: درخصوص تعارض منافع؛ نباید افراد را از کار تخصصی خود کنار گذاشت. از وزیر خواستیم حق محرومیت از پروانه اشتغال باید پرداخت شود.

وی اظهار داشت: براساس بند ذ ماده ۱۱۶، ابلاغ دستورالعمل ها و مصوبات و بخشنامه های وزارت راه و شهرسازی به نظام مهندسی استان ها، از وظایف و اختیارات رئیس سازمان می باشد و وظیفه اداره کل نظارت عالیه درصورت تفویض اختیار وزیر است.

خرم درخصوص برخورد با تخلف‌ها گفت: راه مبارزه با فساد این نیست که ممنوعیت ایجاد کنیم بلکه با راه اندازی سامانه یکپارچه و شفافیت کامل و همچنین نظارت اتفاقی و تصادفی و برخورد و مجازات متناسب با تخلفات صورت گرفته، فساد را کاهش دهیم.

وی افزود: همانگونه که جامعه مهندسی آگاه است، پس از گذشت ۲۵ سال از قانون نظام مهندسی هنوز ساختار سازمان و ارکان آن فاقد طراحی ساختار، تشکیلات، سیستم و فرایند طراحی بوده که اصلاح ساختار و فرایندها نیز راه دیگر کاهش فساد و تخلف است.

رئیس شورای مرکزی نظام مهندسی کشور در خصوص عملکرد سال گذشته سازمان تصریح کرد: حل موضوع بیمه تامین اجتماعی که بالغ بر یکصد هزار مهندس شاغل در کارگاه های ساختمانی از بیمه ۷ درصد بهره مند می شوند. همچنین برطرف شدن مسئله مالیات‌های اعضا و سازمان(علی الراس)، اجرای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طراحی ساختار سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور و استان‌ها در سه سطح و همچنین طراحی چارت و فرایندها بوده است، در این مورد طراح اپراتور همراه اول طراحی این پروژه را به عهده خواهد داشت که ایجاد اپراتور سازمان با سرمایه گذاری بخش خصوصی تا پایان سال صورت می گیرد. همچنین خرید مجوز شرکت بیمه ای از دیگر برنامه هایی بوده که در حال انجام است.

دیدار با مهندس پیشکسوت

احمد خرم در ادامه سفر خود به آذربایجان‌غربی با رحیم پارس نو، پیشکسوت عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌غربی و خانواده وی دیدار کرد.

در این دیدار خرم با ستایش و قدردانی سال‌ها تلاش و عملکرد این پیشکسوت جامعه مهندسی، اظهارداشت: باید قدر زحمات تلاشگران عرصه‌های مختلف بالاخص جامعه مهندسی را دانست و از تجارب و مشاوره‌های آنان بهره برد، بی‌شک این قشر سهمی بسیار با اهمیت در رسیدن جامعه مهندسی به شرایط ایده‌آل داشته‌اند که ما نیز به سهم خود از تلاششان قدردانی می‌کنیم.

photo_2021-07-10_17-29-16

در ادامه این دیدار پارس نو، پیشکسوت سازمان نظام مهندسی ساختمان استان آذربایجان‌غربی خاطراتی از دوران حضورش در سازمان بیان کرد.

در پایان احمد خرم رئیس شورای مرکزی سازمان، مرادزاده رئیس نظام مهندسی آذربایجان‌غربی و اعضای سازمان استان با اهدای لوحی از زحمات این پیشکسوت قدردانی کردند.

بازدید از زمین مجموعه فرهنگی، ورزشی و مدرسه هدایت ارومیه

احمد خرم در دومین روز سفر به استان آذربایجان غربی از زمین مجموعه فرهنگی، ورزشی سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی بازدید کرد.

photo_2021-07-10_17-28-06

همچنین رئیس شورای مرکزی از مدرسه قدیمی هدایت ارومیه بازدید کرد.

این مدرسه که هم اکنون در اختیار اداره کل راه و شهرسازی استان است، یکی از بناهای قدیمی و تاریخی شهر ارومیه به شمار می رود که دارای معماری و سبک خاصی بوده و چندی پیش مرمت شده است.

photo_2021-07-10_17-29-06

بیمه مهندسین صنعت ساختمان به سرانجام رسید

در همین حال، احمد خرّم رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در پایان سفر استانی به آذربایجان غربی در گفت‌وگویی گفت: از ابتدای حضورم سفرهایی را به استان‌های مختلف کشور به صورت هفته‌ای دو سفر برنامه‌ریزی کردیم که در طول دوران سازمان بی‌سابقه بوده است. با این حال، شیوع بیماری کرونا تاثیر منفی در این مهم داشت و تعداد سفرها به شدت کاهش یافت.

وی افزود: هدف ما از سفرها، دریافت پیشنهاد و خواسته‌های استان‌ها و همچنین بازدید از اقدامات، مصوبات و دستورالعمل‌های انجام شده، بوده است.

خرم اضافه کرد: این سفرها بعد از یک سال تاخیر، از ابتدای سال جاری دوباره آغاز و تاکنون به هشت استان کشور سفر استانی انجام شده است.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان خاطر نشان کرد: ۲۰۰ دستور جلسه تدوین شده و ابلاغی به شورا، ده ها سال زمان برای اجرا نیازمند است. با این حال، به نتیجه رسیدن بیمه ۷ درصدی مهندسین صنعت ساختمان که جزو آرزوهای دیرینه مهندسان به شمار می رفت،  یکی از اقدامات مهم ما بوده که به سرانجام رسیده است.  موضوع مهم دیگر، بحث تعارض منافع که نگرانی زیادی برای مهندسین داشته است، طی جلساتی با وزیر راه و شهرسازی در هفته‌های آتی به نتیجه خواهدرسید.

خرّم گفت: از دیگر اقدامات صورت گرفته در شورای مرکزی، نظارت بر امور و عملکرد استان ها که در گذشته اقدامی از سوی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نشده بود، راه‌اندازی دفتر نظارت و بازرسی و ارزیابی عملکرد استان‌ها، دفتر آموزش در سازمان و همچنین انتخاب یک مدیر تمام وقتی برای روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور بوده است.

خرّم به دریافت مجوز پایگاه خبری جامع نظام مهندسی ساختمان کشور اشاره و اعلام کرد: این پایگاه به زودی راه‌اندازی و تا پایان سال، به خبرگزاری مهندسی تبدیل خواهد شد که می‌تواند کمک زیادی به سازمان و جامعه مهندسی کشور داشته باشد.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص بحث تعارض منافع گفت: اعتقاد دارم اگر قرار باشد اعضای هیات مدیره‌ها را از استفاده از پروانه اشتغالشان منع کنیم، باید حق محرومیت را پرداخت کنیم. البته در این خصوص جلسات مختلفی برگزار شده است و به دنبال حل این موضوع با گفت و گو و رایزنی هستیم؛ هرچند خودمان را نیز به دلیل کوتاهی در اطلاع‌رسانی به وزارتخانه مقصر می‌دانیم.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: قوانین مربوط به سازمان نظام مهندسی ساختمان نیاز به اصلاح دارد که این موضوع در دستور کار مجلس قرار گرفته و قرار است هفته آینده کمیسیون عمران مجلس به این موضوع رسیدگی و ما نیز نظرات خودمان را اعلام خواهیم کرد.

خرّم خاطرنشان کرد: برای بهبود وضعیت و اعمال تغییرات، اصلاحات اساسی برای قانون نظام مهندسی ساختمان از جمله مواد یک درخصوص نحوه تشکیلات مناسب همکاری تشکل‌های صنفی حرفه‌ای در اجرای قانون نظام مهندسی، بند ۱۰ ماده ۲ درخصوص جلب مشارکت تشکل‌های صنفی حرفه‌ای در تهیه و اجرای طرح های توسعه کشور و دیگر مواد نیاز است، ضمن اینکه باید سلسله مراتب ارکان نظام و همچنین نحوه تامین منابع سازمان و ارکان نظام تعریف دقیقی صورت گیرد. همچنین رفع ابهامات انتخابات سازمان و مشخص شدن اختیارات قانونی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در استان‌ها تدوین شود.

وی درخصوص ارتقای جایگاه مهندسی نیز گفت: ارتقای جایگاه و شان مهندسی وابسته به مواردی است که در این خصوص شفاف‌سازی همه اطلاعات ضروری می باشد.

وی اضافه کرد:  تعریف جایگاه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان‌ها و کشور در شوراهای عالی و شوراهای تصمیم گیری همچون شورای مدیریت بحران، شورای عالی معماری شهرسازی و شورای برنامه ریزی توسعه نیز ضروری است.

خرم افزود: حرکت سالم سازمان در ارائه خدمات مهندسی و کاهش بروکراسی و تلاش برای ارائه خدمات مناسب به مردم جزو اولویت‌هایی است که می‌تواند شان و جایگاه مهندسی را ارتقا دهد.

رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: از هیات مدیره‌ها نیز انتظار داریم، وظیفه و ماموریت خود را به نحو احسن انجام دهند و رسیدگی به پرسنل و اعضا و معیشت آنان، پیگیری امور رفاهی اعضا و حل مشکلات اساسی مهندسین را در اولویت قرار دهند.

خرم گفت: یکی دیگر از اهداف ما از سفرهای مختلف به استان‌ها، دیدار با استانداران، معاونین عمرانی استانداری، مدیران کل راه و شهرسازی و همچنین شهرداران مراکز استان‌ها برای دریافت زمین و تسهیلات برای تامین مسکن مهندسین به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایمان مدنظر داریم.

خرم درخصوص بحث تامین واکسن جامعه مهندسین نیز گفت: تامین واکسن برای اعضای سازمان یکی از اقدامات جدی ماست که البته این موضوع هفته آینده قطعی خواهد شد. به عبارت دیگر، در صورت امکان به عنوان اولین بخش خصوصی، واکسن اعضا را وارد خواهیم کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز